پاسخ اشتون به دعوت ایران

کاترین اشتون‌، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در پاسخ به دعوت‌ایران برای بازدید از مراکز هسته‌ای اراک و نطنز با بیان این که نگرش منفی نسبت به این دعوت ندارم گفت که بازدید از سایت‌های هسته‌ای وظیفه بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز‌، کاترین اشتون درباره دعوت ایران برای بازدید از مراکز هسته‌ای اراک و نطنز گفت: نقش بازرسی از سایت‌های هسته‌ای برعهده آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است و من امیدوارم ایران اطمینان دهد که آژانس می‌تواند به (آن‌جا) برود و فعالیتش را ادامه دهد.

این در حالی است که ایران همواره با آژانس همکاری کرده و بازرسان آژانس بارها از تاسیسات هسته‌ای ایران بازدید کرده‌اند.

اشتون روز جمعه پس از ملاقات با وزیر خارجه مجارستان در گفت‌وگو با رویترز این اظهارات را مطرح کرد.

ایران از مجارستان به عنوان رییس دوره‌ای اتحادیه اروپا و چند کشور دیگر از جمله روسیه، چین و کوبا دعوت کرده است که از سایت‌های هسته‌ای‌اش دیدن کنند.

اشتون همچنین گفت: نظر من این است که در حالی که این دعوتی نیست که درباره‌اش نظر منفی داشته باشم، اما این کار ما نیست که سایت‌ها را ببینیم و آن چه را که برعهده بازرسان است انجام دهیم.

علی اکبر صالحی‌، سرپرست وزارت خارجه پیش از این در گفت‌وگو با ایسنا، درباره هدف دعوت از نمایندگان و سفیران برخی کشورها برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای کشورمان قبل از مذاکرات استانبول، گفت: این بازدید یک حسن‌نیت از طرف ایران است. البته اولین‌بار هم نیست که ایران این اقدام را انجام می‌دهد. قبلا نیز بعضی از کشورها از تاسیسات هسته‌ای ما بازدید کرده‌اند.

وی افزود: ما از سفیران مجموعه اتحادیه اروپا و جنبش غیرمتعهدها به عنوان تشکل‌های بین‌المللی دعوت کرده‌ایم که در ایران حضور یافته و از تاسیسات هسته‌ای‌مان بازدید کنند تا کذب ادعاهای کشورهای غیرخیرخواه در ارتباط با فعالیت‌های هسته‌ای ما به اثبات برسد.

صالحی با بیان اینکه بعضی‌ها با دروغ‌پردازی به فضاسازی در افکار عمومی علیه جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند و افکار عمومی را به انحراف کشیده‌اند، ابراز امیدواری کرد که این اقدام بتواند باعث شود که برخی کشورها از نزدیک شاهد واقعیت‌ها باشند و دروغ‌پردازی‌های طرف مقابل برای چندمین بار خنثی شود.

او در پاسخ به این سوال که تاکنون کدام کشورها به درخواست ایران پاسخ داده‌اند؟ تاکید کرد: ما از تشکل‌ها و سازمان‌های بین‌المللی مانند اتحادیه اروپا و جنبش غیرمتعهدها برای بازدید از تاسیسات هسته‌ای دعوت کرده‌ایم و در این موضوع به کشورها نگاه نمی‌کنیم بلکه از تشکل‌های بین‌المللی دعوت کرده‌ایم که این گروه‌ها کشورهای هم‌فکر خودشان را نیز شامل می‌شوند.