خبرگزاری انگلیسی رویترز با اشاره به تحولات موجود در موضوع هسته‌ای ‌ایران، به نقل از تحلیلگران و کارشناسان غربی اعلام کرد که خطر حمله رژیم اسرائیل یا آمریکا به تهران کاهش یافته و تقریبا غیرمحتمل شده است. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، کارشناسان حاضر در کشورهای غربی معتقدند که ادامه تحریم‌های بین‌المللی علیه ‌ایران و افزایش فشارها از سوی آمریکا بر‌این کشور، خطر حمله به تهران را کاهش داده است.

رویترز نوشته است: روند کار به گونه‌ای است که می‌توان گفت نگرانی غرب درباره برنامه هسته‌ای ‌ایران کاهش یافته و همین موضوع دلیلی برای از بین رفتن گزینه اقدام نظامی ‌علیه‌ این کشور است، به گفته یک دیپلمات غربی که تمایلی برای اعلام نام خود نداشت،‌ این احساس وجود دارد که تحریم‌ها و برخی اقدامات تکمیلی برای خرید زمان مناسب است و در واقع‌ این اقدامات سبب شده است تا به حل موضوع هسته‌ای ‌ایران خوشبین باشیم. در همین رابطه الیور ترانت کارشناس ارشد موسسه امور امنیتی و بین‌الملل آلمان می‌گوید: به نظر می‌رسد اکنون مردم منعطف‌تر از قبل شده‌اند و مسائلی که درباره موضوع هسته‌ای ‌ایران وجود دارد بیشتر مشکلات فنی است که باید حل شود.

گرگ تیلمن از کارشناسان موسسه کنترل سلاح واشنگتن نیز در ‌این رابطه می‌گوید: به نظر می‌رسد اسرائیل نیز دیگر تمایل چندانی برای تقابل نظامی‌ با ‌ایران ندارد و در ماه‌های اخیر نیز اظهارات مقامات تل آویو درباره برنامه هسته‌ای ‌ایران تغییر کرده که بارزترین آن سخنان هفته گذشته «مائیر داگان» رییس سابق موساد در‌ این رابطه بود.

جفری گلدبرگ، روزنامه نگار آمریکایی نیز در این باره می‌گوید:‌ این قبیل سخنان مقامات اسرائیل نشان می‌دهد که احتمال حمله به ‌ایران به کمتر از۲۰ درصد رسیده و هر کسی که در اسرائیل (مناطق اشغالی ۱۹۴۸) زندگی می‌کند به خوبی ‌این مساله را درک می‌کند که تصمیمی ‌برای حمله به‌ ایران وجود ندارد.

موضوع احتمال حمله به‌ایران درحالی کاهش یافته که مقامات آمریکایی خود به‌این موضوع اعتراف کرده‌اند که حمله نظامی‌به‌این کشور نمی‌تواند پیشرفت هسته‌ای آن را متوقف کند، بلکه فقط سرعت آن را کاهش می‌دهد. از سوی دیگر هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا که به منطقه خلیج فارس سفر کرده، مدعی شده است که اعمال تحریم‌ها سبب کند شدن برنامه هسته‌ای ‌ایران شده و همین‌گونه تحلیل‌ها می‌تواند عاملی باشد برای آنکه احتمال وقوع جنگی دیگر در خلیج فارس به حداقل برسد.