برف و باران برای پایتخت

عکس: ایسنا، سامان اقوامی بیشتر نقاط کشور و پایتخت سفید‌پوش شد

برف و باران برای ایران

دنیای‌اقتصاد- روز گذشته اولین برف زمستانی در تهران باریدن گرفت و البته بیشتر نقاط کشور را سفید پوش کرد. سازمان هواشناسی از هفته گذشته خبر حرکت این سامانه به سوی کشور را داده بود و بالاخره پیش‌بینی‌ها محقق شد و تهرانی‌ها پس از عبور از کم‌نظیرترین پاییز بی‌بارش و دی‌ماه خشک، اولین برف زمستانی را تجربه کردند.

این در حالی بود که پایتخت در پاییزی که پشت سر گذاشت و البته در آذر ماه به عدد انگشتان دست هوای سالم داشت و مابقی روزها را در شرایط هشدار و اضطرار و ناسالم گذراند که بخشی از این موضوع هم به دلیل عدم بارش در فصل آبی بود. به طوری که به گفته وزیر نیرو بارش‌های امسال در مقایسه با دوره مشابه شش سال اخیر ۸۶ درصد کاهش داشته است و این پدیده یعنی شرایط بارش‌ها و خشکسالی در کشور از آثار بزرگ تغییر اقلیم است و مردم و مسوولان باید شرایط تغییر اقلیم را که در ایران و جهان حاکم شده است، بپذیرند. این شرایط را اما برخی دیگر از استان‌های کشور از جمله اصفهان و مرکزی و مشهد هم تجربه و با پدیده وارونگی و غلظت آلاینده‌های هوا دست و پنجه نرم کردند. اما بارش‌های پراکنده باران که از هفته گذشته آغاز شده بود، علاوه بر اینکه به سالم سازی هوای مناطق آلوده کمک شایانی کرد، کاهش دما به زیر صفر در روز گذشته باران را به برف در مناطق سردسیر تبدیل کرد و بنا به گزارش‌های سازمان هواشناسی این پدیده تا پایان هفته ادامه خواهد داشت.

پیش‌بینی یخ‌زدگی در بیشتر نقاط کشور

همچنین بر اساس اخطاریه سازمان هواشناسی به دلیل کاهش دما در بیشتر نقاط کشور، یخ‌زدگی و لغزندگی معابر و جاده‌ها پیش‌بینی می‌شود. به گزارش فارس، بر اساس اخطاریه سازمان هواشناسی با توجه به کاهش قابل توجه دما در سطح کشور به ویژه در نوار شمالی طی روزهای دوشنبه(امروز) تا چهارشنبه پیش‌بینی می‌شود استان‌های آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، قزوین، البرز، تهران، سمنان، گلستان، خراسان شمالی و رضوی همچنین مناطق سردسیر از جمله استان‌های گیلان و مازندران طی این مدت با یخ‌زدگی مواجه باشند. بر اساس اخطاریه سازمان هواشناسی، طی این مدت یخ‌زدگی سبب لغزندگی در جاده‌ها و معابر عمومی می‌شود. این شرایط در استان‌های آذربایجان غربی، کردستان، همدان، مرکزی، قم، کرمانشاه، چهارمحال و بختیاری، کهکیلویه و بویراحمد، غرب اصفهان، طی دوشنبه و سه‌شنبه مشاهده شده و با یخ‌زدگی مواجه هستند، بنابراین توصیه می‌شود که افراد آسیب‌پذیر در مناطق مورد نظر از تردد غیر ضروری در معابر عمومی خودداری کنند.

تردد خودروها در محورهای کوهستانی بدون زنجیر چرخ ممنوع است

در ادامه معاون پلیس راه کشور هم گفت که تردد خودروها در محورهای کوهستانی و برف‌گیر بدون زنجیر چرخ یا لاستیک یخ‌شکن ممنوع است. سرهنگ پرویز سیاح البرزی در گفت‌وگو با «فارس» افزود: در محورهای کوهستانی از جمله هراز، فیروزکوه، دماوند و چالوس،‌ بارش برف گزارش شده است. معاون عملیات پلیس راه کشور افزود: ماموران پلیس راه از تردد خودروهایی که فاقد زنجیر چرخ هستند، در این محورها جلوگیری خواهند کرد.

بارش برف در نیمه غربی کشور

وی اظهار داشت: در محورهای استان آذربایجان شرقی و غربی، اردبیل، مرکزی، همدان، قزوین، زنجان و سمنان بارش برف ادامه دارد. سرهنگ البرزی گفت: در محورهای استان ایلام و چهارمحال و بختیاری شاهد بارش باران هستیم و در ارتفاعات استان چهارمحال و بختیاری بارش برف گزارش شده است. در استان گیلان نیز در جاده‌های کوهستانی بارش برف گزارش شده و در دیگر محورهای این استان بارش باران ادامه دارد.

این مقام پلیس راه کشور به رانندگان توصیه کرد اگر قصد سفر دارند حتما به مواردی چون به همراه داشتن زنجیر چرخ، کنترل سیستم گرمایشی خودرو، مواد خوراکی و همچنین معاینه فنی وسیله نقلیه خودرو خود را کنترل کنند. معاون عملیات پلیس راه کشور افزود: همچنین به دلیل شدت بارش برف در محور اسالم به خلخال امکان تردد را برای خودروها سخت کرده و استفاده از زنجیر چرخ در این محور الزامی است.

بارش باران سبب کندی حرکت و سنگین شدن بار ترافیک در تهران شد

همچنین معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران هم گفت: روز گذشته به دلیل بارش برف و باران شاهد سنگین شدن بار ترافیک و کندی حرکت خودروها در سطح شهر بودیم، اما با تمهیدات عوامل خدمات شهری هیچ‌گونه یخ زدگی و انسداد معابر در شهر نداشتیم. به گزارش مهر، مهندس سیدجعفر تشکری هاشمی در مورد نحوه خدمات‌رسانی ناوگان حمل‌ونقل عمومی اظهار کرد: به دلیل کندی حرکت خودروها، تردد اتوبوس‌ها و تاکسی‌ها نیز در سطح شهر دچار کندی شده بود که این مساله سبب شد در برخی نقاط شاهد تجمع مسافران باشیم؛ اما برای آنکه بتوانیم به شهروندان در حد توان و ظرفیت خدمات‌رسانی کنیم، اتوبوس‌ها کمکی را به نقاطی که تجمع مسافران وجود داشت، اعزام کردیم.

وی ادامه داد: همچنین گشت‌های تاکسیرانی از نخستین ساعات دیروز برای نظارت بر عملکرد تاکسی‌ها، ممانعت از تردد تاکسی‌های خالی در سطح شهر و همچنین کارکردن آنها به صورت دربستی، فعال بودند.تشکری هاشمی گفت: درمجموع با وجود کندی ترددها در سطح شهر به دلیل آمادگی عوامل خدمات شهری شاهد انسداد معابر نبودیم و ناوگان حمل‌ونقل عمومی نیز با تمام ظرفیت و توان به شهروندان خدمات‌رسانی کرد.