ترکیه تحریم‌های یکجانبه آمریکا را اجرا نمی‌کند

وزیر تجارت خارجی ترکیه با بیان این که ترکیه تنها به عنوان عضو غیردائم شورای امنیت موظف به اجرای تحریم‌های این شورا است، گفت: ترکیه تحریم‌های آمریکا علیه ایران را اعمال نمی‌کند. به گزارش ایسنا به نقل از گرچک گوندم ،روزنامه چاپ ترکیه، ظفر چاقلایان، وزیر تجارت خارجی ترکیه درباره‌ اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا علیه ایران گفت: این تحریم‌ها تنها مختص آمریکا بوده و ترکیه این تحریم‌ها را اعمال نمی‌کند و تنها ترکیه موظف به اجرای قطعنامه تحریمی ۱۹۲۹ از سوی شورای امنیت سازمان ملل است.

وی ادامه داد: میان ایران و ترکیه یک رابطه همیشگی به دلیل همسایگی دو کشور وجود دارد، اما از سوی دیگر ترکیه وظیفه‌ای مبنی بر انجام وکالت ایران در عرصه‌ بین‌المللی بر عهده ندارد.

چاقلایان اضافه کرد: ترکیه به عنوان عضو غیر دائم شورای امنیت، خواهان استفاده هر کشوری از برنامه‌ هسته‌ای در جهت اهداف صلح‌آمیز بوده و با هرگونه استفاده از این فن‌آوری در راستای اهداف غیرصلح‌آمیز مخالف است.

وی با اشاره به اینکه سه شرکت ترکیه به دلیل همکاری با ایران در فهرست سیاه آمریکا قرار گرفته است، گفت: ترکیه هیچ قانونی برای ممانعت فعالیت شرکت‌های ترک با ایران اعمال نکرده است. ضوابط درباره نحوه‌ فعالیت شرکت‌های ترک با دیگر کشورها آشکار و واضح است.

این وزیر دولت ترکیه با اشاره به روابط تجاری میان ایران و ترکیه گفت: ترکیه به میزان ۲۳ درصد از تجارت خارجی خود را با کشورهای همسایه داشته و حجم مبادلات میان ترکیه و ایران بالغ بر ۱۰ میلیارد دلار است که تا سال ۲۰۱۵ این رقم به ۳۰ میلیارد دلار می‌رسد.

او با اشاره به موضوع هسته‌ای ایران گفت: موضع ترکیه درباره موضوع هسته‌ای ایران بسیار آشکار است. این کشور وکالت هیچ کشوری را بر عهده نداشته و حتی نیازی برای انجام چنین کاری هم لازم نیست، اما ترکیه معتقد است هرگونه مشکل در همسایگان این کشور باید به صورت صلح‌آمیز حل شود.

پیش از این نیز مقامات ایران ابراز امیدواری کرده بودند که حجم مبادلات تجاری ایران و ترکیه به ۳۰ میلیارد دلار رسیده و حتی از آن فزونی گیرد.