سرلشگر آویو کوچاوی‌، رییس جدید سازمان اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل که به تازگی به این سمت برگزیده شده با بیان اینکه تحریم‌ها نتوانسته‌اند برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کنند مدعی شد که تهران تا دو سال دیگر می‌تواند بمب اتمی‌بسازد. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از خبرگزاری فرانسه، کوچاوی که روز گذشته سه‌‌شنبه در نخستین جلسه توجیهی خود خطاب به هیاتی مرتبط با امور دفاعی متشکل از نمایندگان کنیست صحبت می‌کرد، گفت: تحریم‌ها بر اقتصاد ایران اثر گذاشته‌‌اند، اما بر برنامه هسته‌‌ای ایران تاثیری نداشته‌‌اند.

وی با این اظهارات در واقع مخالفت خود را با برآورد آمریکا که این تحریم‌ها به ایران آسیب‌زده اعلام کرد.

این نظامی‌اسرائیلی افزود: ایران در حال ساخت بمب اتمی ‌نیست، ولی این کشور می‌تواند طی چند سال چنین کاری را بکند.

آویو کوچاوی پیش‌تر گفته بود، بعید است ایران که در حال حاضر اورانیوم ۲۰ درصد تولید می‌کند بتواند غنای آن را به ۹۰ درصد که برای ساخت بمب لازم است، ارتقا دهد.

این گفته‌ها در حالی بیان شده است که مئیر داگان، رییس سابق موساد، ماه گذشته گفته بود که «به دلیل مشکلات فنی و عواقب جدی تحریم‌ها بر ایران و یکسری مسائل دیگر»، تهران قادر نیست تا ۴ سال آینده به بمب اتمی‌ دست یابد.

به گفته تحلیل‌گران، میان موساد، سازمان جاسوسی اسرائیل و آمان، سازمان اطلاعات ارتش اسرائیل رقابت وجود دارد.

رییس سازمان اطلاعات ارتش رژیم اسرائیل افزود: موضوع، دیگر این نیست که ایران چه وقت به بمب دست می‌یابد، بلکه این است که چقدر وقت باقی مانده تا مقامات ایران تصمیم بگیرند غنی‌سازی اورانیوم را ارتقا دهند.