تصویب پرداخت یارانه اردیبهشت

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌‌ها با بیان اینکه قانون هدفمندی یارانه‌ها در سال‌جاری با قیمت‌های کنونی به خوبی تامین مالی خواهد شد، گفت: بر اساس درخواست‎های مردمی و تقاضاهای نمایندگان مجلس پرداخت ماهانه یارانه نقدی خانوار در ستاد هدفمندی مورد بررسی قرار گرفت و تصویب شد. محمدرضا فرزین در گفت‎و‎گو با خبرگزاری فارس تصریح کرد: بنابراین مصوبه از اردیبهشت ماه یارانه نقدی خانوارها ماهانه و برای هر نفر ۴۴ هزار و ۵۰۰ تومان واریز می‌شود.

فرزین همچنین درباره انتقاد برخی نمایندگان مجلس درباره عدم تحقق درآمد ۶۲ هزار میلیارد تومانی هدفمندی در بودجه و لزوم اجرای فاز دوم طرح هدفمندی و اصلاح مجدد قیمت‌ها در سال جاری برای تحقق این درآمد سوال شد که وی پاسخ داد: برخی نمایندگان نظرات شخصی خود درباره درآمدهای هدفمندی را مطرح می کنند، در حالی که استدلال‌های ما در کمیسیون تلفیق بودجه ارائه شد، نمایندگان تلفیق آن را پذیرفتند و به پیشنهاد دولت رای دادند. وی تصریح کرد: دولت با قیمت‌های کنونی حامل‌های انرژی هیچ مشکلی در تامین منابع مالی اجرای هدفمندی یارانه‌‌ها ندارد و با قیمت‌های کنونی منابع مالی طرح قابل تحقق است. فرزین درباره احتمال اجرای فاز دوم اصلاح قیمت‌ها در سال جاری نیز خاطرنشان کرد: همان‎طور که زمان اجرای فاز اول اصلاح قیمت‌ها اعلام نشد، زمان اجرای فاز دوم نیز اعلام نخواهد شد.

واریز ماهانه یارانه نقدی برای ۷۰ میلیون ایرانی

دبیر ستاد هدفمندی یارانه‌ها از تصویب واریز ماهانه یارانه نقدی به حساب شهروندان در این ستاد خبر داد و اعلام کرد که در مرحله سوم حدود ۷۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی می‌گیرند. از سوی دیگر فرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر تصریح کرد: تمام شهروندانی که شماره حساب خود را به سامانه رفاهی وزارت رفاه اعلام کرده‌اند، یارانه نقدی دریافت خواهند کرد و در مرحله سوم حدود ۷۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت خواهند کرد. به گزارش این خبرگزاری، در مراحل اول و دوم حدود ۶۰ میلیون ایرانی یارانه نقدی دریافت کرده بودند که در مرحله سوم ۱۰ میلیون ایرانی نیز به این تعداد افزوده شده است.

پرداخت ماهانه یارانه نقدی خانوارها در حالی مطرح می‌شود که پیش از این سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس در تشریح نتایج جلسه روز یکشنبه این کمیسیون تاکید کرده بود که «بر اساس تصمیمی که در جلسه کمیسیون گرفته شد، قرار شد از این به بعد یارانه‌های نقدی به طور ماهانه پرداخت شود و قرار شد که دولت این تصمیم را به اجرا در آورد.

حسینی ادامه داد: همچنین قرار شد که اگر از کارت انرژی استفاده نشود یارانه‌ها به طور ماهانه به مردم پرداخت شود تا مردم بتوانند مدیریت پرداخت قبوض خود را در دست بگیرند». در همین حال شمس‌الدین حسینی سخنگوی اقتصادی دولت نیز در اولین نشست مطبوعاتی سال ۹۰ از آمادگی دولت برای پرداخت ماهانه یارانه نقدی خبر داد و گفت که دولت منتظر تصمیم‌گیری ستاد هدفمندی یارانه‌ها است تا از همین مرحله سوم، یارانه‌ها به صورت ماهانه به مردم پرداخت شود. پرداخت ماهانه یارانه نقدی از آن جهت صورت گرفته تا مردم بهتر بتوانند منابع خود را مدیریت کنند. هرچند که در این خصوص مقرر شده تا در صورت آمادگی دستگاه‌ها، قبوض انرژی نیز به صورت ماهانه صادر شود.