نامه‌نگاری‌های محیط زیست‌ درباره کیفیت بنزین

مدیرکل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست گفت: در پی عدم تولید سوخت نامناسب از سوی وزارت نفت بارها و بارها نامه‌هایی به دفتر بازرسی دولت ارسال کرده‌ایم. به گزارش فارس، امیر جمالی مدیر کل دفتر آلودگی هوای سازمان محیط زیست در پاسخ به اینکه سوخت تولیدی کشور در حدود استاندارد یورو ۲ هست یا خیر گفت: ما آزمایشگاه استاندارد نفت نداریم و تنها وزارت نفت این آزمایشگاه را در اختیار دارد بنابراین میزان اکتان و استاندارد نفت تنها در پژوهشگاه وزارت نفت وجود دارد و ما اطلاعاتی در این زمینه نداریم.

وی ادامه داد که گوگرد گازوئیل ما در حدود ۵ هزار PPM است و این در حالی است که نرم دنیا زیر ۵۰ است؛ همین که این مطلب را اعلام می‌‌کنیم وزارت نفت فوری عکس‌العمل نشان می‌دهد. میزان گوگرد گازوئیل را از وزارت نفت بپرسید و مساله محیط زیست را از ما بپرسید.

وی همچنین در پاسخ به این که چند عامل در زمینه آلودگی هوا موثر است، گفت: ۴ عامل در این مساله دخیل است که یکی از آنها سوخت است. هر چند که مسوولان وزارت نفت اعلام کرده‌اند که تا شهریور سال آینده سوختی با استاندارد بالا تولید می‌کنند باز باید توجه داشته باشیم که یکی از عوامل سوخت است؛ عامل بعدی خودرو‌های فرسوده است که متاسفانه خروج آن روند کندی داشته است. وی در پاسخ به اینکه درباره کیفیت سوخت سازمان چند اخطاریه به وزارت نفت داده است نیز اظهار داشت: خیلی نامه به کمیسیون‌های مختلف داده‌ایم ضمن اینکه یکسری از نامه‌ها نیز به دفتر بازرسی دولت ارائه شده است و این موضوع را اطلاع داده‌ایم؛ نکته اصلی را نمی‌خواهم فراموش کنم، اما ۴ عامل در اطلاع‌رسانی باید پرداخته شود.

اگر در این زمینه خوب عمل می‌شد همه محورها پیشرفت کرده بودند. همچنین جمالی معتقد است، کیفیت حمل و نقل همگانی، وجود بنزین با استاندارد پایین، نفت سیاهی که با استاندارد پایین به نیروگاه‌ها داده می‌شود همه باید در بررسی آلودگی هوا پردازش شود. وی کیفیت سوخت حال حاضر کشور را در حد استاندارد یورو ۲ دانست و گفت که این استاندارد باخودرو یورو ۲ سازگار بوده است؛ می‌خواستیم که خودرو‌ها را به یورو ۴ برسانیم، اما سوخت به یورو ۴ نرسید.

تنها اکتان بنزین مهم نیست

وی در پاسخ به اینکه با تولید سوخت استاندارد گوگرد گازوئیل کمتر و آلودگی هوا کاهش می‌یابد؟ گفت: تنها میزان گوگرد مهم نیست، بلکه سایر آلاینده‌ها نیز مهم است. درباره بنزین نیز تنها اکتان مهم نیست بلکه بنزن نیز بسیار مهم است.

وی در جواب این سوال که آیا تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌اید؟ یا نه گفت:۳ پروژه تحقیقاتی در این زمینه انجام داده‌ایم و با چند دانشگاه به صورت مشاوره‌ای فعالیت می‌کنیم؛ بنابراین اظهار نظر در این زمینه زود است. وی در پاسخ به اینکه آیا وزارت نفت ارائه بنزین و گازوئیل استاندارد را تقبل کرده است؟ گفت: ‌با توجه به اینکه قولی درباره گازوئیل نداده‌اند امیدواریم در آینده در این زمینه اقدام خوبی انجام دهند. باتوجه به اینکه گازوئیل را اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری استفاده می‌کنند بسیار حائز اهمیت است. وی اکتان بنزین را در در شرایط حاضر در حدود ۸۸ تا ۹۲ عنوان کرد و گفت: اگر استاندارد یورو ۵ اجرا شود اکتان به ۹۸ یا ۹۹ می‌رسد. ضمن این‌که تنها بنزین مهم نیست، بلکه سایر عوامل نیز مهم است.