تغییر در نحوه انتشار اوراق مشارکت

وزیر اقتصاد و سخنگوی اقتصادی دولت از تغییر در نحوه انتشار اوراق مشارکت با اصلاح نظام بانکی در سال‌جاری خبر داد و گفت: قرار است بازخرید اوراق مشارکت در بورس انجام شود. شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، با تاکید بر اینکه در اصلاح نظام بانکی در سال ۹۰، نحوه انتشار و بازخرید اوراق مشارکت تغییر خواهد کرد، گفت: در پروسه اصلاح نظام بانکی، تغییراتی در نحوه انتشار و بازخرید اوراق مشارکت انجام خواهد شد که بر این اساس، انتشار اوراق مشارکت از سوی بانک و بازخرید آن در بورس صورت خواهد پذیرفت.

وی افزود: بر این اساس اینکه اوراق مشارکت از سوی سیستم بانکی منتشر شود و خود بانک‌ها نیز آن را بازخرید کنند، عملا درست نیست و تنها اسمی‌از اوراق مشارکت باقی می‌ماند و نوعی سوپر سپرده‌گذاری با نرخ‌های بالا محسوب می‌شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در مباحث مرتبط با اصلاح نظام بانکی، برنامه‌ریزی‌ها مبنی بر این است که بازار پول و سرمایه با هم ارتباط بیشتری داشته باشند.

وی تصریح کرد: بر این اساس، بازار پول باید اوراق مشارکت منتشر کند، ولی بازخرید آن در بازار سرمایه انجام می‌شود.

محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهوری سال گذشته اعلام کرده بود که فاز دوم اجرای طرح تحول اقتصادی در سال ۹۰ مربوط به اصلاح نظام بانکی - موسوم به قیام بانکی- است.