سخنگوی اقتصادی دولت: سهمیه‌بندی ادامه می‌یابد

براساس جدیدترین تصمیم دولت، با تثبیت سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای (۴۰۰ تومانی) خودروهای شخصی و عمومی در بهمن‌ماه، احتمال اختصاص سهمیه بنزین ویژه- حمایتی خودروها (نرخ ۱۰۰ تومانی) منتفی شد. خبرگزاری مهر در گزارشی نوشت: با ورود به دومین‌ماه از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای (۴۰۰ تومانی) خودروهای عمومی و شخصی در دولت تعیین و نهایی شده است که در روزهای آینده به طور رسمی اعلام می‌شود. در بهمن‌ماه سال‌جاری با توجه به اینکه مصرف بنزین روزانه کشور کاهش قابل توجهی نیافته است، احتمال اختصاص سهمیه بنزین ویژه- حمایتی خودروهای شخصی و عمومی (با نرخ ۱۰۰ تومانی) منتفی به نظر می‌رسد.به استناد آمارهای شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی و با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، متوسط مصرف بنزین کشور با کاهشی حدود سه میلیون لیتر به حدود ۵۹ میلیون لیتر در روز رسیده است. در این میان، با تصمیم دولتمردان سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای (۴۰۰ تومانی) و آزاد (۷۰۰ تومانی) خودروهای شخصی و عمومی احتمالا در بهمن‌ماه سال‌جاری بدون تغییر می‌ماند. با این تصمیم به خودروهای شخصی در بهمن ماه ۶۰ لیتر سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای اختصاص می‌یابد، همچنین سهمیه بنزین آزاد این خودروها در دومین ماه فصل زمستان ۵۰۰ لیتر در ماه تعیین شده است.

فرید عامری، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی با تاکید بر اینکه سهمیه بنزین بهمن‌ماه خودروهای شخصی و عمومی نهایی شده است، به خبرنگار مهر اعلام کرد: اما هنوز جزئیات این سهمیه‌ها به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اعلام نشده است.

جزئیات سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای خودروها در بهمن‌ماه

بر اساس این گزارش، جزئیات سهمیه بنزین نیمه یارانه‌ای (۴۰۰ تومانی) خودروهای شخصی، عمومی و غیر دولتی بنزینی و دوگانه سوز در بهمن ماه به شرح ذیل است:

سواری بنزینی، سهمیه ماهانه فعلی: ۶۰ لیتر، سهمیه روزانه ۲ لیتر

سواری دو گانه ‌سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۶۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۲ لیتر

موتورسیکلت، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۵ لیتر، سهمیه روزانه: ۸۳/۰ لیتر

تاکسی بنزینی، سهمیه ماهانه فعلی: ۵۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۶۷/۱۶ لیتر

تاکسی دوگانه‌سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۶۷/۶ لیتر

تاکسی ال پی جی سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۶۷/۶ لیتر

آژانس بنزینی، سهمیه ماهانه فعلی: ‌۳۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۱۰ لیتر

آژانس ال پی جی سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۶۷/۶ لیتر

آژانس دوگانه‌سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر؛ سهمیه روزانه: ۶۷/۶ لیتر

مسافربر شخصی بنزینی، سهمیه ماهانه فعلی:۳۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۱۰ لیتر

مسافربر شخصی دوگانه‌سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۶۷/۶ لیتر

مسافربر شخصی ال پی جی سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۶۷/۶ لیتر

خطی بین شهری بنزینی، سهمیه ماهانه فعلی: ۷۵۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۲۵ لیتر

خطی بین شهری دوگانه‌ سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۵۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۶۷/۱۶ لیتر

خطی بین شهری ال پی جی سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۵۰۰ لیتر؛ سهمیه روزانه: ۶۷/۱۶ لیتر

آموزشگاه رانندگی بنزینی، سهمیه ماهانه فعلی، ۳۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۱۰ لیتر

آموزشگاه رانندگی دوگانه سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر، سهمیه روزانه : ۶۷/۶ لیتر

وانت نوع یک بنزینی، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۶۷/۶ لیتر

وانت نوع یک دوگانه‌سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۱۰۰ لیتر، سهمیه روزانه: ۳۳/۳ لیتر

وانت نوع دو بنزینی (نیسان)، سهمیه ماهانه فعلی: ۴۰۰ لیتر ؛ سهمیه روزانه: ۳۳/۱۳ لیتر

وانت نوع دو دوگانه‌سوز (نیسان)، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر؛ سهمیه روزانه: ۶۷/۶ لیتر

کامیون و کامیونت بنزینی، سهمیه ماهانه فعلی: ۴۰۰ لیتر؛ سهمیه روزانه: ۳۳/۱۳ لیتر

کامیون و کامیونت دوگانه‌سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۲۰۰ لیتر؛ سهمیه روزانه: ۶۷/۶ لیتر

دستگاه‌های عمومی بنزینی، سهمیه ماهانه فعلی: ۱۰۰ لیتر؛ سهمیه روزانه: ۳۳/۳ لیتر

دستگاه‌های عمومی دوگانه‌سوز، سهمیه ماهانه فعلی: ۱۰۰ لیتر؛ سهمیه روزانه: ۳۳/۳ لیتر

آمبولانس بنزینی، سهمیه‌ ماهانه فعلی: ۷۵۰ لیتر، سهمیه روزانه ۲۵ لیتر

براساس ابلاغیه جدید دولت از ۲۸ آذر ماه سال‌جاری قیمت بنزین معمولی یارانه‌ای ۱۰۰ تومان، بنزین سوپر یارانه‌ای ۱۵۰ تومان، بنزین معمولی نیمه یارانه‌ای ۴۰۰ تومان، بنزین سوپر نیمه یارانه‌ای ۵۰۰ تومان و قیمت بنزین معمولی آزاد ۷۰۰ تومان، بنزین سوپر آزاد ۸۰۰ تومان تعیین و اجرایی شده است.

رویانیان: سهمیه خودروهای گازوئیلی شارژ می‌شود

در همین حال رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور از شارژ سهمیه گازوئیل خودروها طی چند روز آینده خبر داد و گفت: چند روز آینده سهمیه خودروهای گازوئیلی و شاید هم سهمیه ماه‌های بهمن و اسفند در کارت‌های سوخت شارژ می‌شود. به گزارش خبرگزاری برنا، محمد رویانیان افزود: تامین سوخت مورد نیاز شرکت‌ها، پیمانکاران و معادن کشور هم در دستور ستاد حمل‌ونقل و سوخت کشور قرار گرفته است که به زودی سهمیه‌ها مشخص خواهد شد. رویانیان با اشاره به کاهش قابل توجه قاچاق سوخت از کشور، ورود سوخت قاچاق از کشورهای حاشیه جنوبی خلیج‌فارس به کشور را تایید کرد و گفت: مسوولیت برخورد با اینگونه موارد، با ما نیست و کشور‌های مبدا باید با این قضیه برخورد کنند.

توضیحات سخنگوی اقتصادی دولت

سخنگوی اقتصادی دولت ضمن اعلام خبر ادامه سهمیه‌بندی گازوئیل در بخش حمل‌و‌نقل، از موافقت دولت با درخواست برخی تولیدکنندگان برای تخصیص سوخت به صورت اعتباری به آنها خبر داد. سید شمس‌الدین حسینی در حاشیه مراسم نکوداشت ۱۲۷ سالگی اتاق بازرگانی، صنایع و معادن ایران با بیان این که امروز در بسته حمایت از بخش حمل‌و‌نقل، سهمیه‌بندی‌هایی برای بخش‌های حمل‌و‌نقل دیده شده است، تصریح کرد: در حال حاضر اکثر سهمیه‌های اختصاصی در خدمت حمل‌و‌نقل و تولید است؛ ضمن اینکه قصد داریم کارت‌های هوشمند و ناوبری را نیز تقویت کنیم. وزیر امور اقتصادی و دارایی همچنین با بیان این که در بخش سوخت‌های فسیلی اثرات مثبت اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به خوبی قابل مشاهده است و باید به صراحت اعلام کرد که بخش اقتصادی فعالان اقتصاد و بنگاه‌های کشور در اجرای قانون هوشیارانه عمل کردند، افزود: این بخش‌ها موفق شدند هزینه‌ها را به میزان قابل توجهی مدیریت کنند و مانع از جهش قیمتی شوند؛ ضمن اینکه امروز خانوارهای ایرانی و صنعتگران به دنبال راهکارهای مناسبی برای بهینه سازی و استفاده صحیح از منابع سوختی هستند.او در عین حال افول پدیده خانمان سوز قاچاق سوخت را از جمله دیگر دستاوردهای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها عنوان کرد و گفت: سرمایه ای که بیهوده از کشور خارج می‌شد، هم‌اکنون به شدت کاهش یافته است و این موضوع در حوزه قاچاق سایر کالاها نیز مشاهده می‌شود. حسینی ادامه داد: بسته‌های حمایتی در اجرای قانون باز شده و اگر حمل‌و‌نقلی‌ها را دست‌اندرکار اقتصاد بدانیم، مشاهده خواهد شد که بنگاه‌ها در حمل‌و‌نقل خودروهای مسافری یا باری نیاز به سرمایه در گردش و سرمایه‌های ثابت دارند که در قالب وام قرض‌الحسنه سرمایه ثابت برای آنها تامین شده است.