برگزاری جشن جهانی نوروز در تهران

دنیای اقتصاد- دومین جشن جهانی نوروز با حضور رییس‌جمهوری اسلامی ایران و سران کشورهای حوزه تمدنی نوروز هفتم فروردین‌ماه در مجموعه سعدآباد تهران در حالی آغاز شد که پیش از برگزاری این مراسم برخی از نمایندگان مجلس از جمله احمد توکلی و پرویز سروری از رییس‌جمهور خواسته بودند تا این مراسم در جهت حمایت از مردم لیبی و بحرین برگزار نشود. با این وجود مراسم افتتاحیه دومین جشن جهانی نوروز یکشنبه هفتم فروردین با حضور روسای جمهور ایران، تاجیکستان، عراق، افغانستان و ترکمنستان، معاون اول، رییس دفتر و مشاور ارشد رییس‌جمهور کشورمان و نیز رییس مجلس پاکستان، معاون رییس‌جمهور زنگبار، معاونین نخست‌وزیران ترکیه و آذربایجان، وزرای خارجه لبنان و عمان، وزیر بهداشت، رفاه و خانواده هند، وزیر فرهنگ قرقیزستان، معاون رییس مجلس قزاقستان، دبیرکل اکو و سفرای ازبکستان سنگاپور در محل حافظه سعدآباد تهران برگزار شد.

دخالت برخی از دولت‌های خودخواه در امور کشورها گسترش پیدا کرده است

به گزارش ایسنا محمود احمدی‌نژاد اما در مراسم جشن جهانی نوروز در بخشی از سخنان خود گفت: نوروز یک فرهنگ متعالی است که می‌تواند به صورت مستمر الهام‌بخش باشد و هر سال جلوه‌های جدیدی را عرضه می‌کند. نوروز بر توجه، احترام و عشق به انسان‌ها بنا شده است و مشکل جامعه‌ بشری دوری برخی از دولت‌ها از این ارزش‌های متعالی است. دولت‌هایی که فقط به دنبال بسط سیطره خود و تامین منافع نامشروع خود هستند و ارزشی برای ملت‌ها قائل نیستند و جای تاسف است که دخالت برخی از دولت‌های خودخواه در امور کشورها گسترش پیدا کرده است. وی ادامه داد: آنها برای حفظ شریان انرژی ارزان به غرب و خروج از بحران‌هایی که با آن روبه‌رو هستند از جمله بحران اقتصادی به ایجاد جنگ می‌پردازند و در واقع دولت آمریکا و متحدان‌شان منافع و مصالح خود را در جنگ با دیگران و غارت ثروت ملت‌ها می‌دانند. آنها برای تامین منافع اقتصادی خود به نابودی زیربناهای دیگر کشورها اقدام می‌کنند و هرجا اقتضا کند در کنار حاکمان مستبد و حمایت از آنها در مقابل ملت‌ها می‌ایستند و هر جا لازم بدانند وابستگان خود را فدا می‌کنند. رییس‌جمهور ادامه داد: نماد آمریکا و متحدان‌شان موشک‌ها و هواپیماهای جنگی است که آنها را از طریق رسانه‌های‌شان دائم به رخ مردم دنیا می‌کشند. وی با بیان این‌که «آنها به ارزش‌های الهی پایبند نیستند و همه را زیر پا می‌گذارند»، در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: پیام این اجلاس در واقع پیام تلاش ملل برای صلح و عدالت جهانی است. من از تمام کسانی که در این اجلاس حضور پیدا کردند، تشکر می‌کنم و از خداوند متعال برای تمام بشریت صلح و سلامتی و رفاه را آرزو می‌کنم و امیدوارم جشن جهانی نوروز هر سال باشکوه‌تر و زیباتر برگزار شود. رییس دفتر رییس‌جمهور هم در این مراسم گفت: افتخار دارم که عرض کنم نوروز فرصت پسندیده و صحنه‌ای از ملت‌های تاریخی ما و روزی جهانی است که برای همه مردم دنیا پیام دارد و روز فضیلت‌های اخلاقی است. به گزارش ایسنا، مشایی همچنین فداکاری شهدا را مورد اشاره قرار داد که جان خود را تقدیم ملت کردند و با گرامیداشت یاد آنها گفت: از همه‌ بزرگان و اندیشمندانی که نوروز را پاسداری کردند و آن را بزرگ و فضیلت‌های انسانی را گرامی داشتند یاد می‌کنیم و به روح آنها درود می‌فرستیم و پیمان می‌بندیم که از سر عشق راه و رسم جوانمردی را ادامه دهیم.

تحولات منطقه تمایلی صادقانه برای بهبود اوضاع و تحول اجتماعی است

رییس‌جمهور عراق هم در دومین جشن جهانی نوروز گفت: این‌گونه جشن‌ها می‌تواند موجب تحکیم پیوندها بین ملت‌ها و وفاق و همدلی شود. به گزارش ایسنا، جلال طالبانی در تالار وحدت با اشاره به تحولات رخداده در منطقه و استقبال از حرکت‌های مردمی که در منطقه در حال صورت گرفتن است، گفت: این تحولات در چارچوب ایجاد تغییر و تحول است و در واقع تمایلی صادقانه برای بهبود اوضاع و تحول اجتماعی است. رییس‌جمهور افغانستان نیز در این مراسم اظهار امیدواری کرد که نوروز زمینه‌ساز همکاری و برادری و پیوندهای اقتصادی میان ملت‌های منطقه شود. به گزارش ایسنا، حامد کرزای با اشاره به اوضاع افغانستان نیز گفت: افغانستان از یک جنگ طولانی در حال بیرون آمدن است و این کار بدون همکاری ایران و سایر کشورهای منطقه صورت نمی‌گرفت.