جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا گفت: تحریم جدید فایده ندارد، روابط اقتصادی با‌ایران را گسترش دهید.

به گزارش خبرگزاری فارس‌، عالی رتبه‌ترین مقام اطلاعاتی آمریکا در اظهاراتی بی‌سابقه کارآمدی استراتژی تحریم علیه‌ایران را به طور کامل زیر سوال برد. جیمز کلاپر، مدیر اطلاعات ملی آمریکا که در کمیسیون نیروهای مسلح سنا سخن می‌گفت، تاکید کرد: «ایران همچنان به کار بردن الفاظ و عبارات تند علیه غرب را ادامه خواهد داد، اما ارزیابی ما‌این است که اجتناب از تحریم‌های سنگین‌تر و حفظ روابط اقتصادی و تجاری ممکن است در نرم تر شدن رفتار‌ایران نقش مفیدتری داشته باشد».

این نخستین بار است که یک مقام اطلاعاتی بلند پایه آمریکایی در اظهاراتی رسمی‌خواهان اجتناب از اعمال تحریم‌های بیشتر و برقراری روابط اقتصادی با‌ایران می‌شود. اظهارات کلاپر نشان دهنده آن است که ارزیابی اطلاعاتی آمریکا از توان‌ایران برای حفظ محاسبات استراتژیک خود در مقابل فشارهای اقتصادی تغییر کرده است.

کلاپر که به همراه رونالد برگس مدیر آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا (DIA) به سنا رفته بود در بخش دیگری از اظهارات خود گفته است: «برنامه اتمی‌ایران بر اساس یک تحلیل هزینه-فایده حرکت می‌کند و بر همین اساس،‌این شانس به جامعه جهانی داده شده که بر همین اساس با‌ایران معامله کنند».

وی افزود: «پیشرفت‌های فنی ‌ایران به ویژه در زمینه غنی‌سازی اورانیوم‌این برآورد آمریکا را تقویت می‌کند که تهران ظرفیت علمی، فنی و صنعتی را دارد تا در نهایت سلاح اتمی‌ تولید کند. به‌این ترتیب مساله محوری اراده سیاسی‌ایران برای انجام‌ این کار است».