وزیر آموزش و پرورش با اعلام خبر تغییر کتاب درسی سال اول ابتدایی در سال آینده تحصیلی، گفت: ۲۰ برنامه برای مقطع ابتدایی داریم که همه این برنامه‌ها در راستای ایجاد تحول بنیادین در آموزش و پرورش انجام می‌شود. به گزارش ایسنا، حمیدرضا حاجی بابایی در حاشیه جلسه یکشنبه شب هیات دولت، افزود:‌ در طول بیش از یک سال گذشته برنامه‌های مطالعه شده‌ای را برای دوره ابتدایی مدنظر داشتیم که برخی از آنها در سال ۸۹ انجام شد و برخی را امسال اجرایی خواهیم کرد که هرکدام از این برنامه‌ها به دلایل گوناگون انجام می‌شود. وزیر آموزش و پرورش به تعطیلی پنج‌شنبه‌ها برای مقطع ابتدایی اشاره کرد و افزود: این کار به دلیل ارتقا در دوره ابتدایی،‌ ایجاد شور و نشاط در دانش‌آموزان و ایجاد انگیزه مناسب در معلمان و تحکیم خانواده انجام می‌شود.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد:‌ البته ما ساعت کاری دوره ابتدایی را از ۷۴۴ ساعت در طول ۱۹۲ روز به ۸۰۰ ساعت افزایش داده‌ایم که این موضوع باعث می‌شود، لطمه‌ای به تعلیم و تربیت دانش‌آموزان دوره ابتدایی وارد نشود.

حاجی بابایی بحث انس با قرآن کریم را دیگر برنامه دوره ابتدایی برشمرد و افزود:‌ انس با قرآن به این معناست که دانش‌آموزان باید در دوره ابتدایی با حفظ، روخوانی و معنای قرآن آشنا و با قرآن مانوس شوند. وی با بیان این که یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم برای این مقطع بحث ورزش است که ما برای پیگیری این موضوع ورزش شنا را برای پایه سوم ابتدایی اجباری کردیم، گفت: قرار است در سال جاری برای پایه‌های دیگر طناب زنی را در دستور کار قرار دهیم. وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ‌بحث شش ساله شدن دوره ابتدایی را در شورای عالی انقلاب فرهنگی پیگیری می‌کنیم که در صورت نهایی شدن این بحث، مقطع ابتدایی شش ساله و مقطع متوسطه نیز به دو دوره سه ساله تبدیل خواهد شد.

حاجی بابایی به ساخت ۳۲ مدرسه در مرکز هر استان اشاره کرد و افزود:‌ این ساختمان‌ها که به صورت مجتمع و در برگیرنده دوره‌های ابتدایی،‌ راهنمایی و متوسطه با مدیریت واحد هستند، «حیات طیبه» نامگذاری شده‌اند.