اعتراض نمایندگان به سخنان احمدی‌نژاد

چند نماینده سرشناس مجلس، از جمله غلامرضا مصباحی‌مقدم، علی مطهری، علیرضا زاکانی و سخنگوی هیات رییسه مجلس به انتقادات شدیداللحن محمود احمدی‌نژاد از عملکرد قوه مقننه در استیضاح حمید بهبهانی واکنش نشان دادند. رییس‌جمهور روز شنبه در واکنش به استیضاح غیابی وزیر راه در جلسه سه شنبه گذشته مجلس، این استیضاح را «غیرقانونی» خوانده و گفته بود: «درباره مجلس، نقش و عملکرد آن با مردم صحبت خواهم کرد.» با اینکه رییس مجلس هنوز واکنشی نسبت به این سخنان احمدی‌نژاد نشان نداده است، روز گذشته سخنگوی هیات رییسه مجلس علیه سخنان رییس‌جمهور مصاحبه کرد.

کوهکن: زیبنده دولت و مجلس نیست

محسن کوهکن، سخنگوی هیات رییسه مجلس در واکنش به اظهارات رییس‌جمهور گفت: همان‌طور که زیبنده نیست، اگر دولت لایحه‌ای به مجلس داد، یک نماینده مجلس خدشه‌ای بر آن وارد کند و بگوید در زمان تصویب این لایحه در هیات وزیران، برخی از وزیران حضور نداشته یا چند وزیر رای ندادند، مسوولان دولتی هم باید اصل را بر صحت گفتار و رفتار مجلس بگذارند.

وی در گفت‌وگو با سایت خبری الف، افزود: دولت در رابطه با مجلس، هیچ اختیاری ندارد، اما مجلس بر اساس وظیفه ذاتی خود ناظر بر حسن اجرای امور و اقدامات دولت است.

نماینده لنجان در مجلس با اشاره به ضرورت تعامل بین قوا گفت: دولت و مجلس باید بدانند که آنچه خروجی این دو قوه است، مورد احترام بوده و همه باید نتیجه حاصله را حمل بر کار قانونی بدانند و اساسا کسی نباید وارد مقولاتی دیگر شود.

مصباحی‌مقدم: خود را محور تلقی نکنند

غلامرضا مصباحی مقدم، نماینده تهران هم بیان مسائل اختلافی بین قوا از سوی رییس‌جمهور را به مصلحت ندانست و گفت: رییس‌جمهور مسائل مد نظرش نسبت به عملکرد مجلس را در جلسات مشترک دولت و مجلس مطرح کند، در این صورت شاید به نتیجه برسد. وی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، درخصوص اظهارات اخیر احمدی‌نژاد گفت: من معتقدم به مصلحت نیست که رییس‌جمهور به مسائل اختلافی دامن بزند.

مصباحی مقدم ادامه داد: خوب است که رییس‌جمهور خودشان را محور همه چیز تلقی نکند، زیرا محور همه امور در نظام جمهوری اسلامی ایران مقام معظم رهبری و قانون اساسی است. رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی ادامه داد: مفسر قانون اساسی، شورای نگهبان است و اگر مجلس در عملکرد خود مصوبه‌ای خلاف قانون داشته باشد این شورای نگهبان است که داوری می کند. مفسر قانون عادی هم مجلس است و رییس‌جمهور در جایگاه تفسیر قانون نیست. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اگر مشکلاتی در روابط بین قوا وجود داشته باشد فصل الخطاب رهبری است. بی خبر نیستم که راجع به برنامه پنجم توسعه، آقای رییس‌جمهور مسائلی را خدمت مقام معظم رهبری مطرح کردند و ایشان هم تاکید کردند که روسای سه قوه نباید به صورت علنی علیه یکدیگر موضع‌گیری کنند و این را حرام شرعی اعلام کردند.وی افزود: به همین دلیل رییس مجلس در مقابل اعتراض نمایندگان مبنی بر عدم پاسخگویی رییس مجلس در برابر نامه رییس‌جمهور، پاسخ داد که من محذور شرعی دارم.

مطهری: بهبهانی قربانی شد

علی مطهری، دیگر نماینده تهران نیز در گفت‌وگو با سایت خبری خبرآنلاین در واکنش به آن بخش از سخنان رییس‌جمهور مبنی بر اینکه «مجلس روز اول دهه فجر هدیه‌ای به دولت داد و یکی از بهترین وزرای دولت را گرفت»، گفت: این هدیه را خود آقای احمدی‌نژاد به ملت دادند، چون اگر آقای بهبهانی را از آمدن به مجلس و پاسخ به انتقادات منع نمی‌کردند، استیضاح رای نمی‌آورد و آقای بهبهانی همچنان وزیر بود. به نظر من آقای بهبهانی مانند مرحوم کردان قربانی تصمیمات آقای احمدی‌نژاد شد. وی همچنین در واکنش به اینکه احمدی‌نژاد، استیضاح وزیر راه در مجلس را غیرقانونی خوانده بود، افزود: حتی اگر ایشان برداشت هیات رییسه مجلس از آیین‌نامه داخلی را قبول نداشته باشند، تعداد امضاها هیچ گاه کمتر از ۱۰ تا نشد و توضیح آقای حسینی صدر نماینده خوی نیز هرگونه تردیدی را برطرف کرد، بنابراین استیضاح قانونی بوده است. مطهری درباره احتمال سرپرستی بهبهانی در وزارت راه نیز گفت: فکر نمی‌کنم این کار منع قانونی داشته باشد. ولی یک نوع دهن کجی به مجلس و نمایندگان ملت است. مطهری در خصوص تصمیم رییس‌جمهور به ادغام وزارت راه در وزارتخانه‌های زیربنایی تصریح کرد: این کار اگر بر اساس کار کارشناسی باشد خوب است، اما اگر واکنشی در مقابل عمل مجلس باشد طبعا بر خلاف مصالح مردم است و پسندیده نیست.

زاکانی: استیضاح بهبهانی سیاسی نبود

همچنین علیرضا زاکانی درباره شائبه سیاسی بودن استیضاح وزیر راه گفت: استیضاح برای وزیر یک فرصت است که نسبت به عملکرد خود پاسخ دهد، ولی متاسفانه با بحث استیضاح به گونه دیگری برخورد کردند. به گزارش ایسنا وی اضافه کرد: این در حالی بود که این استیضاح بزرگترین خدمت به دولت و به نظام اسلامی و جریان اصولگرایی بود و اینکه می‌گویند این یک موضوع سیاسی بود واقعا این‌گونه نیست.