دنیای اقتصاد- محمدرضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت از تشکیل جلسات شبانه رییس‌جمهور با مسوولان دولتی برای رصد اخبار مربوط به هدفمندی یارانه‌ها خبر داد و در عین حال انتشار برخی اخبار دیگر مبنی بر آغاز فاز دوم اصلاح قیمت‌ها پیش از پایان سال را رد کرد. همزمان حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات و ارسلان فتحی‌پور، رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم با تایید خبر تشکیل شبانه جلسات هدفمندی یارانه‌ها به تشریح روند بررسی هدفمندسازی در این جلسات پرداختند. با حضور رییس‌جمهور و مسوولان دولتی انجام می‌شود

رصد شبانه هدفمندی یارانه‌ها

فرزین: ستاد هدفمندی یارانه‌ها هر شب با حضور رییس جمهور یا معاون اول وی و وزرای مرتبط تشکیل جلسه می‌دهد

آنگونه که برخی مقامات دولت مانند محمدرضا فرزین سخنگوی طرح تحول اقتصادی دولت و حیدر مصلحی وزیر اطلاعات خبر داده‌اند تحولات روزانه اعلام اصلاح قیمت‌ها هر شب با حضور رییس‌جمهور و مسوولان دولتی بررسی و رصد می‌شود. رصد لحظه به لحظه تحولات بازار پس از اعلام اصلاح قیمت‌ها به منظور کنترل آثار و تبعات احتمالی منفی بازار انجام می‌شود.

در این راستا محمدرضا فرزین‌، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با اشاره به گذشت ۱۲ روز از اجرای هدفمندی یارانه‌ها، برخی خبرهای غیر‌رسمی مبنی بر آغاز فاز دوم اصلاح قیمت‌ها در ماه‌های باقی مانده از سال را رد کرد و گفت: گزارش‌ها همچنان از ثبات و آرامش بازار حکایت دارد. محمدرضا فرزین در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر گفت: در حالی که بیش از ۱۲ روز از اجرای هدفمندی یارانه‌ها در کشور گذشته است ستاد هدفمندی یارانه‌ها هر شب با حضور رییس جمهور یا معاون اول وی و وزرای مرتبط تشکیل جلسه می‌دهد. وی افزود: در این جلسات که اکثرا از ساعت ۱۸ بعدازظهر تا ۲۱ شب برگزار می‌شود، آخرین وضعیت نوسانات قیمتی و کاهش مصرف انرژی مورد بررسی قرار می‌گیرد و در صورت نیاز، تصمیمات مقتضی اتخاذ می‌شود.

فرزین در پاسخ به سوالی درباره وضعیت بازار گفت: گزارش‌ها از ثبات و آرامش قیمت‌ها در بازار حکایت دارد. سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت با اشاره به کاهش مصرف سوخت در بخش حمل و نقل افزود: مصرف روزانه گازوئیل در بخش حمل و نقل پیش از اجرای هدفمندی یارانه‌ها به طور متوسط بیش از ۵۴ میلیون لیتر بود که این میزان پس از اجرای این طرح به کمتر از ۴۴ میلیون لیتر رسیده است.

وی اصلاح الگوی مصرف و تغییر تکنولوژی واحدهای تولیدی را از دلایل افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی عنوان کرد و گفت: با اجرای بسته‌های حمایتی صنعت و معدن و کشاورزی، در میان و بلند مدت می توان کاهش شدت انرژی و مصرف را در این بخش‌ها انتظار داشت.

مراجعه مردم به بانک‌ها عادی است

فرزین درباره میزان مراجعات مردم به بانک‌ها برای دریافت یارانه نقدی پس از گذشت ۱۲ روز از هدفمندی یارانه‌ها تصریح کرد: میزان مراجعات روند عادی خود را دارد و مراجعه غیرمعمول به سیستم بانکی تاکنون گزارش نشده است.

زمان فاز دوم اصلاح قیمت‌ها

وی درباره این که آیا فاز دوم اصلاح قیمت‌ها قرار است در سال‌جاری آغاز شود؟ گفت: «خیر.» فرزین در عین حال خاطرنشان کرد: اگر قرار باشد فاز دیگر هدفمندی یارانه‌ها در سال آینده اتفاق بیفتد، قطعا در موعد مقرر اعلام عمومی خواهد شد.

سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت از آرامش حاکم بر بازار ارز نیز سخن گفت و در عین حال افزود: در هفته اخیر به دلیل افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، نوساناتی در بازار ارز داشتیم اما این نوسان معمولی و طبیعی بود.وی درباره بازار سرمایه پس از هدفمندی یارانه‌ها نیز اظهارکرد: این بازار پس از هدفمندی یارانه‌ها روند رو به رشدی داشته و شاخص کل بورس چهارشنبه گذشته از ۱۸ هزار و ۸۵۴ واحد هم عبور کرده است. بر همین اساس، این مساله از علائم مثبت سرمایه‌گذاران به هدفمندی یارانه‌ها حکایت دارد.

توضیحات وزیر اطلاعات

همچنین خبرگزاری فارس در خبری جداگانه نوشت: حیدر مصلحی وزیر اطلاعات چهارشنبه شب در جمع طلاب قم به تحلیل قانون یارانه‌ها پرداخت و با اشاره به تلاش دشمنان برای متشنج ساختن فضای کشور و ناکارآمد جلوه‌دادن دستگاه‌های اجرایی کشورمان خاطرنشان کرد: در سند چشم‌انداز ۲۰ ‌ساله کشور ایران اسلامی کشوری توسعه یافته و کارآمد است که رتبه نخست را در عرصه‌های مختلف در سطح منطقه به دست آورده است. مصلحی تاکید کرد: قانون هدفمندسازی یارانه‌ها بی‌تردید ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای دستیابی به توسعه پایدار و گسترش عدالت اجتماعی است که با شجاعت از سوی دولت نهم و دهم به مرحله اجرا رسیده است. وی در پایان اظهار داشت: جلسه ستاد هدفمندسازی یارانه‌ها هر شب به صورت منظم و مستمر در دولت برگزار شده و همه ابعاد و موضوعات آن به صورت دقیق مورد بررسی قرار می‌گیرد و به‌حمدالله با پیش‌بینی‌های به عمل آمده پس از اجرای این قانون، امروز جامعه در یک آرامش و سکون بی‌نظیر قرار گرفته است.

همچنین ارسلان فتحی‌پور رییس کمیسیون اقتصادی مجلس هم در گفت و گویی با خبرگزاری فارس تصریح کرد: دولت با هیات وزیران جلسات شبانه درباره هدفمندی یارانه‌ها دارند و اگر در هر بخشی مشکلی گزارش شود مسوولان دولت شبانه به تدوین سیاست‌ها و بسته‌های حمایتی برای آنها خواهند پرداخت. فتحی‌پور زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها را مناسب ارزیابی کرد و گفت: در برنامه‌های سوم و چهارم اقتصادی، هدفمندسازی یارانه‌ها مورد توجه قرار گرفته بود، ولی دولت‌های وقت نتوانستند این مهم را تبدیل به قانون و اجرا کنند. این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه این گفت‌وگو ضمن اشاره به آزادسازی قیمت حامل‌های انرژی، افزود: آزادسازی آب، برق و گاز به صورت تدریجی افزایش خواهند یافت، ولی در بحث بنزین ضروری بود که به یکباره قیمت‌ها آزاد شود. وی با تاکید براینکه مجلس مخالفتی در اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها ندارد، اضافه کرد: دولت در تلاش است که جلوی مصرف بی‌رویه انرژی را در بخش‌های مختلف بگیرد.

تحول بانکی برای سازگاری با هدفمندی یارانه‌ها

فتحی‌پور در بخش دیگری از اظهارات خود با اشاره به اینکه اصلاح قوانین بانکی یکی دیگر از ابعاد تحول اقتصادی است، گفت: در حال حاضر اصلاح قانون گمرکی در کمیسیون اقتصادی در دستور کار قرار دارد که در ۶۴ ماده تصویب و مابقی تا پایان ماه به تصویب خواهد رسید. وی افزود: مجلس منتظر ارائه لایحه‌های تحول بانکی است تا قانون سازگاری هم‌جهت با هدفمندی یارانه‌ها به تصویب برسد.

صرفه‌جویی بیشتر شد

این عضو کمیسیون اقتصادی ادامه داد: اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها موجب صرفه‌جویی در مردم و استفاده بهینه از حامل‌های انرژی شده است.

به گفته وی، اطلاع‌رسانی به موقع مسوولان اقتصادی کشور موجب عدم هجوم مردم به بانک‌ها و برداشت سپرده‌‌ها از این بخش‌ها شد. در روزهای ابتدایی اجرای قانون مذکور، مراجعات مردم به بانک‌ها نیز به صورت عادی بود؛ چراکه بیشتر مردم منتظر قبوض جدید آب، برق و گاز هستند و می‌خواهند با استفاده از یارانه‌ها این قبوض را پرداخت کنند. این نماینده مجلس، کاهش مصرف را از مهم‌ترین اثرات اجرای قانون مذکور عنوان و تصریح کرد: باید تمام بخش‌ها و مسوولان در اجرای بهتر این قانون با دولت همکاری داشته و دشمنان نظام را نا امید کنند. فتحی‌پور با بیان اینکه برخی از گروه‌های منافق سعی در افزایش تورم انتظاری همزمان با اجرای هدفمندی یارانه‌ها داشتند، افزود: با وجود تلاش این گروه مردم ثابت کردند که تمایل به اجرای قانون هدفمندی و واقعی‌سازی قیمت‌ها دارند.

عکس: حمید جانی‌پور