نباید در مورد شخص مخالف بدگویی کرد

مرجع تقلید شیعیان با بیان اینکه نباید در مورد کسی که مخالف او هستیم بدگویی کنیم، خواستار توجه به حفظ آبروی افراد شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی صبح دیروز در ابتدای درس خارج فقه خود با بیان روایتی از پیامبر اکرم (ص) اظهارکرد: در این روایت خاتم‌الانبیا(ص) چهار سفارش فرمودند که اگر به این سفارشات عمل شود در دنیا مشکل چندانی نخواهد بود. وی عنوان کرد: سب و بدنامی و دشنام و بدگویی به مومن موجب فسق است و اگر با او بجنگد کفر خواهد بود که از جنگ بدتر انجام ترور است که نسبت به افراد بی‌گناه در دستجات عزاداری و مساجد و حسینیه‌ها صورت می‌گیرد.

استاد برجسته حوزه با بیان اینکه اینگونه اعمال کارهای قبیحی است که مطابق فرمایش پیامبر اکرم (ص) کفر است، افزود: مال و آبروی انسان با ایمان احترام دارد و در روایت آمده است غیبت برادر دینی به معنای خوردن گوشت بدن او است که اگر این اصول رعایت شود دنیا گلستان خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: نباید با کسی که مخالف او شدیم به بدگویی او بپردازیم و سخنان ما باید تحت فرمان عقل و خدا و پیامبر (ص) باشد.

آیت‌الله مکارم در ادامه به روایت دیگری از امام محمد باقر (ع) اشاره کرد و افزود:‌ در این روایت آمده است کسی که حفظ آبرو و حیثیت مردم را مورد توجه قرار دهد و آبروی او را نریزد خداوند در روز قیامت از گناهان او صرف نظر می‌کند.

وی با بیان اینکه کسی که غضب خود را از مردم فرو گیرد، خداوند نیز عذاب روز قیامت را از او خواهد گرفت، افزود: ‌برخی خیال می‌کنند ریختن آبروی افراد کار ساده‌ای است اما این امر در نظر اسلام بسیار اهمیت دارد.آیت الله مکارم شیرازی در ابتدای درس خارج فقه خود برای رفع خشکسالی و نزول باران رحمت الهی دعا کرد.