تصویب قانون جدید رانندگی

رییس پلیس راهور با بیان اینکه قانون جدید راهنمایی و رانندگی بعد از چهل سال در آخرین روز اداری سال ۸۹ به تصویب شورای نگهبان رسیده، گفت: با آماده کردن دستورالعمل‌های اجرایی آن، به زودی در کشور اجرا خواهد شد. به گزارش واحد مرکزی خبر، سردار سرتیپ اسکندر مومنی با اشاره به اینکه قانون کنونی نسبت به رشد تولید خودرو و حجم بالای سفرها در کشور کارآمدی لازم را ندارد، گفت: با اجرای قانون جدید، پیگیری همزمان تکلیف و حقوق مردم شامل رعایت قانون و تامین جاده و خودروی ایمن انجام می‌شود. وی یکی از اولویت‌های اصلی پلیس در سال جدید را اجرای قانون جدید راهنمایی و رانندگی دانست. همچنین رییس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی گفت: تصادفات رانندگی در کشور ۱۵ درصد، کشته‌ها و مجروحان ۱۳ درصد و تعداد متوفیان تصادفات رانندگی نیز ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته است. به گزارش مهر، سردار اسکندر مومنی در مراسم اختتامیه طرح نوروز ۹۰ که دیروز برگزار شد، با اشاره به اینکه در سال جاری موضوع نصب کیسه هوا را به طور جدی پیگیری

می‌کنیم، تاکید کرد: براساس ابلاغیه صورت گرفته خودروهای تولید داخل مدل سال ۹۰ که فاقد کیسه هوا هستند و در تصادف منجر به مجروح شدن یا فوت راننده و سرنشینان شود، شرکت سازنده خودرو مقصر شناخته شده و به دستگاه‌های مربوطه معرفی می‌شود.

سردار مومنی با اشاره به اینکه آمارها نشان می‌دهد خسارات ناشی از تصادفات رانندگی چهار درصد تولید ناخالص ملی است، تاکید کرد: برنامه اصلی پلیس در سال جهاد اقتصادی تلاش و پیگیری برای سوانح و حوادث و تصادفات در کشور است.

کاهش ۵۰ درصدی سرعت غیرمجاز

وی با اشاره به اینکه هوشمندسازی جاده‌ها یکی از برنامه‌های اصلی پلیس راهور در سال جهاد اقتصادی است، گفت: باید نظارت پلیس بدون حضور فیزیکی آن همیشگی باشد و در این راستا در سال جاری نصب دوربین‌های کنترل ترافیک و سرعت و هوشمندسازی جاده‌های شمالی خصوصا چالوس، هراز و فیروزکوه در دستور کار است و در کنار این جاده‌ها محورهایی مانند خرم آباد ـ اندیمشک و سیرجان ـ بندرعباس نیز به سیستم‌های کنترل هوشمند مجهز می‌شوند. به گفته رییس پلیس راهور ناجا، آمارها نشان می‌دهد در محل‌هایی که دوربین‌های کنترل سرعت نصب شده، تخلفات رانندگی خصوصا سرعت غیرمجاز حدود ۵۰ درصد در نوروز امسال نسبت به سال گذشته کاهش داشته است.

توقیف ۴۵ هزار دستگاه خودرو

سردار مومنی با اشاره به اینکه قبض‌های جریمه دستی باید امسال برچیده شود، افزود: خوشبختانه در سال ۸۹ جریمه الکترونیکی در تهران بزرگ به صورت آزمایشی اجرا شد که امیدواریم در سال جاری به سایر استان‌های کشور تعمیم یافته و قبض‌های جریمه دستی به طور کامل برچیده شود. وی با تاکید براینکه در نوروز امسال بیش از ۹۸ درصد رانندگان قوانین و مقررات رانندگی را رعایت کرده اند، گفت: در عین حال رانندگان متخلف نیز الزاما تخلف حادثه‌ساز نداشتند؛ اما حدود ۴۵ هزار دستگاه خودرو که دارای تخلفات حادثه ساز بودند، در جاده‌های کشور طی نوروز امسال توقیف شدند.