صالحی: عذرخواهی یکی از راه‌های آزادی دو گزارشگر آلمانی است

علی اکبرصالحی، سرپرست وزارت خارجه در گفت‌وگویی با دعوت از وزیر خارجه آلمان برای سفر به ایران از پیگیری وضعیت دو گزارشگر آلمانی خبر داد‌. به گزارش خبرگزاری مهر، صالحی در گفت‌وگو با مجله آلمانی اشپیگل از گیدو وستروله، وزیر خارجه آلمان برای سفر به ایران دعوت به عمل آورد. وی در این گفت‌وگو گفت: در پی اظهارنظرهای پی در پی مقامات آلمانی برای آزادی دو تبعه این کشور درصدد برآمدیم تا گفت‌وگوهای لازم را در این زمینه با مقامات آن کشور ترتیب دهیم. صالحی با بیان اینکه آنچه که در آموزه‌های اسلام وجود دارد، گفت‌وگو و مصالحه درباره مسائل از راه منطق و اندیشه است، تاکید کرد: به هر حال می‌توان راهی برای حل موضوع دو گزارشگر آلمانی پیدا کرد.

وی همچنین تصریح کرد: یکی از راه‌های موثر در این زمینه اعتراف به اشتباه بودن عملکرد این دو گزارشگر از سوی سردبیری روزنامه بیلدام زونتاگ و عذرخواهی آنان در این باره است. دو گزارشگر آلمانی در تاریخ ۱۰ اکتبر (آبان ماه سال‌جاری) به علت تلاش برای مصاحبه با خانواده یک زندانی محکوم به اعدام در تبریز بازداشت شدند.

گزارش‌های رسیده از آلمان حاکی از آن است که سخنان صالحی مورد استقبال وزیر خارجه آلمان قرار گرفته است. وزارت خارجه آلمان همچنین خواستار تجزیه و تحلیل سریع گفت‌وگوی صالحی با نشریه اشپیگل شده است. از سوی دیگر آکسل اشپرینگر سردبیر روزنامه بیلدام زونتاگ با ابرازامیدواری نسبت به آزادی دو گزارشگر آلمانی اظهار کرد که گفت‌وگوی صالحی با اشپیگل روزنه‌ای از امید را نشان ما می‌دهد‌.

وی همچنین آمادگی خود را برای گفت‌وگو با وستروله درباره گزارشگران آلمانی اعلام کرده است.

استقبال وستروله از دعوت برای سفر به تهران

از سوی دیگر، وزیر خارجه آلمان با استقبال از دعوت سرپرست وزارت خارجه ایران برای سفر به تهران ابراز امیدواری کرد که دو تبعه آلمانی بازداشت شده در ایران آزاد شوند. به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از روزنامه بیلد، دعوت صالحی از وزیرخارجه آلمان برای سفر به ایران مورد استقبال وی قرار گرفت. وستروله شنبه شب در اسلام‌آباد گفت: این دیدار می‌تواند به آزادی زودتر خبرنگاران ما کمک کند.

وزیر خارجه آلمان همچنین تاکید کرد که کشورش همه تدابیر منطقی و قانونی را برای بازگشت دو تبعه دستگیر شده‌اش در ایران به کار خواهد بست.