دنیای اقتصاد- پایگاه‌ اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری اعلام کرده‌ است که رییس‌جمهوری امشب بعد از خبر ساعت ۲۱ در شبکه اول صدا و سیما حضور پیدا می‌کند و درباره قانون هدفمندی یارانه‌ها با مردم سخن می‌گوید؛ همزمان، وزیر بازرگانی هم از آخرین تدابیر دولت برای مهار قیمت‌ها در پی اعلام آزادسازی سخن گفته و از جمله هشدار داده است که با اخلال‌کنندگان در اجرای قانون یارانه‌ها به عنوان مفسد برخورد شده و به دستگاه قضایی معرفی می‌شوند. انتشار این اخبار احتمال اعلام آزادسازی قیمت‌ها از سوی رییس‌جمهور را قوت بخشیده است. به خصوص اینکه چندی پیش شمس‌الدین حسینی و محمد رضا رحیمی، سخنگویان اقتصادی و سیاسی دولت از اعلام قریب‌الوقوع فاز نهایی اجرای قانون یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمت‌ها خبر دادند و گفتند که به زودی رییس‌جمهور در یک برنامه تلویزیونی این موضوع را اعلام خواهد کرد. همچنین، پیش از ظهر امروز محمد رویانیان نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی درباره نحوه عرضه سوخت برای ماه آینده سخن خواهد گفت. به این ترتیب به نظر می‌رسد آخرین مراحل برای اجرای قانون یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمت‌ها هم تکمیل شده است. احمدی‌نژاد امشب به تلویزیون می‌آید

اعلام آزادسازی قیمت‌ها؟

دنیای‌اقتصاد- پایگاه اطلاع‌رسانی دولت و سایت اطلاع‌رسانی ریاست جمهوری اعلام کردند که رییس‌جمهور امشب بعداز خبر ساعت ۲۱شبکه اول صداوسیما به تلویزیون می‌آید تا درباره مهمترین مسائل کشور و موضوع هدفمندی یارانه‌ها با مردم سخن گوید.

رییس‌جمهور امشب در حالی دراین برنامه تلویزیونی حاضر می‌شود که انتظار می‌رود جزئیات نهایی زمان و نحوه آزادسازی قیمت‌ها در چارچوب طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را اعلام کند. امروز قبل‌از ظهر نیز محمدرویانیان رییس ستاد مدیریت مصرف سوخت کنفرانس مطبوعاتی برگزار می‌کند تا جدیدترین تصمیمات دولت برای چگونگی عرضه سوخت به خصوص بنزین را اعلام کند که خود می‌تواند مقدمه اعلام آزادسازی قیمت‌ها قلمداد گردد.

این احتمال از آنجا قوت می‌گیرد که حدود دو هفته قبل، سخنگویان اقتصادی و سیاسی دولت از آزادسازی قریب‌الوقوع قیمت‌ها خبر داده و گفته بودند که محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور به زودی آغاز اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها با محوریت اصلاح قیمت‌ها را اعلام خواهد کرد.

البته اینکه احمدی‌نژاد چه جزئیاتی از نحوه و زمان آزادسازی قیمت‌ها را اعلام خواهد کرد، همچنان نامشخص و مبهم است، چراکه علی لاریجانی، رییس مجلس هفته گذشته در یک کنفرانس خبری از انتقال «ثقل اجرای قانون یارانه‌ها» به سال آینده خبر داده و گفته بود که بخش اصلی اجرای این قانون و آزادسازی قیمت‌ها در سال ۹۰ اجرا خواهد شد.

در همین حال، گزارش‌ها نشان می‌دهند هماهنگی‌های نهایی بین دستگاه‌های اجرایی برای اجرای هدفمندی یارانه‌ها انجام شده است و هم‌اکنون اصلاح قیمت‌ها تنها در انتظار دستور رییس‌جمهور به‌سر می‌برد.

بخش نخست یارانه‌ها نقدی به مبلغ ۸۱ هزار تومان برای هر نفر نیز در مهر و آبان امسال به حساب متقاضیان واریز شده است و به گفته دولتمردان حق برداشت از حساب‌ها هم با اصلاح قیمت‌ها به شهروندان داده می‌شود.

در همین راستا، بانک مرکزی نیز یک هفته قبل در نامه‌ مهمی به مدیران عامل بانک‌ها با تصریح بر نزدیک شدن موعد اعلام امکان برداشت یارانه‌ها توسط مردم از سوی دولت، به آنها آماده باش کامل داد. در نامه آماده‌باش بانک مرکزی به بانک‌ها، با توجه به اتمام عملیات واریز یارانه‌های نقدی به حساب متقاضیان و نزدیک شدن به موعد اعلام امکان برداشت این مبالغ توسط دولت، رعایت نکات مهمی مورد تاکید قرار گرفته است.

این در حالی است که رحیمی معاون اول رییس‌جمهور نیز هفته قبل در دو بخشنامه جداگانه با اعلام نزدیکی اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها، دستورات جدیدی را در مورد کنترل قیمت‌ها صادر کرده بود.

تغییرات قیمت حامل‌های انرژی

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر به نقل از برخی منابع خبری، دولت قصد دارد قیمت ۷ حامل انرژی را همزمان تغییر دهد. بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق؛ ۷ حامل انرژی‌ای هستند که قیمت‌های آنها به صورت همزمان تغییر خواهند یافت. در همین حال، احتمال تغییر قیمت آب همزمان با اجرای این قانون وجود دارد.

بنزین «شاید - حتما ۴۰۰ تومانی»، افزایش کمتر از ۴ هزار تومانی قبوض برق برای ۹۰ درصد مشترکان (به طور دوماهه)، افزایش بیش از دو برابری قیمت سی ان جی و چند برابر شدن قیمت گازوئیل؛ اخبار مختلفی بوده که تاکنون درباره وضعیت جدید قیمت حامل‌های انرژی در شرایط هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است.براساس اعلام مسوولان دولتی، قیمت جدید حامل‌های انرژی به طور ناگهانی اعلام خواهد شد. درعین حال، تنها چند ساعت مانده به آغاز رسمی اصلاح قیمت‌ها، دستور برداشت یارانه نقدی از حساب‌ها صادر خواهد شد. البته در جدیدترین بخشنامه دولت به دستگاه‌های اجرایی با اشاره به نزدیک شدن زمان اجرای هدفمندی یارانه‌ها نحوه تغییر قیمت کالاها مشخص شده است.

واریز یارانه نقدی دوبرابری

در حالی که با واریز یارانه‌های نقدی ۸۱ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، تنها یک قدم تا اجرای فاز نهایی قانون یارانه‌ها باقی مانده، رییس‌جمهور در مصاحبه مطبوعاتی دو هفته قبل با خبرنگاران اعلام کرد که خود نیز منتظر است تا زمان اعلام آزادسازی قیمت‌ها فرا برسد. وی در عین حال هفته قبل از آن در سفر استانی به مازندران در جمع مردم ساری اعلام کرده بود ‌که با اجرای کامل طرح هدفمندکردن یارانه‌ها، ‌‌حداقل ۲ برابر یارانه‌های واریز شده، به حساب مردم واریز خواهد شد. احمدی‌نژاد همچنین اظهار امیدواری کرده بود با کمک مردم در اجرای این طرح، یک پایه‌ریزی مناسبی صورت ‌گیرد که تا ۵۰ سال آینده نیز هیچ‌کس نتواند احقاق حق ملت را با مشکل روبه‌رو کند.اظهارات رییس‌جمهور درباره دوبرابر شدن میزان یارانه نقدی در حالی مطرح شده که بنابر گفته مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار است تا پایان سال در صورت اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، در مدت باقی مانده، ۱۶ هزار میلیارد تومان از منابع حاصل از هدفمند شدن یارانه‌ها، بین خانوارها باز توزیع شود. همچنین به گفته محمدرضا فرزین، سخنگوی طرح تحول اقتصادی تا پایان سال جاری یک مرحله دیگر یارانه نقدی نیز به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

نحوه‌ اصلاح اطلاعات خانوار؛ بدون کد رهگیری

در حالی که پیش از این اعلام شده بود نحوه اصلاح و تکمیل اطلاعات خانوارهای بدون کد رهگیری در سامانه اینترنتی مرکز آمار ایران، نیمه آذرماه مشخص می‌شود، این موضوع با ۱۰ روز تاخیر به تازگی در سامانه مرکز آمار اطلاع‌رسانی شده است.

به گزارش خبرگزاری ایسنا بر اساس آنچه در این پایگاه منتشر شده، کسانی که کد رهگیری یا رمز عبور خود را فراموش کرده‌اند، باید از «عدد ۸ یا ۹ رقمی سمت چپ درج شده در پشت کارت ملی سرپرست خانوار» به عنوان کد رهگیری استفاده کنند.

مرحله‌ جدید اجرای طرح جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار که شامل اصلاح اطلاعات قبلی و وارد کردن اطلاعات مربوط به خانوارهای جدید است، از اول آذرماه آغاز شده و تا ۴۵ روز ادامه خواهد داشت. براساس این طرح ثبت‌نام‌شدگان در سال ۱۳۸۷ و اردیبهشت ماه ۱۳۸۹ می‌توانند اطلاعات اقتصادی خانوار را تایید یا اصلاح کنند. برای این کار یک سامانه‌ اینترنتی به نشانی www.yaraneh.amar.org.ir طراحی شده است که افراد می‌توانند با مراجعه به آن نسبت به تصحیح اطلاعات قبلی یا وارد کردن اطلاعات جدید اقدام کنند. ثبت‌نام‌شدگان سال ۱۳۸۷ که فرم کاغذی مربوط به اطلاعات اقتصادی خانوار را پر کرده‌اند، برای دسترسی به اطلاعات خود در این سامانه‌ اینترنتی باید شماره ملی و کد رهگیری خود را به همراه داشته باشند. ثبت نام شدگان اردیبهشت‌ماه سال جاری که اطلاعات خود را از طریق پایگاه اینترنتی مرکز آمار ایران ثبت کرده‌اند نیز برای اصلاح آن به شماره ملی و رمز عبور نیاز خواهند داشت. از سوی دیگر تلفن گویای مرکز آمار ایران به شماره‌ ۸۵۸۷ ـ ۰۲۱ با ۹۶۰ خط و شماره‌ تلفن‌های ۸۵۱۰۷۷۱۰ ـ ۸۵۱۰۷۷۱۳‌ـ ۸۵۱۰۷۷۱۶ و ۸۵۱۰۷۷۱۹ درباره‌ اطلاعات اقتصادی خانوار پاسخگوی سوالات هموطنان است. کسانی که می‌خواهند درباره‌ سرپرست خانوار خود اطمینان حاصل کنند، می‌توانند با ارسال شماره ملی به مرکز پیام ۳۰۰۰۰۰ از این موضوع اطلاع یابند. این به آن معنا است که اگر کسی طی زمان جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار به هر دلیلی از خانواده‌ای منفک شده می‌تواند اطمینان یابد که اطلاعات اقتصادی او هم اکنون تحت پوشش خانوار قبلی است و یا اینکه هنوز در سامانه مرکز آمار ایران ثبت نشده است.