زمزمه‌های استیضاح وزیر راه

وزارت راه: کمیسیون بررسی سوانح تنها مرجع بررسی و اعلام دلیل سقوط بوئینگ است

به دنبال سقوط یک فروند هواپیمای بوئینگ در ارومیه و کشته شدن ۷۸ نفر از شهروندان، برخی نمایندگان مجلس همچون شاپور پولادی، بار دیگر زمزمه استیضاح وزیر راه و ترابری را مطرح کرده‌اند. هرچند، جمشید انصاری، نماینده اصلاح‌طلب زنجان می‌گوید: بعید می‌دانم که این مجلس اصولا وزیری را استیضاح کند. از سوی دیگر حمید بهبهانی، وزیر راه و ترابری برای ادای توضیح درباره سانحه ارومیه به جلسه فردا (یکشنبه) کمیسیون عمران مجلس فراخوانده شده است.

شاپور پولادی، عضو کمیسیون عمران مجلس درباره احتمال استیضاح وزیر راه به خبرگزاری مهر گفت: استیضاح وزیر راه پس از بررسی اطلاعات جعبه سیاه هواپیمای بوئینگ پیگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: در صورتی که در سانحه هوایی ارومیه سهل انگاری از سوی وزارت راه باشد، مجلس استیضاح وزیر راه را پیگیری می‌کند. عضو کمیسیون عمران مجلس گفت: در حال حاضر باید منتظر باشیم تا نتایج بررسی کارشناسان اعلام شود و ماموران پیگیری جعبه سیاه، اطلاعاتی را در اختیار ما قرار دهند.

وی افزود: اگر اطلاعات جعبه سیاه نشان دهد که سهل انگاری از سوی مسوولان مربوطه است، به طور قطع مجلس بحث استیضاح را پیگیری می‌کند و به نحوی تصمیم گیری می‌کند که به نفع و مصلحت مردم باشد.

احضار وزیر راه به مجلس

نادر قاضی پور، نماینده ارومیه در مجلس نیز در گفت‌وگو با ایلنا از احضار وزیر راه و معاونان وی به کمیسیون عمران در جلسه یکشنبه خبر داد، اما گفت: این حوادث که شاهد تکرار آن نیز هستیم، با طرح سوال یا استیضاح وزیر حل نمی‌شود و باید مشکلات را به صورت زیربنایی بررسی کرد.

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس ادامه داد: طی حوادث هوایی که تا به حال اتفاق افتاده است، وزیر و هیچ کدام از معاونین وی توبیخ و با آنها برخورد نشده است. قاضی پور با تاکید بر اینکه مستندات این حادثه باید بررسی شود، یادآور شد: باید تا روز یکشنبه صبر کرد و توضیحات وزیر راه را شنید و در صورتی که این توضیحات منطقی نباشد اقدام لازم صورت خواهد گرفت.

این نماینده مجلس افزود: مشخص نیست که با وجود ارائه بودجه از سوی دولت ،هواپیماهای جدید خریداری نشده یا که علت فرسوده بودن هواپیماها، تحریمات کشورهای اروپایی است.

احمد علی مقیمی، نماینده بهشهر و عضو کمیسیون عمران نیز معتقد است در شرایط کنونی، یافتن دلیل اصلی حادثه بر طرح موضوعاتی چون استیضاح و تغییر مدیران ارجحیت دارد.

دلیل سقوط، شرایط جوی نبود

محسن نریمان، دیگر عضو کمیسیون عمران مجلس نیز در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر با اشاره به اینکه در گذشته مشکلات فنی هواپیمای توپولف را عامل حوادث مختلف عنوان می‌کردند، اظهار داشت: نباید شرایط بد جوی را دلیل سقوط پرواز تهران ارومیه اعلام کرد.

نریمان افزود: شرکت هواپیمایی ایران‌ایر یکی از قوی‌‌ترین شرکت‌های هواپیمایی کشور است که وقوع چنین حادثه‌ای از سوی این هواپیمایی قابل تامل است.

عضو کمیسیون عمران مجلس، با ابراز تاسف از این حادثه دلخراش اظهار داشت: اینکه بعد از وقوع این حادثه بلافاصله شرایط نامناسب جوی را علل حادثه اعلام کنیم، کمی غیرقابل باور و تصور است.

نریمان بیان داشت: خلبان هر پروازی قبل از شروع پرواز از وضعیت شرایط جوی و وضعیت شرایط آب و هوایی مقصد مورد نظر اطلاعات کسب کرده و سپس شروع به پرواز می‌کند و در حقیقت در این پرواز با اطلاع از مساعد بودن شرایط جوی و اطلاعات دریافتی از شرایط مناسب مقصد مورد نظر برای خلبان مجوز پرواز صادر شده است.

نریمان در عین حال خاطرنشان کرد: روز یکشنبه، طبق قرار قبلی این حادثه در کمیسیون عمران بررسی خواهد شد، اما استیضاح وزیر در حد شایعه است و فقط از وی سوالات مربوط به این امر پرسیده خواهد شد.

با این حال، مهرداد لاهوتی، از دیگر اعضای کمیسیون عمران مجلس، در گفت‌وگو با ایلنا راه‌حل مشکل سازمان هواپیمایی را استفاده از بخش‌خصوصی و خریداری هواپیماهای جدید دانست و گفت: ما باید به کمک بخش‌خصوصی این سازمان را متحول کنیم. همچنین که می‌توانیم از شرکت‌های خارجی که تمایل دارند در پروازهای داخلی ایران کار کنند استفاده کنیم، چرا که مهم‌ترین امر حفظ جان مردم است.

تنها مرجع اعلام علت سانحه ارومیه کمیسیون بررسی سوانح است

از سوی دیگر رییس ستاد مدیریت بحران وزارت راه و ترابری برخی گمانه‌زنی‌ها درباره علت وقوع سانحه هوایی ارومیه را نادرست خواند و گفت: تنها مرجع بررسی و اعلام علت وقوع سانحه کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی کشوری است. «احمد مجیدی» در گفت‌وگو با ایرنا با بیان اینکه کمیسیون بررسی سوانح سازمان هواپیمایی بدون کوچکترین اغماضی همه مسائل را بررسی می‌کند، ادامه داد: اعضای این کمیسیون به محض وقوع سانحه و حضور در محل، تمام اطلاعات را قفل می‌کنند و به هیچ‌کس اجازه دخل و تصرف در صحنه را نمی‌دهند.

معاونت مدیریت بحران وزارت راه و ترابری ادامه داد: در این‌گونه سوانح تمام اطلاعات پلمب می‌شود و هیچ سازمانی اعم از شرکت فرودگاه‌ها، شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی و سازمان هواشناسی حق دخل و تصرف در آنها را ندارد.

مجیدی با بیان اینکه این کمیسیون براساس مقررات سازمان بین‌المللی هواپیمایی «ایکائو» تشکیل می‌شود، خاطرنشان کرد: کمیسیون بررسی سوانح باید اطلاعات را به سازمان بین‌المللی کشوری «ایکائو» هم اعلام کند و آنها هم این گزارشات را بررسی می‌کنند.

وی تاکید کرد: رسانه‌ها و جراید اطمینان داشته باشند اطلاعات معاونت مدیریت بحران و استاندار آذربایجان غربی دقیقا منطبق بر واقعیات است.

توضیح درباره تصاویر وزیر راه در ارومیه

عصرایران نوشت: در پی انتشار خبری در عصر ایران تحت عنوان «خشم مردم ارومیه از بنرهای تبلیغاتی بهبهانی در تشییع جنازه قربانیان بوئینگ»، روابط عمومی وزارت راه و ترابری جوابیه زیر را ارسال کرد که در آن آمده است: ابتدا باید گفت که عکس مندرج در خبر فوق مربوط به سفر جناب آقای وزیر به استان خوزستان می‌باشد. ثانیا حضور و مشارکت در مراسم‌های عزا باید منطبق با فرهنگ آن ناحیه باشد و درج عکسی کوچک و حزن‌آلود از صاحب پیام در گوشه بنرهای منصوب طی مسیر تشییع (استانداری و دیگر ارگان‌های اجرایی) طبق اصول فرهنگی این منطقه انجام گرفت که پیام وزیر محترم راه نیز از این قانون مستثنی نیست. ثالثا این که مردم ارومیه خشمگین و ناراحت شدند نیز متاسفانه حرفی کذب است؛ چراکه تمام رسانه‌های محلی، ملی، منطقه‌ای، خبرگزاری‌ها و هفته نامه‌ها در مصاحبه‌های خود با مردم و مسوولان استان آذربایجان غربی شاهد رضایت ایشان از احساس همدردی و ارسال پیام وزیر محترم راه و ترابری بودند که در صورت نیاز مستندات به پیوست ارسال خواهد گردید. رابعا متاسفانه استفاده از کلمه تبلیغاتی در تیتر خبر مذکور، نشان از ناآگاهی سایت تحلیلی خبری به اصول تبلیغات است، چراکه تصویر حزن آلود و پیام تسلیت و همچنین ده بنر پیام وزیر از ۷۰ بنر موجود در مسیر تشییع از دید سایت، نشان دهنده این است که گردانندگان سایت مذکور پیام‌های ریاست محترم جمهوری و دیگر مقامات کشوری را که حامل عکس ایشان می‌باشد، امری تبلیغی می‌دانند و باید جوابگوی این اتهام به تمام مقامات مذکور باشند. در پایان ضمن تقدیر و تشکر از تمام اصحاب محترم مطبوعات، رسانه‌های ملی و محلی که پا به پای مردم و مسوولان در ارائه خدمات بایسته و شایسته قدم برداشتند از سایت محترم تحلیلی خبری عصر ایران تقاضامندم این حضور مسوولیت گرایانه وزیر راه و ترابری و معاونین و مشاورین ایشان را در لحظه لحظه این ضایعه تاسف بار در کنار مردم ارومیه به خاطر برخی مسائل سیاسی به حاشیه نکشند؛ چراکه خدا خود ناظر بر اعمال بندگان است.