اکونومیست طی گزارشی با اشاره به افزایش قیمت نفت به بالای ۱۰۰ دلار و رشد ۳۰ درصدی قیمت مواد غذایی نرخ تورم منطقه خاورمیانه برای سال ۲۰۱۱ را ۱۰ درصد پیش‌بینی کرد.به گزارش فارس، واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست در تازه‌ترین گزارش خود در خصوص وضعیت اقتصادی و مالی شمال آفریقا و خاورمیانه نوشت نرخ تورم در این منطقه طی سال‌های اخیر با نوسانات زیادی روبه‌رو شده است‌. بر اساس این گزارش، افزایش قیمت جهانی نفت در سال ۲۰۱۱ که پیش‌بینی می‌شود به طور میانگین به بیش از ۱۰۰ دلار برسد تاثیر زیادی بر افزایش نرخ تورم خواهد داشت‌. شاخص قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۰۸ - ۲۰۰۷ بیش از ۳۰ درصد افزایش یافت، ولی این رقم در سال ۲۰۰۹ به شدت کاهش یافت‌. این شاخص در سال ۲۰۱۰ بار دیگر ۱۱/۷ درصد افزایش یافت‌. پیش‌بینی می‌شود شاخص قیمت مواد غذایی منطقه در سال ۲۰۱۱ بیش از ۲۹ درصد افزایش یابد‌. در عین حال افزایش تولید محصولات کشاورزی موجب کاهش قیمت مواد غذایی در سال ۲۰۱۲ خواهد شد‌.

بر اساس این گزارش، کاهش ارزش دلار موجب افزایش فشارهای تورمی‌در کشورهای منطقه شده است‌. اما با توجه به شرایط بحرانی منطقه یورو پیش‌بینی می‌شود ارزش دلار در برابر یورو افزایش یابد و این مساله تاثیر مستقیمی‌بر کاهش فشارهای تورمی‌در کشورهای منطقه خواهد داشت‌. بر اساس پیش‌بینی واحد اطلاعات اقتصادی اکونومیست نرخ تورم کشورهای عربی عضو شورای همکاری خلیج فارس در سال ۲۰۱۱ به شدت افزایش خواهد یافت، ولی به سطح نرخ تورم ۲۰۰۸ نخواهد رسید‌.

ایران بالاترین نرخ تورم را در سال ۲۰۱۱ در بین کشورهای منطقه خواهد داشت که هدفمندی یارانه‌ها بیشترین تاثیر را روی نرخ تورم ایران در این سال خواهد گذاشت‌. هدفمندی یارانه‌ها تا سال ۲۰۱۴ در ایران ادامه خواهد یافت و در این مدت قیمت انواع حامل‌های انرژی و مواد غذایی افزایش خواهد یافت‌. در عین حال این گزارش پیش‌بینی کرد نرخ تورم ایران در سال ۲۰۱۱ از ۵/۲۰ درصد تجاوز نکند. این رقم در سال ۲۰۱۲ کاهش خواهد یافت و به کمتر از ۵/۱۶ درصد خواهد رسید.

بر اساس این گزارش، نرخ تورم ایران از ۵/۲۵ درصد در سال ۲۰۰۸ به ۵/۱۳ درصد در سال ۲۰۰۹ و ۱/۱۰ درصد در سال ۲۰۱۰ رسیده است.