افزایش حداقل دستمزد متناسب با نرخ تورم

سومین مجلس کارگری دیروز با سخنان علیرضا محجوب دبیر کل خانه کارگر برگزار شد. پس از سخنرانی اعضای هیات رییسه سومین دوره مجلس کارگری تعدادی از کارگران به نمایندگی از بقیه برخی مشکلات جامعه کارگری را در قالب صورت جلسات کمیته‌های مختلف بیان کردند. به گزارش ایسنا، در بخش موضوعات مرتبط با امنیت شغلی نماینده کارگران با بیان این که بر اساس نتایج به دست آمده در جلسات مهم‌ترین دلیل رد طرح حذف شرکت‌های پیمانکاری موضوع تامین منافع کارفرمایان و اعمال فشار آن‌ها بوده است از مجلس کارگری خواست برای حل این موضوع بیشتر اعمال فشار کند.

براساس گفته او، کمیته امنیت شغلی خواهان به جریان افتادن طرح بهسازی قراردادهای موقت کار و شرکت‌های پیمانکار نیروی انسانی از طریق شرکت‌های خصوصی و دولتی است.

همچنین اعمال فشار کمیته برای عقد قرارداد مستقیم همه‌ ارگان‌ها و شرکت‌ها با نیروی کاری که ماهیت فعالیتشان دائمی و غیر حجمی است، خواسته شد.

همچنین از وزارت کار و ادارات تابعه خواسته شد به نظارت و بازرسی در شرکت‌ها و سازمان‌های خصوصی و دولتی درباره نحوه عقد قرارداد و چگونگی اجرای کار دقت بیشتری داشته باشند.

در بخش بعد صورت جلسه کمیته بیمه و درمان قرائت شد. از موضوعات مهم مطرح شده در این بخش، لزوم جلوگیری از گرفتن فرانشیز برای درمان کارگران و بازنشستگان و مستمری‌بگیران، جلوگیری از ادغام سازمان تامین اجتماعی با هر وزارتخانه یا نهاد دیگر، اجرای دقیق و کامل قانون الزام درمان و تامین اجتماعی و برخورد با موضوع گرفتن زیرمیزی توسط پزشکان بود.

همچنین موضوع ارجاع غیرقانونی بیمه شدگان از مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی به مطب‌های شخصی، عدم حضور پزشکان در درمانگاه‌های ملکی تامین اجتماعی، وضعیت نامناسب و پایین بودن کیفیت غذای بیمارستان‌ها، بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی و بدهی‌های سازمان تامین اجتماعی به طرف‌های قرارداد مطرح شد. عدم اجرای بخش‌نامه دیوان عدالت اداری در مورد گرفتن حق فنی در داروخانه‌ها، ازدحام شدید بیمه شدگان در مراکز درمانی سازمان تامین اجتماعی، عدم پیگیری مسوولان درمان سازمان تامین اجتماعی برای راه‌اندازی بخش جراحی قلب در بیمارستان‌ها و عدم رابطه مناسب و احترام‌آمیز با بیمه‌شدگان در مراکز درمانی نیز در این بخش مطرح شد.

همچنین حسن صادقی معاون دبیرکل خانه کارگر با انتقاد از اظهارات اخیر وزیر کار و امور اجتماعی درباره لزوم افزایش نیافتن دستمزد در سال آینده گفت: این اظهارات در حالی صورت می‌گیرد که تورم در جامعه باعث بروز مشکلات زیادی شده است و جامعه کارگری می‌خواهد که حداقل متناسب با این نرخ تورم دستمزدش افزایش پیدا کند.

او ادامه داد: متاسفانه امروز جامعه کارگری کشور از عدم انسجام رنج می‌برد واگر همه با هم متحد بودیم کسی نمی‌توانست به سادگی درباره حقوق مسلم کارگران اظهارنظر غیرکارشناسی داشته باشد.