منبع: اکونومیست
مترجم: محسن رنجبر

بازار جهانی املاک که فرو‌پاشی آن در سال ۲۰۰۸ دنیا را در رکود فرو برد، در ۲۰۱۰ رو به بهبود گذاشت. سال گذشته قیمت مسکن در بریتانیا شروع به افزایش کرد و در آمریکا پا به روندی ثابت گذاشت، اما در اسپانیا همچنان به سقوط خود ادامه داد (نمودار۱).




فرآیند اهرم‌زدایی سبب شد که تورم در کشور‌های ثروتمند دنیا در رقمی اندک باقی بماند، در حالی که تقاضای قوی و سیاست‌های پولی آسان، زمینه را برای شتاب‌گیری آن در هند و چین فراهم کرد (نمودار ۲).



در ماه‌های پایانی سال گذشته، تولید و اشتغال در بیشتر کشور‌های ثروتمند افزایش یافت، اما نه آن قدر که برای حفظ سطوح پیش از بحران کفایت کند (نمودار 3).




چین در برابر فشار‌های آمریکا سر فرود آورد و اجازه داد که ارزش یوآن، اندکی بالا‌تر رود (نمودار 4)، اما تورم بالا‌تر در این کشور به این معنا بود که افزایش ارزش واقعی یوآن، بسیار بیشتر بوده است. ژاپن، هراسناک و وحشت‌زده به تماشا نشسته بود، چون افزایش ارزش ین (نمودار 5) بهبود اقتصاد صادرات‌محور این کشور را به خطر انداخته بود. بحران بدهی‌های مستقل اروپا نیز یورو را تحلیل برد و دست و بال کشور‌های این قاره را به لرزه انداخت.




بودجه کشور‌های ثروتمند دنیا همچنان کسری عمیقی را به خود می‌دید، اما خاصه در کشور‌هایی مانند یونان که به طرح‌های ریاضت‌کشی روی آورده بودند، دست کم شکاف‌های پیشین علی‌العموم کاهش یافت (نمودار 6).




شور‌بختانه برنامه‌های ریاضت‌کشی، آنچنان که انتظار می‌رفت، از بار مشکلات نکاست، چه افزایش باز‌دهی اوراق قرضه دولتی در کشور‌های پیرامونی اروپا نسبت به آلمان همچنان ادامه داشت (نمودار 7).





شاید همه جا روز‌های خوش اوراق قرضه به سر آمده باشد. قیمت این اوراق در آمریکا و بازار‌های نو‌ظهور در بخش عمده‌ای از سال قبل افزایش یافت (نمودار ۸) و بعد که اقتصاد آمریکا جنب و جوش پیدا کرد و سرمایه‌گذاران در بازار دارایی‌های خالص گرد آمدند، در سراشیبی سقوط افتاد.




کالا‌ها هم سهام و هم اوراق قرضه را به زانو در‌آوردند (منحنی ۹). گاو‌ها این را به رشد جهانی، به ویژه در اقتصاد‌های نو‌ظهور نسبت می‌دهند و خرس‌ها در توضیح آن به گرایش به اقدامات احتیاطی در برابر تورم اشاره می‌کنند. [منظور از عبارت «گاو» سهامداری است که فکر می‌کند ارزش سهام افزایش خواهد یافت. سهامدار «خرس» عکس آن را پیش‌بینی می‌کند.م] کشمکش‌های این دو گروه، بازار‌ها را در سالی که در آن هستیم، پیش خواهند برد.