دلیل متفاوت وزیر اقتصاد برای افزایش تورم

حسینی: تورم مهر و آبان به دلیل افزایش قیمت نفت و بازگشایی مدارس بود نه تورم انتظاری یارانه‌ها وزیر اقتصاد اظهار کرد: دولت با اعمال دقیق‌تر سیاست‌های انضباط مالی و پولی، افزایش تورم در ماه‌های اخیر را کنترل خواهد کرد.

به گزارش شبکه اخبار اقتصاد و دارایی ایران (شادا) ، شمس‌الدین حسینی طی گفت‌وگو با رسانه‌ها، تورم مهر و آبان امسال را به دلیل افزایش قیمت نفت و نیز بازگشایی مدارس قابل پیش‌بینی خواند و گفت: با افزایش قیمت نفت، قیمت برخی اقلام وارداتی افزایش می‌یابد و این تورم به داخل کشور منتقل می‌شود.

وزیر اقتصاد تورم انتظاری اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها را رد کرد و افزود: رفتار مصرفی خانوارها، رفتاری منضبط بوده و مردم این درک را کرده اند که کالاهای مورد نیازشان به اندازه کافی در کشور موجود است. وی ادعای عده‌ای مبنی بر کوتاه‌مدت بودن اجرای طرح بازپرداخت نقدی یارانه‌ها به خانوارها را بی‌اساس خواند و تصریح کرد: در قانون هیچ اشاره‌ای به مدت زمان پرداخت یارانه نقدی به خانوارها نشده و دولت هم مجری بی‌چون و چرای قانون است. گفتنی است چند روز پیش جدیدترین آمار بانک مرکزی درباره تورم آبان اعلام شد که براساس آن تورم از ۲/۹ درصد در مهرماه به ۷/۹ درصد در آبان ماه افزایش یافته بود. محمود بهمنی رییس‌کل بانک مرکزی افزایش تورم ماه‌های مهر و آبان را ناشی از تورم انتظاری قانون یارانه‌ها دانسته بود که اکنون وزیر اقتصاد آن را رد کرده است.