سفر علی لاریجانی به قطر

ایران برای ثبات منطقه تلاش می‌کند

در جنگ ۳۳ روزه از حزب الله حمایت کردیم رییس مجلس شورای اسلامی‌مساله ثبات در منطقه حوزه خلیج فارس را مهم‌ترین رکن و اساس روابط میان کشورهای منطقه ذکر

کرد.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، «علی لاریجانی» که به قطر سفر کرده است، روز چهارشنبه در دیدار با «شیخ محمد بن مبارک الخلیفی» رییس مجلس قطر گفت: درحالی که مساله ثبات یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های روابط میان کشورها محسوب می‌شود، اما برخی کشورها از جمله آمریکا و رژیم صهیونیستی مانع از تحقق این امر می‌شوند. وی یادآور شد: آمریکا و رژیم صهیونیستی با به راه‌انداختن دعوای شیعه و سنی قصد تفرقه افکنی میان ملت‌های جهان اسلام را دارند.

وی همچنین راه انداختن دعواهای قومیتی در داخل کشورها را در همین راستا ذکر کرد.

رییس قوه‌مقننه با اشاره به سی و سومین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی‌یادآور شد: یکی از ایده‌های بنیانگذار جمهوری اسلامی‌ ایجاد وحدت میان مسلمین و تشکیل امت واحده اسلامی ‌بود.

لاریجانی با بیان اینکه اشتراکات میان شیعه و سنی خیلی زیاد است، تاکید کرد: ما باید روی اشتراکات تلاش کنیم. رییس قوه‌مقننه گفت: ما مخالف رفتار آمریکا و رژیم صهیونیستی هستیم به همین دلیل ما از حزب‌الله در جنگ ۳۳ روزه حمایت کردیم، از حماس و غزه نیز همین طور حمایت کردیم. این نشان‌دهنده این است که جمهوری اسلامی ‌ایران به شیعه و سنی توجه ندارد.

لاریجانی تاکید کرد: ملت ایران همیشه پشتیبان کشورهای منطقه هستند و برای ثبات این منطقه تلاش می‌کنند.

رییس قوه مقننه یادآور شد: ما دیدگاه‌های جناب شیخ حمد بن خلیفه آل ثانی امیر قطر را تحسین می‌کنیم و معتقدیم این دیدگاه می‌تواند نقش مهمی‌در حوادث منطقه ایجاد کند.

لاریجانی به روابط ریشه‌ای ایران و قطر اشاره کرد و خاطرنشان ساخت: دیدگاه‌های قطر کمک شایانی به توسعه روابط فرهنگی و اقتصادی دو جانبه خواهد کرد. رییس قوه‌مقننه کشورمان با اشاره به سفر امیر قطر به تهران گفت: در این سفر به یک روابط استراتژیک میان دو کشور نزدیک شدیم و الحمدلله از آن تاریخ روابط خیلی خوب شد. وی تاکید کرد: دیدار امیر با مقام معظم رهبری و رییس جمهور به تحکیم روابط کمک شایانی کرد.

وی خاطرنشان ساخت: در کل همکاری‌های بسیار خوبی بین دو کشور در حال شکل گیری است. در سطح پارلمان ما به شما اخلاص داریم و روابط میان دو کشور روابطی برادرانه و مثبت است.

لاریجانی همچنین گفت: با توجه به تحولاتی که در منطقه است ایجاد روابط دوجانبه می‌تواند کمک بسزایی در این موضوع داشته باشد.

تقدیر رییس مجلس قطر از نقش ایران

همچنین در این دیدار محمد بن مبارک الخلیفی رییس مجلس شورای قطر گفت: ثبات منطقه مهم‌ترین عامل در رشد و شکوفایی میان کشورها است.

وی خاطرنشان کرد: مهم‌ترین چیزی که در قطر به آن قائل هستیم مساله ثبات، پیشرفت و شکوفایی است و تلاش می‌کنیم این موضوعات تحقق یابد. رییس مجلس قطر ادامه داد: قطر قصد دارد دو مجلس سنا و شورا را با یکدیگر ادغام و در قالب یک مجلس شکل دهد.

رییس مجلس شورای قطر یادآور شد: ما در مجلس قطر نسبت به نقشی که جمهوری اسلامی‌در ثبات منطقه دارد واقفیم و لازم است تشکر کنیم از تصویب موافقتنامه میان دو کشور که اخیرا در مجلس شورای اسلامی‌به تصویب رسیده است. شیخ خلیفی گفت: ما آمادگی کاملی داریم تا همکاری‌های دو کشور را توسعه دهیم.