بودجه به صورت یک دوازدهم تصویب شود

داریوش قنبری، سخنگوی فراکسیون اقلیت درباره تاخیر در ارائه لایحه بودجه سال ۹۰ به مجلس گفت: براساس آیین‌نامه داخلی مجلس، دولت مکلف است که لایحه بودجه سنواتی را تا اواسط آذرماه هرسال به مجلس تحویل دهد. به گزارش پایگاه خبری تابناک، نماینده ایلام در مجلس گفت: نگاهی به عملکرد دولت‌های نهم و دهم نشانگر ارائه لایحه بودجه در دقیقه ۹۰ است که به نظر من یکی از دلایل چنین اقدامی این است که مجلس فرصت کافی برای بررسی بودجه را نداشته باشد و در نتیجه همان لایحه موردنظر دولت مورد تایید قرار گیرد.

وی افزود: بی‌تردید این امر به معنای نادیده انگاشتن حق مجلس در بررسی و تصویب بودجه سالانه و صرفا پیش بردن اراده دولت بدون لحاظ کردن بررسی‌های کارشناسانه و چکش‌کاری‌های لازم توسط مجلس است.

قنبری همچنین درباره اقدام مجلس برای اجرای دقیق آیین‌نامه داخلی خود اظهار کرد: به اعتقاد من مجلس در شرایط فعلی و با توجه به سوابق موجود باید یکبار و برای همیشه تکلیف خود را با این موضوع روشن کند و همان‌گونه که در آیین‌نامه ذکر شده بودجه را به صورت یک دوازدهم به تصویب برساند تا از این پس دولت خود را موظف به اجرای قواعد بداند.

سخنگوی فراکسیون اقلیت به فرصت لازم مجلس برای بررسی و تصویب بودجه سالانه اشاره و تصریح کرد: عملا پروسه تصویب بودجه حدودا دو ماه وقت نیاز دارد، اما چون گاهی نیاز به وقت بیشتری هست لازم است که لایحه بودجه در موعد قانونی و بدون دیرکرد از سوی دولت به مجلس داده شود و به ۲ ماه پایانی سال کشانده نشود، چرا که علاوه بر مجلس، شورای نگهبان نیز بایستی بررسی‌های لازم را انجام دهد، اما در شرایطی که در آن به سر می‌بریم معمولا بودجه دیرهنگام به مجلس ارائه می‌شود که فرصت مفید و درست و حسابی برای بررسی آن وجود نداشته و ورود دقایق پایانی به دلیل کمبود زمان، کار مطابق میل دولت انجام می‌پذیرد.