جبار کوچکی‌نژاد، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس از تخلف ۲۱ هزار میلیارد تومانی دولت در بوجه سال ۸۹ خبر داد. کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با پایگاه خبری خانه ملت، درباره گزارشی که دیوان محاسبات از کسری مالی و تخلف دولت در بودجه سال ۸۹ اعلام کرده، گفت: برای واقع گرایانه‌تر شدن بودجه سال ۹۰، عملکرد بودجه دولت در سال ۸۹ بررسی شد و دیوان محاسبات کشور به عنوان بازوی نظارتی مجلس، گزارشی از این ارزیابی به کمیسیون برنامه و بودجه ارائه کرد. به گفته این نماینده در نتیجه ارزیابی مجدد عملکرد ۹ ماهه دولت در بودجه سنواتی، ۲۱هزار میلیارد تومان انحراف در بودجه سال ۸۹ مشاهده می‌شود. کوچکی‌نژاد با استناد به گزارش دیوان محاسبات کشور گفت: با وجود اینکه دولت مکلف به سرمایه‌گذاری در بخش نفت و گاز بوده است، اقدامی در این خصوص نداشته و انحرافی بالغ بر ۷ هزار و ۷۰۰میلیارد تومان در بودجه سال‌جاری ایجاد کرده است.

این نماینده با اشاره به وضعیت حساب ذخیره ارزی، گفت: مجلس در قانون بودجه سال ۸۹ قیمت هر بشکه نفت را ۶۵ دلار تعیین کرده بود و می‌بایست درصورتی که قیمت نفت افزایش یافت مازاد آن به حساب ذخیره ارزی واریز شود. کوچکی نژاد اضافه کرد: دیوان محاسبات با ارزیابی عملکرد ۹ ماهه دولت گزارش داد، ۵ هزار میلیارد تومان درآمد مازاد فروش نفت است که تاکنون به حساب ذخیره ارزی واریز نشده است. این نماینده به بدهی سال گذشته دولت به حساب ذخیره ارزی نیز اشاره کرد و ادامه داد: همچنین دولت مبلغ ۶ هزار میلیارد تومان از بودجه سال ۸۸ را باید به حساب ذخیره ارزی واریز می‌کرد که با احتساب سایر تخلفات، ۲۱ هزار میلیارد تومان کسری بودجه را برای دولت ایجاد کرده است. نماینده رشت ادامه داد: اگر دولت بدهی‌های حساب ذخیره ارزی را به موقع به حساب واریز می‌کرد، نمی‌توانست به دلیل عدم موجودی در حساب ذخیره وام ۲هزار میلیاردی توسعه ناوگان خطوط ریلی شهری تهران و دیگر کلانشهرها را به تعویق بیاندازد.

کوچکی‌نژاد گفت: گزارش ارائه شده از سوی دیوان محاسبات و بررسی شده در کمیته مربوطه جهت قرائت در صحن علنی به هیات‌رییسه مجلس ارسال خواهد شد. عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: به قوه مجریه تاکید شد کسری بودجه سال ۸۹ خود را تا پایان سال مالی صاف کند.

حسینی: مطمئنم کل بودجه تا پایان سال تصویب نمی‌شود

در این میان سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس درباره تاخیر دولت در تقدیم لایحه بودجه ۹۰ به مجلس گفت: من مطمئنم که این بودجه امسال به طور کامل به تصویب نخواهد رسید.

عماد حسینی، در گفت‌وگو با پایگاه خبری «فرارو» گفت: اگر برخورد لازم و قانونی با بودجه‌های سال‌های گذشته (که تقریبا همه آنها در اوایل بهمن ارائه شده بود) می‌شد، مطمئن باشید که امسال این مشکل به وجود نمی‌آمد. اگر ما امسال بودجه را کاملا تصویب نکنیم، حتما دولت‌ها در سال‌های آینده مجبور می‌شوند لایحه را در زمان مقرر به مجلس ارائه نمایند.