آرامش حاکم بر بازار تداوم می‌یابد

وزیر بازرگانی با بیان اینکه برخی فعالان بخش خصوصی اجرای هدفمندی یارانه‌ها را آزادی از زندان تعبیر کرده‌اند از تداوم آرامش حاکم بر قیمت کالاها در بازار خبر داد و گفت: در اجرای موفق این قانون در ۲۰ روز اخیر تمامی قوای سه گانه به همراه نهادهای اجتماعی و اقتصادی همچون دوران هشت سال جنگ تحمیلی مشارکت قابل توجهی داشته‌اند. به گزارش خبرگزاری مهر، مهدی غضنفری دیروز در پیش خطبه‌های نماز جمعه تهران با اشاره به گذشت ۲۰ روز از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به عنوان یک تصمیم بزرگ و تاریخی برای بهبود وضع اقتصادی ایران، از رهنمودهای رهبر معظم انقلاب، حمایت‌های دولت و همراهی و مشارکت مردم، بخش‌خصوصی و اصناف به عنوان مهم‌ترین دلایل موفقیت اجرای این طرح یاد کرد و گفت: پیش‌بینی می‌شود با اجرای کامل هدفمند‌سازی یارانه‌ها، شاهد شکوفایی اقتصاد، بهینه‌سازی در تولید و تجارت، اشتغالزایی بیشتر، کاهش مصرف انرژی، حذف قاچاق و تغییر رفتار مصرف ایرانیان باشیم.

وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه عدم هدفمند‌سازی یارانه‌ها منجر به کاهش بهره‌وری، نوآوری، خلاقیت و تعطیلی فکرهای پویا در سطح کشور خواهد شد، تصریح کرد: یکی از دستاوردهای اجرای این قانون، اصلاح رفتار اسراف گرایانه در سطح اقتصاد ملی است.

این عضو کابینه دولت با اعلام اینکه ادامه اختصاص یارانه‌ها به شکل گذشته منجر به کاهش اعتبارات عمرانی و آبادانی کشور می‌شد، اظهارکرد: در اجرای موفق این قانون تمامی قوای سه گانه به همراه نهادهای اجتماعی و اقتصادی همچون دوران هشت سال جنگ تحمیلی مشارکت قابل توجهی داشته‌اند.

وی با بیان اینکه برخلاف پیش‌بینی رسانه‌های بیگانه اجرای این قانون هیچ‌گونه بی‌نظمی اقتصادی و اجتماعی در سطح کشور ایجاد نکرده است، تاکید کرد: تمامی فعالیت‌ها با آرامش در حال انجام است و این روند تداوم خواهد داشت.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه پیش‌تر برخی از کارشناسان خارجی اجرای قوانینی همچون هدفمند‌سازی یارانه‌ها را در کشور در گرو وجود ثبات سیاسی و اقتدار اجتماعی عنوان می‌کردند، بیان کرد: اعترافات این روزهای رسانه‌های بیگانه شنیدنی است، چراکه اجرای موفق قانون هدفمندی یارانه‌ها حاکی از وجود ثبات سیاسی بالا و پایداری اجتماعی قابل توجه در ایران است.

اطلاع‌رسانی درباره بسته‌های حمایتی کافی نبود

غضنفری در ادامه با بیان اینکه در کارگروه طرح تحول اقتصادی ابعاد مختلف اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت، اظهارکرد: در این کارگروه محور اصلی تصمیمات در سه قالب است که چگونگی باز توزیع مبالغ یارانه‌ها به حساب مردم یکی از این محورها است.

وزیر بازرگانی از تدوین سناریوهای نهایی اصلاح قیمت حامل‌های انرژی، آرد ، نان و گندم به عنوان یکی دیگر از رئوس سه گانه در کارگروه طرح تحول اقتصادی یاد کرد و افزود: تدوین بسته‌های حمایتی در بخش صنایع، کشاورزی، حمل و نقل و بازرگانی از دیگر محورهای این کارگروه است که به نظر می‌رسد اطلاع‌رسانی کافی در این رابطه انجام نشده است. وی از اختصاص بسته‌های حمایتی دولت در قالب تسهیلات بلند مدت برای خروج تکنولوژی‌ها و ماشین آلات فرسوده در بخش‌های مختلف خبر داد.

آغاز ذخیره‌سازی کالا برای مدیریت بازار شب عید

این عضو کابینه دولت یکی از ماموریت‌های حوزه بازرگانی برای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را ذخیره‌سازی کالاهای اساسی اعلام کرد و ادامه داد: این فرآیند با مشارکت بخش‌خصوصی، اتحادیه‌ها و اصناف به شکل مطلوبی انجام شده؛ به طوری که در شرایط فعلی کشور از ذخیره مطلوبی برای برخی از کالاها در بازار و انبارهای دولت برخوردار است.

این مقام مسوول با اشاره به راه اندازی سامانه‌هایی برای رصد لحظه‌ای بازار مصرف تاکید کرد: دولت از طریق این سامانه‌ها به صورت لحظه‌ای می‌تواند از قیمت کالاها باخبر شده و برای کاهش قیمت‌ها تصمیم‌گیری می‌کند.

غضنفری با بیان اینکه ذخیره‌سازی برخی کالاهای اساسی برای مدیریت بازار شب عید آغاز شده است، گفت: همچنین به منظور عرضه کافی و با قیمت مناسب کالا برگزاری نمایشگاه‌های فصلی پیش‌بینی شده است.

وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه همزمان با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هیچ گونه تلاطمی در بازار شکل نگرفته است، خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد فشار برخی از رسانه‌های بیگانه برای شکست قانون هدفمندی یارانه‌ها نافرجام مانده است.

وی با تاکید بر اینکه تا پیش از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها هیچ گونه امکان رقابت برای بخش خصوصی در بازار گندم، آرد و نان در سطح کشور وجود نداشت، تصریح کرد: در این ایام دولت همواره باید به دنبال مبارزه با رانت خواری و قاچاق باشد؛ اما با اجرای این قانون فضا برای فعالیت بیشتر بخش خصوصی در این تجارت فراهم شده است.

تعبیر بخش خصوصی؛ از زندان آزاد شدیم

به گفته غضنفری، بهینه‌سازی و حذف هزینه‌های اضافی تولید و تجارت، اشتغالزایی، کاهش اتلاف سرمایه‌های ملی و اصلاح رفتار اسراف‌گرایانه در مصرف منابع از مهم‌ترین دستاوردهای اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها است. این عضو کابینه دولت با تاکید بر اینکه در ۲۰ روز نخست اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها مصرف حامل‌های انرژی ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش یافته است، تصریح کرد: همچنین در این مدت قاچاق سوخت و تولید ضایعات نان کاهش یافته است.

وی با اعلام اینکه به طور متوسط سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان گردش مالی در فرآیند تولید، خرید و فروش و عرضه گندم، آرد و نان وجود دارد، اظهارکرد: در بخش گندم ۴ هزار میلیارد تومان، در بخش آرد ۵ هزار میلیارد تومان و در بخش نان ۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی برقرار است.

وزیر بازرگانی با تاکید بر اینکه اگر ۱۰ درصد در تولید ضایعات آرد و نان صرفه جویی حاصل شود، سالانه ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع ملی حفظ و صیانت خواهد شد، تاکید کرد: برخی فعالان بخش‌خصوصی از اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها به عنوان آزادسازی فعالان بخش خصوصی از یک زندان یاد کرده است.