روایت رجانیوز از چگونگی عزل متکی

رجانیوز سایت نزدیک به دولت نوشت: یک منبع آگاه جزئیات بیشتری از جریان عزل متکی و نحوه اطلاع دادن به او را بیان کرد و گفت: منوچهر متکی پیش از سفر به سنگال، از تصمیم قطعی رییس‌جمهور درباره تغییر خودش باخبر شده بود. رجا نیوز ادامه داد: دکتر احمدی‌نژاد پیش از عزیمت وزیر سابق امور خارجه به ماموریت سنگال، یعنی شنبه شب مورخ ۲۷/۹/۸۹، به وی خبر داد که باید جای خود را به شخص دیگری بدهد. متکی نیز ضمن پذیرش موضوع از رییس‌جمهور خواست اجازه دهد وی به ماموریت سنگال برود و پس از آن جابه‌جایی صورت بگیرد که مورد پذیرش رییس‌جمهور قرار گرفت.

براساس این خبر، از آنجایی که اعلام شده بود وزیر امور خارجه روز دوشنبه به تهران بازمی‌گردد، لذا طبق دستور رییس‌جمهور، احکام جدید عصر روز دوشنبه امضا و خبر آن نیز در همان زمان منعکس شد، اما گویا برخلاف اعلام قبلی، بازگشت آقای متکی به کشور کمی با تاخیر صورت گرفت.این منبع آگاه همچنین درباره ادعای خبری مبنی بر انتقال خبر مزبور به متکی برای نخستین‌بار از سوی مقامات سنگالی اظهار کرد: این ادعای ساختگی، داستان‌پردازی یکی از رسانه‌های ضد انقلاب و مشخصا علیرضا نوری‌زاده در صدای آمریکا بود که متاسفانه بعضی رسانه‌ها و عناصر سیاسی این دروغ را منتشر کردند. خبر صحیح این است که خبر برکناری وزیر امور خارجه را نخستین‌بار مدیرکل شمال آفریقای وزارت خارجه بعد از ملاقات‌های رسمی متکی با مقامات سنگالی و قبل از حضور وی در ضیافت نهار خداحافظی به وی منتقل کرد. بنابراین خبر منتشره در این باره کاملا کذب و نوعی عملیات روانی علیه رییس‌جمهوری اسلامی ایران بود.این منبع مطلع در مورد علل ناخرسندی رییس‌جمهور از عملکرد منوچهر متکی تصریح کرد: به علت رویکرد فعال و ابتکاری احمدی‌نژاد در حوزه سیاست خارجی، این توقع جدی وجود داشت که ساختار، اهداف و ماموریت‌های دستگاه متولی دیپلماسی کشور از لاک برخی سازوکارهای کهنه و باندی خارج شود، اما متاسفانه به این خواسته منطقی هیچ توجه عملی نشد.

این منبع مطلع خاطرنشان کرد: در مورد علل قطع همکاری دکتر احمدی‌نژاد با بعضی از همکاران خود در دولت‌های نهم و دهم، گفتنی‌های فراوانی وجود دارد که الزامات مدیریت هوشمندانه و نیز حفظ شان افراد ایجاب می‌کند، فعلا در این‌باره صبوری و سکوت شود.