تشکیل تیم حفاظت از دانشمندان

عکس: ایرنا

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: دیروز پس از گذشت چند ماه ازآخرین حضور خبرنگاران در حیاط هیات دولت که به دلیل سفرهای استانی رییس‌جمهور و وزیران به تعویق افتاده بود، بار دیگر درهای حیاط دولت به روی خبرنگاران باز شد تا اصحاب رسانه بتوانند پرسش‌های خود را مستقیما از اعضای هیات وزیران بپرسند و آنها نیز بدون واسطه به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ دهند. مجتبی ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رییس‌جمهور، حیدر مصلحی وزیر اطلاعات، فروزنده معاون رییس‌جمهور، محمدزاده رییس سازمان محیط زیست، سلطان‌خواه معاون علمی رییس‌جمهور، حسینی وزیر ارشاد، صادق محصولی وزیر رفاه، نامجو وزیر نیرو، عباسی وزیر تعاون و رضا تقی‌پور وزیر ارتباطات از جمله وزرایی بودند که در جمع خبرنگاران حضور یافتند. البته محمود احمدی‌نژاد رییس‌جمهور نیز پس از خروج از جلسه هیات دولت و در حالی که پله‌های حیاط دولت را حین گفت‌وگو با علی اکبر صالحی سرپرست وزارت خارجه پایین می‌آمد، مورد استقبال خبرنگاران و عکاسان قرارگرفت و در پاسخ به این استقبال به احوالپرسی از آنها پرداخت و خطاب به آنها گفت: «دعا کنید برف بیاید». همچنین دیروز در حیاط هیات دولت از برخی دیگر از وزرای مرتبط با حوزه اقتصاد خبری نبود که مشخص شد بعد از جلسه هیات وزیران، آنان برای بررسی مسائل اقتصادی کشور جلسه دیگری تشکیل داده‌اند.معاون علمی و فناوری رییس‌جمهور دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه حفاظت فیزیکی دانشمندان در دستور جدی این معاونت قرار دارد، از تشکیل تیم حفاظت ویژه دانشمندان خبر داد. نسرین سلطان‌خواه اظهار کرد: نخبگانی که تحت پوشش بنیاد ملی نخبگان قرار دارند و از این بنیاد تسهیلات دریافت می‌کنند، مورد مراقبت قرار می‌گیرند. وی دادن بینش درباره خطرات احتمالی مبنی بر سوءاستفاده قرارگرفتن توسط سرویس‌های جاسوسی و بیگانه را نخستین گام حفاظتی دانشمندان ذکر کرد و گفت: این معاونت در ارتباط و همکاری با سایر نهادها و مسوولان در این زمینه آگاهی‌های لازم را به داشمندان می‌دهد. سلطان خواه برگزاری دوره‌های آموزشی و تهیه جزوه‌های آموزشی برای مراقبت ذهنی و حفاظت از دانش و اطلاعات ذهنی دانشمندان را که ممکن است در معرض هجوم قرار گیرد، از دیگر پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای حفاظت از دانشمندان کشور برشمرد. معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: حفاظت فیزیکی از دانشمندان نیز در دستور کار جدی ما قرار دارد و تیم حفاظت ویژه دانشمندان تشکیل شده است. سلطان‌خواه در پاسخ به اینکه گفته می‌شود فهرستی از اطلاعات نخبگان مرتبط با بنیاد ملی نخبگان در سایت این نهاد در دسترس عموم قرار دارد، گفت: چنین چیزی در سیاست ما نیست و بنیاد ملی نخبگان حتی به صورت Hard copy اطلاعات نخبگان را به صورت یکجا مدون نکرده است، چه رسد به آنکه در فضای مجازی دست به چنین اقدامی بزند. سلطان خواه در عین حال افزود: ممکن است اطلاعات نخبگان به صورت پراکنده در فضای مجازی موجود باشد؛ اما اینکه به صورت یکپارچه آماده شده باشد چنین امری صحت ندارد.

صرفه جویی ۳۰ درصدی در مصرف گازوئیل

مجتبی ‌ثمره‌هاشمی دستیار ارشد رییس‌جمهور که همواره پس از جلسات دولت به واسطه نزدیکی به رییس‌جمهور یکی از خبرسازترین افراد در جمع خبرنگاران است، اما دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت زمانی که در جمع خبرنگاران قرار گرفت به غیر از یکی دو موضوع، راجع به سایر قضایا ابراز بی‌اطلاعی کرد. وی در مورد معرفی وزیر جدید خارجه کشورمان به مجلس گفت: من اطلاعی در این زمینه ندارم. وی در پاسخ به سوالی، مبنی بر انتقادات اخیر احمد توکلی از رییس‌جمهوری، گفت: در این باره چیزی نشنیده‌ام. ثمره‌هاشمی در پاسخ به خبرنگار دیگری که پرسید:‌ «این انتقاد به رییس‌جمهوری وارد است که در حالی از رفتار و اظهارات نادران در برنامه زنده تلویزیونی انتقاد کرده که خود ایشان نیز، رفتار مشابهی را در گذشته داشته‌اند»، گفت:‌ من سخنگوی دولت نیستم.

ثمره‌هاشمی درباره نتایج اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها گفت: در شرایطی که برخی از دولت‌ها تصور نمی‌کردند که قانون هدفمندکردن یارانه‌ها به این خوبی در زمانی که تحریم وجود دارد اجرا شود، ما شاهد آثار مثبت و صرفه‌جویی‌هایی به خصوص در بخش انرژی هستیم. وی در این رابطه افزود: یکی از مسوولان اعلام کرد که حدود ۳۰ درصد در کشور در ارتباط با مصرف گازوئیل صرفه‌جویی داشته‌ایم و اجرای این قانون جلوی خیلی از قاچاق‌ها و تخلفات در این زمینه را گرفته است و ما شاهد آثار خارجی مثبت آن نیز بوده‌ایم. دستیار ارشد رییس‌جمهور همچنین در پاسخ به سوالی در مورد برخی از اظهارنظرها در مورد پرونده ایران در شورای امنیت و این‌که این امر یک تهدید محسوب می‌شود، گفت: ارسال پرونده ایران به شورای امنیت غیرمنصفانه و غیرقانونی است، اما این‌گونه تهدیدها در اراده ملت ایران تاثیری ندارد و این انتظار وجود دارد که با شروع مذاکرات همه مسائل کنار گذاشته شود.

اعلام قیمت پژوی احمدی‌نژاد

صادق محصولی وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز در حاشیه جلسه هیات دولت درباره آخرین قیمت پیشنهادی برای خودروی رییس‌جمهور نیز گفت: آخرین مبلغ دو میلیون دلار پیشنهاد شده است. وی همچنین درباره بیمه زنان سرپرست خانوار گفت:‌۳۰۰ هزار خانواری که سرپرست آنها زن است، تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار خواهند گرفت و این اقدام به منظور گسترش تامین اجتماعی صورت می گیرد و کمک دولت در این زمینه پرداخت ۳۷ درصد یارانه انتخابی این افراد است. وی گفت: بسته حمایتی تامین اجتماعی از دیگر کمک‌های این وزارتخانه در اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها است.

دلیل آلودگی هوا

رییس سازمان حفاظت محیط زیست نیز دیروز در حاشیه جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران برخی ادعاها مبنی بر اینکه گفته می‌شود آلودگی هوای تهران و چند کلانشهر کشور به خاطر کیفیت پایین بنزین‌های تولیدی است را رد کرد و گفت: مشکل آلودگی پایتخت و برخی شهرها به خاطر غیراستاندارد بودن خودروهای تولیدی است. محمدجواد محمدی‌زاده افزود:طبق توافق سازمان محیط زیست و وزارت نفت، قرار است طی سه سال فرآورده‌های نفتی تولیدی در کشور به استانداردهای روز دنیا برسد. به گفته وی، هم‌اکنون محصولات پتروشیمی کشور استاندارد یورو ۵ را دارند و این استانداردها در پالایشگاه‌های جدیدی که به زودی به بهره‌برداری می‌رسند مانند آبادان نیز رعایت خواهد شد. محمدی‌زاده گفت: وزارت نفت از تعهداتش جلوتر است و فرآورده‌های نفتی ما مشکلی ندارد. رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: البته این فرآورده‌ها با استانداردهای بین‌المللی اندکی فاصله دارند. وی تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد خودروهایی که قبل از سال ۸۲ در کشور تولید شده‌اند استاندارد لازم را ندارند و البته خودروهایی که اکنون در کشور تولید می‌شوند استاندارد یورو ۴ را رعایت می‌کنند. محمدی‌زاده از برنامه سازمان حفاظت محیط زیست برای جایگزینی خودروهایی که پیش از سال ۸۲ در کشور تولید شده‌اند خبر داد و گفت: این طرح آماده ارائه به دولت است و ظرف ۱۰ روز آینده تقدیم دولت می‌شود. رییس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: در صورت اجرایی شدن این طرح، مشکل آلایندگی در تهران و هشت کلانشهر کشور رفع خواهد شد.