تاسوعای خونین چابهار

عکس: AFP موج گسترده محکومیت انفجارهای تروریستی چابهار

براساس آخرین گزارش‌ها ۳۹ نفر از مردم در انفجار چابهار به شهادت رسیده و ۵۵ نفر هم زخمی شدند

صبح روز چهارشنبه مصادف با ۲۴ آذرماه و تاسوعای حسینی دو انفجار انتحاری در شهرستان چابهار در بین هیات عزاداری که در مقابل مسجد امام حسین(ع) تجمع کرده بودند، روی داد که بر اثر آن ۳۹ نفر از هموطنا‌ن‌مان به شهادت رسیدند و ۵۵ نفر هم مجروح شدند.

به گفته جلال سیاح، معاون امنیتی و انتظامی استانداری سیستان و بلوچستان تعدادی از شهدا از برادران اهل سنت بوده و۴ نفر از پرسنل نیروی انتظامی هم در میان شهدا بودند که از این تعداد یک نفر سرباز و سه نفر درجه‌دار بودند.

به گزارش شبکه العریبه گروهک ریگی مسوولیت این حادثه را به عهده گرفت و وزارت اطلاعات هم از دستگیری ۸ تروریست در ارتباط با این حادثه خبر داد. برخی نمایندگان مجلس و مقامات کشوری و لشگری نیز حادثه تاسوعا را تلاش دشمن در جهت ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی در این منطقه خوانده و این تحرکات دشمنان را بی‌اثر دانستند. علاوه بر این برخی از کشورها نیز از جمله چین، ایالات متحده، انگلیس و دبیرکل سازمان ملل هم این رویداد تروریستی را محکوم کردند.

قرائت پیام احمدی‌نژاد در مراسم تشییع شهدای چابهار

همچنین محمود احمدی‌نژاد رییس جمهوری اسلامی ایران در پیامی به مردم و خانواده شهدای حادثه تروریستی چابهار اعلام کرد: این قبیل حرکت‌ها کوچک‌ترین خدشه‌ای در روحیه و فرهنگ عاشورایی مردم و مسوولان ایران پدید نخواهد آورد. به گزارش ایرنا، رییس‌جمهور در این پیام که توسط مصطفی محمد نجار وزیر کشور دیروز جمعه در مراسم تشییع پیکر شهدا در چابهار قرائت شد، با تسلیت به رهبر معظم انقلاب، خانواده‌های داغدار سیستان و بلوچستان به ویژه مردم چابهار گفت: حادثه تروریستی چابهار و شهادت مظلومانه جمعی از مردم بیگناه پرده از جنایت دشمنان انقلاب اسلامی برداشت و این نشانه ضعف و درماندگی آنها است‌.

احمدی‌نژاد خطاب به عوامل فتنه خاطرنشان کرد: با همدلی شیعه و سنی هیچ خللی به نظام وارد نمی‌شود. رییس‌جمهور همچنین از دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و قضایی خواسته است، در کوتاه‌ترین زمان عوامل اصلی این اقدام پلید تروریستی را دستگیر و به اشد مجازات برسانند.

نحوه دستگیری بمب‌گذاران

به گزارش «ایسنا» در پی این جنایت تروریستی یک مقام آگاه در وزارت اطلاعات در اخباری که در همان روز منتشر شد، اعلام کرد: سه بمب‌گذار که از یک کشور همسایه وارد میهن‌مان شده بودند و در تور ماموران ویژه وزارت اطلاعات قرار داشتند طی اقدامات کور جداگانه‌ای قصد بمب‌گذاری در مناطقی از جنوب و شرق کشور را داشتند که یک تروریست در درگیری با ماموران وزارت اطلاعات به هلاکت رسید.

وی افزود: عنصر تروریست دوم هنگام خروج از کشور دستگیر و نفر سوم میان جمعیت متاسفانه موفق شد به اقدام کور خود دست بزند و تعدادی از عزاداران حسینی را در شهر چابهار به شهادت برساند. این مقام آگاه در وزارت اطلاعات پنج‌شنبه نیز اعلام کرد: سربازان گمنام امام زمان(عج) در اقدامی ویژه اطلاعاتی ـ عملیاتی سحرگاه روز پنج‌شنبه، موفق شدند هشت نفر دیگر از عوامل تروریستی و مرتبطان این جنایت را در شهرستان‌های چابهار، نیکشهر و کنارک سیستان و بلوچستان شناسایی و دستگیر کنند.

وی ادامه داد: برابر اطلاعات به‌دست آمده، این‌گونه اقدامات با هدایت سرویس‌های اطلاعاتی جریان سلطه و با هدف ایجاد ناامنی و جلوگیری از جهش بزرگ اقتصادی منطقه جنوب شرق کشور و بندر چابهار صورت پذیرفت که با استعانت از خداوند متعال، توطئه‌ها با هوشیاری سربازان گمنام امام زمان (عج) شناسایی و خنثی خواهد شد.

اعلام عزای عمومی در چابهار

باطنی، فرماندار چابهار هم گفت که روزشنبه (امروز) در شهرستان چابهار عزای عمومی اعلام شد و روز گذشته نیز پیکر شهدای حادثه تروریستی با حضور هیاتی بلند پایه به سرپرستی وزیر کشور با حضور نمایندگانی از دفتر رهبر معظم انقلاب؛ دولت و مجلس در چابهار تشییع شد. در این مراسم حجت‌الاسلام والمسلمین قمی به نمایندگی از دفتر رهبر معظم انقلاب پیام تسلیت مقام معظم رهبری را قرائت کرد.

سازمان ملل، آمریکا، فرانسه و انگلیس حادثه تروریستی چابهار را محکوم کردند

اما دبیرکل سازمان ملل و مقامات آمریکا، انگلیس و فرانسه و چین حادثه تروریستی چابهار در روز تاسوعا را محکوم کردند.

به گزارش (ایسنا)، بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل حادثه تروریستی روز چهارشنبه در چابهار را با شدیدترین لحن محکوم کرد. سخنگوی بان کی‌مون گفت که دبیرکل «از این اقدام تروریستی نفرت‌انگیز» که شرکت‌کنندگان مراسم روز مقدس تاسوعا را هدف قرار داد «یکه خورد و نگران شد.» وی افزود که بان کی مون همچنین همدردی صمیمانه خود را با خانواده‌های قربانیان، دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، باراک اوباما،‌ رییس‌جمهور آمریکا نیز حادثه تروریستی چابهار را «اقدام تروریستی شنیع» خواند و در بیانیه‌ای کتبی اعلام کرد: «اقدام تروریستی شنیع در مسجد چابهار ایران را قاطعانه محکوم می‌کنم.» اوباما افزود: کشتار غیرنظامیان بی‌گناه در محل عبادت (در مراسم تاسوعا) اهانتی منزجر کننده است و آنانی که مرتکب این اقدام شدند باید مسوول شناخته شوند. این اقدامی ننگین و بزدلانه است.

اوباما گفت که چنین اقداماتی هیچ مرز مذهبی، سیاسی یا ملی را نمی شناسد و افزود که آمریکا تروریسم را در هر کجا که باشد محکوم می‌کند. وی افزود: آمریکا در کنار خانواده‌ها و بستگان آنهایی که کشته و زخمی شدند و ملت ایران در مواجهه با این بی‌عدالتی می‌ایستد.

هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه آمریکا نیز ضمن محکومیت این اقدام گفت که این نمونه‌ دیگری از توسل تروریست‌ها به روش‌های بزدلانه برای ایجاد درد و هراس میان غیرنظامیان بی‌گناه است و تاکید کرد: عاملان این اقدام باید مسوول شناخته شوند. بنابر گزارش خبرگزاری فرانسه، برنار والرو، سخنگوی وزارت امور خارجه فرانسه این اقدام «شنیع» را محکوم کرد و گفت که فرانسه در اندوه ایران پس از این که «یکبار دیگر با تروریسم شنیع که محل عبادت را در مراسم «تاسوعا» هدف گرفت، عزادار شد» شریک است.

آلیتر برت، سخنگوی وزارت امور خارجه انگلیس نیز گفت از شنیدن این حادثه مشمئز شده است و افزود که لندن «این قساوت را قاطعانه محکوم می‌کند.» همچنین به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری شینهوا، ژیانگ یو، سخنگوی وزارت امور خارجه‌ چین نیز در نشست خبری هفتگی‌اش ضمن تاکید بر مخالفت چین با تروریسم در هر قالبی که باشد، حادثه تروریستی چابهار را محکوم کرد. همچنین به گزارش ایرنا وزارت خارجه دولت اسپانیا با انتشار بیانیه‌ای ضمن همدردی با خانواده شهدا و مجروحان جنایت تروریستی چابهار تاکید کرده است: دولت اسپانیا این جنایت وحشیانه را که موجب کشتار و زخمی شدن بسیاری شده است، محکوم کرده و به خانواده های قربانیان آن تسلیت می‌گوید.

روسیه هم محکوم کرد

وزارت امور خارجه روسیه نیز عملیات تروریستی در چابهار را محکوم و برای همکاری با ایران در زمینه مبارزه با تهدیدهای تروریستی اعلام آمادگی کرد.

به گزارش ایسنا به نقل از نووستی، وزارت امور خارجه‌ روسیه در بیانیه‌ای که به دنبال عملیات تروریستی در چابهار ایران منتشر کرد، اعلام کرد که روسیه آمادگی دارد در زمینه مبارزه با تهدیدات تروریستی با ایران همکاری نزدیک داشته باشد. در این بیانیه که در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه منتشر شده، ضمن محکوم کردن این جنایت آمده است: روسیه این عمل را جنایتی غیرانسانی توسط افراط‌گرایان محسوب و ابراز اطمینان می‌کند که نیروهای خرابکار موفق نمی‌شوند موقعیت داخلی کشور را بی‌ثبات

کنند. آنچه (در ایران) رخ داد نشان می‌دهد که باید بر تلاش‌های بین‌المللی برای مبارزه با تهدید تروریسم افزود و روسیه آماده است برای مبارزه با این تهدید با جمهوری اسلامی ایران همکاری تنگاتنگ داشته باشد.

لاریجانی: اقدامات تروریستی آمریکا و اسرائیل بی‌پاسخ نخواهد ماند

در همین حال، رییس مجلس شورای اسلامی ‌با بیان اینکه اقدامات تروریستی کار سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل است، گفت: آمریکا و اسرائیل بدانند که اینگونه اقدامات تروریستی بی پاسخ نخواهند ماند. به گزارش خبرگزاری مهر در قم، علی لاریجانی ظهر چهارشنبه در حاشیه مراسم عزاداری تاسوعای حسینی در قم با اشاره به حادثه تروریستی در چابهار و با بیان اینکه این گونه اقدامات با پول سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و اسرائیل انجام می‌شود، افزود: سال‌های گذشته آمریکا در افغانستان عده ای از مزدوران را جمع کرد تا دعوای بین شیعه و سنی را به راه اندازد.