توضیح وزیر اقتصاد درباره حل مشکل صادرات نفت ایران به هند

سخنگوی اقتصادی دولت موضوعات مطرح بین ایران و بانک مرکزی هند را برای اقتصاد ایران بی‌تاثیر دانست. شمس‌الدین حسینی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به سوالی درباره موضوع ممنوعیت مبادلات تجاری هند با ایران از طریق اتحادیه پایاپای آسیایی که واسطه معاملاتی بین دو کشور بر مبنای ارزهای یورو و دلار بوده، اظهار کرد: این امر هیچ تاثیری بر اقتصاد ایران ندارد.

وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: علاوه بر این، این موضوع کاملا قابل حل است.

پیش از این احمد قلعه‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران هم با تاکید بر این‌که در روزهای گذشته هیچ خللی در فروش و صادرات نفت به هند ایجاد نشده است، به ایسنا گفته بود: همکاری‌های اقتصادی بین ایران و هند در این خصوص همچنان ادامه دارد و هیچ‌گونه توقفی در صادرات نفت ایران به هند به وجود نیامده است.

وی درباره روند تغییر و تبدیل ارزهای مورد مبادله از دلار و یورو به سایر ارزها تاکید کرده بود: تغییر و تبدیل ارزها یک امر طبیعی است و به‌طور معمول انجام می‌شود.

به گزارش ایسنا، هند بیش از ۱۷ درصد نفت و گاز مورد نیاز خود را از ایران وارد می‌کند. هند مدعی است که حاضر است هزینه‌ واردات نفتی از ایران را به جای ین ژاپن با درهم بپردازد، اما تصمیم نهایی ایران درباره بانک و ارزی که معامله‌ نهایی باید در آن صورت بگیرد، اعلام نشده است.