هجمه‌های سازمان یافته علیه قوه قضائیه

رییس قوه قضائیه به تمام قضات و مسوولان قضایی توصیه کرد تسلیم هجمه‌ها و جوسازی‌ها علیه دستگاه قضایی نشوند و حرف و عمل آنها طوری باشد که ضمن افزایش اعتبار و اعتماد مردم نسبت به قوه قضائیه موجب ناامنی و دغدغه مفسدان اجتماعی، اقتصادی و تمامی افرادی شود که منافع خود را در تن ندادن به قانون می‌دانند. به گزارش پایگاه خبری دادایران آیت‌الله آملی لاریجانی در جمع مسوولان عالی و روسای کل دادگستری و دادستان‌های مراکز استان‌ها، با اشاره به اینکه «همواره در مسیری حرکت خواهد کرد که حرف و عمل رییس و مجموعه دستگاه قضایی موجب اعتبار دستگاه قضایی شود» با توصیه به تمامی مسوولان قضایی مبنی بر اینکه « سخنانی مطرح نکنند که امکان تحقق آنها وجود ندارد»، گفت: متاسفانه در این روزها و ماه‌ها هجمه‌های زیادی علیه دستگاه قضایی می‌شود که بسیاری از آنها خارج از انتظار است؛ ولی همگان بدانند که دستگاه قضایی به هیچ‌وجه زیربار فشارها و هجمه‌های وارد شده، از مسیر قانونی خود خارج نخواهد شد.

رییس قوه قضائیه افزود: دستگاه قضایی همواره از انتقادات و نقد حقوقی استقبال می‌کند و حتی جرات و جسارت پذیرش اشتباهات خود را نیز دارد، لکن می‌دانیم که بسیاری از این هجمه‌ها و فشارها سازمان‌دهی شده بوده و در قالب هیچ‌گونه انتقادی نمی‌گنجد و عده‌ای جاهلانه و مغرضانه درصدد تخریب حرکت عادلانه، روبه‌جلو، قانونمدار و قاطع دستگاه قضایی هستند که البته باید بدانند این سخنان غیرمنصفانه ما را در مسیری که باید طی کنیم هرگز منفعل نخواهد کرد.

وی سپس مسوولان قضایی و قضات را خطاب قرار داد و اظهار کرد: توصیه اکید من به قضات این است که مراقبت کنند آرای صادره از دقت و اتقان کافی برخوردار باشد تا کمترین خدشه و ایرادی چه به لحاظ حقوقی و قضایی و چه تبعاتی که هر رای خواهد داشت، علیه آرای دستگاه قضایی وارد نشود و سوء‌استفاده‌کنندگان و جریان‌های معاند نتوانند به استناد یک رای که به خوبی شاید مدیریت نشده است، خدمات و زحمات تمامی همکاران را زیرسوال ببرند.

وی سپس به صورت ویژه روسای کل دادگستری‌ها را خطاب قرار داد و اظهار کرد: همان‌گونه که می‌دانید قوه قضائیه ذاتا و ماهیتا قانونمدار است و هیچ کدام از مسوولان قضایی قطعا نباید از فشارهای وارده دچار سستی در کار شوند.

آملی لاریجانی از رسانه‌ها و افراد و جریاناتی که بر «طبل قانونمداری می‌کوبند، ولی به محض اینکه دستگاه قضایی درصدد مبارزه با مفاسد اجتماعی و اقتصادی برمی‌آید، شعار قانونمداری یادشان می‌رود» گفت: بار دیگر به رسانه‌ها اعلام می‌کنم که در مسیر قانونی خود، از توهین به افراد پرهیز نمایند و طوری ننویسند و سخن نگویند که اگر کسی هنوز حکمش صادر نشده است آنها کیفرخواست رسانه‌ای صادر کنند و آن را اجرا کنند و بگویند و بنویسند که اگر دستگاه قضایی اجرا نکند، خودمان اجرا می‌کنیم. این‌گونه مطالب و این‌گونه سیاسی کردن اقدامات قضایی به نفع هیچکس نخواهد بود.

وی بار دیگر خطاب به مسوولان قضایی و روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور اظهار کرد: توصیه‌ای که به قضات دارم این است که از تجسس بی‌دلیل و نامربوط در زندگی خصوصی مردم پرهیز نمایند و در پرونده‌ها به موضوعات دیگری که در حاشیه مطرح می‌شود و ارتباطی با اتهام اصلی ندارد نپردازند؛ چراکه قضات حق کنکاش در امور شخصی متهمان را ندارند که این مورد سفارش بزرگان دین نیز هست.

وی تقویت نظارت‌های قضایی را از رویکرد‌های اصلی مدیریت دستگاه قضایی برشمرد و گفت: نظارت از ارکان مدیریتی است و در دستگاه قضایی تقویت نظارت‌ها ضرورتی مضاعف است که باید در تمامی بخش‌ها نهادینه شود و اینجانب در آینده بخشی از وقت خود را به بررسی گزارش‌های هیات‌های نظارتی بررسی کننده عملکرد قضات و آرای صادره اختصاص خواهم داد.

وی رعایت اخلاق اسلامی و توجه به معنویات را یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر در برخورد با مراجعین دستگاه قضایی برشمرد و افزود: در کنار توجه جدی به اخلاق اسلامی و معنویات ضروری است قضات و کارکنان دستگاه قضایی از امکانات رفاهی نیز در حد میسور برخوردار گردند و تدابیر لازم برای رفع کمبود‌های مادی و رفاهی قضات و کارکنان اتخاذ گردد. از جمله اموری که رییس قوه قضائیه بر آن تاکید نمود مساله اهمیت دادن به حفظ بیت‌المال و اموال عمومی بود.

رییس قوه قضائیه روسای کل دادگستری‌ها را موظف کرد به مساله جنگل‌ها و مراتع و منابع طبیعی عنایت خاصی بنمایند و از تصرف عدوانی اشخاص حقیقی و حقوقی در حیطه جنگل‌ها و مراتع به شدت جلوگیری کنند.

وی با اظهار تاسف از تصرفات غیرقانونی در حاشیه جنگل‌ها و تبدیل کردن این ثروت عمومی خدادادی به تلّی از خاک، خواستار برخورد جدی با متجاوزین شد.