دلایل رتبه پایین ایران درفضای کسب‌وکار

علیشیری: آنچه سازمان‌های بین‌المللی درباره فضای کسب‌وکار گفته‌اند نزدیک به واقعیت است و من نمی‌توانم بگویم به! به! چه اقتصاد شکوفایی! رییس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران در پاسخ به برخی انتقادها از رتبه ایران در فضای کسب‌وکار بین‌المللی، ‌تاکید کرد که رتبه اعلام شده برای ایران کاملا واقعی است. بهروز علیشیری در گفت‌وگو با ایسنا درباره اعلام رتبه از سوی برخی نهادهای بین‌المللی اقتصادی و اینکه برخی معتقدند که این رتبه‌ها غیر واقعی است و صهیونیست‌ها در آن نقش دارند، گفت: ممکن است برخی اصرار کنند که رفتار این سازمان‌ها غیر اقتصادی است و سیاست بر آن سایه دارد، ولی من می‌گویم چرا این طور به موضوع نگاه کنیم؟

وی اضافه کرد: البته خودم اعتقاد دارم برخی نهادهای متولی رتبه‌بندی کشورها، جایی که شاخص‌های سیاسی و اقتصادی را با هم می‌بینند، یک کج‌بینی وجود دارد، ولی من درباره شاخص فضای کسب‌وکار صحبت می‌کنم. علیشیری گفت: من می‌گویم این شاخص مثل یک ترازو است. شما وقتی چیزی را در کفه یک ترازو بگذارید، وزن آن را نشان می‌د‌هد. حال آن را روی هر ترازوی دیگر هم که امتحان کنید، همان وزن را نشان می‌دهد. حالا باید چه کار کرد؟ باید مثل قطعات مختلف یک ماشین، آن را باز کرد و ایرادها را گرفت. به گفته وی، شاخص کسب و کار کشور، پرسش نامه دارد. از دولت می‌پرسد که ثبت شرکت در یک کشور چقدر زمان می‌برد؟ این دیگر موضوع پنهانی نیست. می‌پرسد برای ثبت شرکت باید چقدر پول داد؟ این هم مشخص است. می‌پرسد بعد از این مراحل چقدر طول می‌کشد که شرکت مجوز دریافت کند؟ چقدر مدارک می‌خواهد؟ اینها هم مشخص است. علیشیری درباره جمع‌آوری اطلاعات این نهادها از مراجعی غیر از دولت گفت: مخاطبان در این زمینه کاربر نهایی و ذی‌نفع است. من به عنوان دولت نمی‌توانم بگویم به به چه اقتصاد شکوفایی! اطلاعات‌دهندگان به نهادهای جمع‌آوری داده‌ها برای رتبه‌بندی نباید دولتی باشند، چون هیچ بقالی نمی‌گوید ماست من ترش است. آنها (نهادهای بین‌المللی) می‌گویند می‌توانید اعلام کنید که چه کارهایی برای بهبود فضای کسب‌وکار انجام داده‌اید، اما مصرف کننده نهایی اگر در عمل نتیجه آن را نبیند چه می‌شود؟

وی در خصوص اینکه آیا آنچه درباره رتبه ایران در فضای کسب و کار گفته شده را واقعی می‌دانید؟ تصریح کرد: معتقدم این عدد نزدیک به واقعیت است و برای بهبود آن باید هم مقررات را اصلاح کنیم، هم گردش کار را درست کنیم، هم قانون را بهینه کنیم، هم هزینه‌ها را کاهش دهیم و هم ساده‌سازی کنیم و بگذاریم بخش خصوصی حرکت کند. وی درباره اینکه رتبه ایران در فضای کسب و کار باید کجا باشد، نیز گفت: اگر ما نتوانیم رتبه ایران را در این شاخص به ۱۹ برسانیم، نمی‌توانیم به اهداف سند چشم‌انداز برسیم. ضمن اینکه من معتقدم رابطه بسیار مستقیم بین شاخص کسب و کار کشور با نشاط و طراوت در بخش خصوصی وجود دارد.