تمجید آموریم از تلاش متکی در توسعه مناسبات دو کشور

سلسو آموریم وزیرخارجه برزیل با ارسال پیامی‌مکتوب به منوچهر متکی وزیر سابق خارجه با اشاره به نقش سازنده وی در امضای سند تاریخی «بیانیه تهران»، از تلاش‌های وی در توسعه مناسبات دوجانبه تقدیر کرد. به گزارش خبرگزاری مهر، آموریم در نامه خود خطاب به متکی نوشته است: همزمان با تودیع جنابعالی از وزارت خارجه و نیز پایان دوران مسوولیت‌اینجانب در وزارت روابط خارجی برزیل، ضمن عرض صمیمانه‌ترین تعارفات خود، اقرار می‌نمایم در طول سال‌های پرمشغله اخیر شاهد موفقیت در سطح روابط دوجانبه و روند بی‌سابقه حجم مناسبات تجاری بوده‌ایم.

وی تاکید کرده است: به طور قطع و یقین می‌توان گفت در طول دوران تصدی جنابعالی در مقام وزارت خارجه، دو کشور برزیل و‌ایران سطح مناسبات خود را افزایش داده اند و از تاریخ اولین دیدار ما در حاشیه نشست مجمع عمومی‌ سازمان ملل متحد در سپتامبر سال ۲۰۰۸ میلادی( شهریور ۸۷)، خود شاهد تعهدات حرفه‌ای، بلندنظری و الطاف جنابعالی نسبت به‌اینجانب و کشورم بوده‌ام. استقبال بسیار دوستانه‌ در طول دیدار رییس‌جمهور برزیل در ماه مه ‌۲۰۱۰ (اردیبهشت سال ۸۹ )و نیز چهار سفر خود به‌ایران کماکان به وضوح در ذهن ماندگار شده است.وزیر خارجه برزیل افزوده است: خاطر نشان می‌سازد، جنابعالی در امضای سند تاریخی «بیانیه تهران» نقش سازنده‌ای‌ایفا نمودید که در طی آن، برای اولین بار کشورهای ما به عنوان جریان‌های غیرسنتی در عرصه برقراری صلح و امنیت جهانی توانستند در کنار هم وبا احترام متقابل در روند گفت‌وگو و اعتمادسازی پیرامون چنین موضوع حساسی گام بردارند.

وی تصریح کرده است: موضع دلسوزانه جنابعالی همواره در یادها و اذهان خواهد بود که در آن هوش و ذکاوت فردی و عشق به میهن حضرت‌عالی همواره مشوق و محرک تلاش در جهت دستیابی به برون رفت از چالش‌های پیش رو بوده است.