دنیای اقتصاد- محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور در جریان سفر استانی به گیلان به تحلیل مذاکرات ۲ روزه استانبول پرداخت و گفت اگر گروه ۱+۵ می‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد، خود را از فشار صهیونیست‌ها و برخی قدرت‌های استکباری رها کنند. مذاکرات استانبول در روزهای جمعه و شنبه بین ایران و گروه ۱+۵ انجام شد؛ اما در پایان اعلام شد که نتیجه خاصی از آن به دست نیامده است. احمدی‌نژاد گفت که امید می‌رود طی جلسات آینده نتایج مناسبی حاصل شود. احمدی‌نژاد گروه ۱+۵ را به نپذیرفتن فشارها از سوی صهیونیست‌ها دعوت کرد

تحلیل نتایج مذاکرات استانبول

امید می‌رود طی جلسات آینده با ‌۱+۵ نتایج مناسبی حاصل شود

رییس‌جمهور کشورمان همزمان با پایان دور سوم مذاکرات ایران و ۱+۵، تصریح کرد که اگر طرف مقابل به عدالت و احترام پایبند باشد، در جلسات آینده توافقات خوبی حاصل می‌شود. محمود احمدی‌نژاد همچنین به مسوولان گروه ۱+۵ توصیه کرد که اگر می‌خواهند مذاکرات به نتیجه برسد و شرایط برای تعامل بیشتر فراهم شود، خود را اسیر فشارهای صهیونیست‌ها و برخی قدرت‌های استکباری نکنند.

به گزارش ایسنا، محمود احمدی‌نژاد که در راستای دور سوم سفرهای استانی در جمع مردم رشت و در ورزشگاه شهید عضدی این شهر سخن می‌گفت، با اشاره به مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ خطاب به مردم گفت: شما در جریان مذاکرات هستید. گفتند می‌خواهیم مذاکره کنیم، ما هم پذیرفتیم، اما ما اعلام کردیم که مذاکره باید بر پایه عدالت و احترام باشد و این مذاکرات باید منجر به رسمیت شناخته شدن حقوق ملت ایران و حقوق قانونی سایر ملت‌ها شود و به این موضوع بینجامد. ما به آنها گفتیم که دشمنی به ضرر دشمنان ملت ایران است و ما از تعامل و همکاری استقبال می‌کنیم.

وی ادامه داد: چند دور گفت‌وگو انجام شد و ما به خاطر سوابق و روحیات طرف‌های مذاکره‌کننده انتظار نداشتیم که طی دو سه جلسه الی پنج جلسه مسائل حل شود، اما اگر طرف مقابل مصمم باشد و متعهد به عدالت و قانون باشد، امید می‌رود طی جلسات آینده نتایج مناسبی حاصل شود.

وی خطاب به گروه ۱+۵ گفت: شما دو راه بیشتر ندارید؛ یکی ادامه راه گذشته است. شما تلاش کردید که جلوی هسته‌ای شدن ملت ایران را بگیرید. تمام توان خود را به کار بردید، ولی نتوانستید، این یک مسیر است یعنی این‌که شما مسیر قبلی را ادامه دهید و شما آزاد هستید که انتخاب کنید، اما بدانید که ادامه مسیر قبلی نتیجه‌ای جز آنچه که تا امروز حاصل شده و گیر شما آمده است، برای شما نخواهد داشت.

حالا که هسته‌ای شده‌ایم سر سوزنی عقب نمی‌نشینیم

رییس‌جمهور ادامه داد: این ملت زمانی که هسته‌ای نبود، متحد و یکدل ایستاد و تمام توطئه‌ها و فشارهای شما را خنثی کرد. امروز که فناوری در اختیار دارد و هسته‌ای شده است از زبان مردم رشت به نمایندگی از آنها می‌گویم، شما که سهل است، صد تا مثل شما هم قادر نخواهد بود که سر سوزنی ملت ایران را از مسیر خود عقب براند.

احمدی‌نژاد خطاب به آنها تصریح کرد: اما راه دومی ‌که شما در پیش دارید، راه تعامل است. من فکر می‌کنم طی دو سه جلسه مذاکرات حرف‌ها زده شده و بخش مهمی ‌از حرف‌ها بیان شده است و طرفین به صورت دقیق با دیدگاه‌های هم آشنا شده‌اند. شرایط آماده شده است که اگر طرف مقابل به عدالت و احترام پایبند باشد، در جلسات آینده توافقات خوبی انجام شود.

وی ادامه داد: می‌دانیم که صهیونیست‌های بی‌فرهنگ و برخی از دولت‌های استعماری و قدرت‌طلبان در اروپا و آمریکا علاقه ندارند که مسائل به خوبی حل شود. آنها انسان‌های کوچک و کوته‌فکر و انسان‌های خالی از محبت و انسانیت هستند. آنها امروز در دنیا جایی ندارند و فرصتی برای آینده در اختیارشان نیست.

رییس‌جمهور همچنین تاکید کرد: به مسوولان ۱+۵ اعلام می‌کنم اگر می‌خواهید مذاکرات به نتیجه برسد، باید خودتان را از زیر فشار انسان‌های کوته‌بین و بی‌فرهنگ بیرون بکشید تا شرایط برای تعامل هرچه بیشتر فراهم شود.

احمدی‌نژاد ادامه داد: ملت ایران اهل منطق، تعامل و احترام است و دنیا بداند که این مردم در برابر زورگویی‌ها می‌ایستند و زورگویان را سر جای خود می‌نشانند.

امروز به لطف خداوند همه یارانه‌ها به صورت عادلانه در جیب آحاد مردم است

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود به اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها و همراهی مردم در اجرای این قانون اشاره و تصریح کرد: ملت ایران در اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نشان داد که اهل کارهای بزرگ است و ظرفیت تصمیمات بزرگ و جهش‌های بزرگ و اقدامات تاریخ‌ساز را دارد و به فضل الهی و با اتکا به این ظرفیت، دولت خدمتگزار در آینده نزدیک طرح‌های بزرگ و تحول‌آفرینی را اجرا خواهد کرد.

رییس‌جمهور ادامه داد: طرح هدفمند کردن یارانه‌ها؛ یعنی عدالت و برگرداندن حقوق ملت به جیب ملت. ۵۰ سال متوالی بیش از ۷۰ درصد یارانه‌ها در اختیار کمتر از ۳۰ درصد مردم بود و امروز به لطف خداوند همه یارانه‌ها به صورت عادلانه در جیب آحاد مردم است و انشاءالله این طرح تا نقطه نهایی یعنی تا جایی که همه بیت‌المال و حقوق مردم به صورت عادلانه بین تمام مردم توزیع شود، ادامه پیدا می‌کند.

فتنه‌گران طرح هدفمندی به ملت معرفی خواهند شد

رییس‌جمهوری به بدخواهان ملت ایران که به دنبال اخلال در روند اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها هستند، هشدار داد که اگر دست از فتنه گری برندارند به ملت معرفی خواهند شد و به طور قطع ملت ایران شر آنها را از سرزمین خود کم خواهد کرد.

احمدی نژاد با اشاره به اجرای موفق قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تصریح کرد: بدخواهان ملت ایران عمدتا در بیرون مرزها و برخی افراد کوته فکر در داخل از اینکه ملت موفق شده این قله بزرگ را با افتخار فتح کند، ناراحت هستند.

وی ادامه داد: آنها از اینکه پول مردم در جیب مردم قرار گرفته و کشور با نشاط و مردم هوشمند و آماده برای اقدامات انقلابی‌اند ناراحت هستند و سعی می‌کنند گوشه و کنار مزاحمت درست کنند.

رییس‌جمهوری گفت: آنها در جلسات خود در فراموش خانه‌ها و دخمه‌ها به خیال خود تصمیم گرفته‌اند که مشکلاتی را ایجاد کنند و از این طریق دولت را مشغول کنند تا نتواند به مردم خدمت کند.

احمدی‌نژاد با بیان اینکه می‌خواهم جمله‌ای خطاب به آنها بگویم، گفت: شما اشتباه می‌کنید. مردم ایران را دست‌کم گرفته‌اید. شما با احمدی‌نژاد طرف نیستید. احمدی‌نژاد نوکر مردم و قطره‌ای از دریای این مردم است. شما با این مردم طرف هستید و اگر دست از فتنه‌گری برندارید به ملت معرفی می‌شوید و این ملت شر شما را کم خواهد کرد.

نهضت سراسری ایجاد اشتغال برای جوانان ‌ایران به زودی آغاز می‌شود

رییس‌جمهور همچنین تصریح کرد: یکی دیگر از مهم‌ترین طرح‌های دولت که به زودی آغاز می‌شود نهضت سراسری ایجاد اشتغال برای جوانان ایران‌زمین است.

وی افزود: من به شما عرض می‌کنم که دولت تمام توان خود را بسیج کرده و انشاءالله به فضل الهی و به زودی طرح عظیم ایجاد اشتغال برای جوانان سراسر ایران‌زمین کلید خواهد خورد.

احمدی‌نژاد گفت: ما مصمم هستیم که تا قبل از پایان دولت دهم با اقداماتی که در کشور صورت می‌گیرد، انشاءالله ریشه بیکاری از همه استان‌ها و استان گیلان کنده شود.

رییس‌جمهور افزود: دولت تمام توان خود را در این ارتباط بسیج و سازماندهی کرده و با تصویب نمایندگان محترم، بودجه آن را آماده کرده و ان‌شاءالله به زودی کار را شروع می‌کند.

وی افزود: از جوانان، صنعتگران و کارآفرینان عزیز می‌خواهم تا آماده باشند تا دست به دست هم بدهیم برای ساختن ایران و ایجاد اشتغال و اینکه یک مجاهدت بزرگ را آغاز کنیم.

اجرای طرح اصلاح سیستم بانکی به زودی

احمدی‌نژاد افزود: طرح اصلاح سیستم بانکی نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی اجرای آن آغاز می‌شود و طرح اصلاح سیستم مالیاتی نیز مراحل نهایی خود را طی می‌کند و به زودی آغاز می‌شود.

رییس‌جمهور ادامه داد: ما باید ایران را با الگوی ایرانی و اسلامی‌یعنی با اتکا به فرهنگ، اندیشه و با ابتکار خودمان و توانمندی‌های خود و منابع طبیعی خودمان بسازیم.

تصمیمات انقلابی دولت در مورد برنج و ابریشم

احمدی‌نژاد با اشاره به توانمندی‌های استان گیلان در زمینه کشاورزی نیز گفت: بخش مهمی‌از نیازهای غذایی کشور را کشاورزان تامین می‌کنند و استان برنامه‌های بسیاری را برای کمک به کشاورزان در دستور کار دارد. رییس‌جمهور با اشاره به تصمیم دولت در مورد محصول چای استان گیلان افزود: انشاءالله در مورد برنج و ابریشم نیز دولت تصمیمات انقلابی خواهد گرفت.

عکس: president.ir