خودکفایی در تولید کیک زرد هسته‌ای

عکس:‌خبرگزاری مهر، یونس خانی در آستانه برگزاری مذاکرات‌ایران و ۱+۵ در ژنو صورت گرفت

اعلام خودکفایی در تولید کیک زرد هسته‌ای

صالحی گفت:‌ تولید کیک زرد هسته‌ای می‌تواند موجب شود تا مقامات کشورمان با قدرت و قوت در مذاکرات حاضر شوند

دنیای اقتصاد- در آستانه برگزاری مذاکرات‌ایران و ۱+۵ در ژنو، دیروز اولین محصول کیک زرد تولیدی کارخانه بندرعباس طی مراسمی رسمی به سایت هسته‌ای اصفهان وارد شد. بدین ترتیب امروز سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی‌ایران در حالی برای سومین بار پشت میز مذاکره با نمایندگان گروه ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین به علاوه آلمان) می نشیند که‌ایران خودکفایی در تولید کیک زرد هسته‌ای را به عنوان گامی دیگر در مسیر پیشرفت هسته‌ای اعلام کرده است. از همین رو است که علی اکبر صالحی‌، رییس سازمان انرژی اتمی دیروز درباره تاثیر تولید کیک زرد هسته‌ای بر مذاکرات با ۱+۵ گفت:‌ این اقدام می‌تواند موجب شود تا مقامات کشورمان با قدرت و قوت در مذاکرات حاضر شوند. ما لطف و مرحمتی از کسی طلب نمی‌کنیم. مذاکرات‌ایران و ۱+۵ یک برون‌رفت سیاسی برای طرف مقابل‌ایران و برون‌رفتی آبرومندانه برای کسانی است که پرونده ساختگی برای رسیدن به امیال سیاسی‌شان درباره ‌ایران ‌ایجاد کردند.

به گزارش ‌ایسنا‌، صالحی دیروز ظهر پس از مراسم ورود اولین محصول کیک زرد تولیدی کارخانه گچین بندرعباس به سایت هسته‌ای اصفهان‌، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: بعد از گذشت یک هفته از شهادت دکتر شهریاری از دانشمندان هسته‌ای کشورمان شاهد دستاوردی قابل توجه هستیم. بدخواهان و کینه‌توزان همواره تلاش داشتند که یاس و ناامیدی را در بین جوانان و دانشگاهیان و مهندسان ما رواج دهند، اما امروز (یکشنبه) شاهد دریافت اولین محموله‌ کیک زرد تولید شده در داخل کشورمان در معدن گچین کارخانه بندرعباس هستیم.

وی گفت: غربی‌ها دل بسته بودند که ممکن است ما در مواد اولیه‌ تولید سوخت مشکل داشته باشیم؛ اما ‌این نمونه اولین محموله‌ کیک زرد ارسالی از معدن گچین به سایت هسته‌ای اصفهان است که تحت نظارت و حسابرسی آژانس نیز قرار دارد.

وی تاکید کرد: بار دیگر به بدخواهان و جنایتکاران و مجرمان بین‌المللی اعلام می‌کنیم که ‌ایستاده‌ایم. مقاومت درس اول انقلاب ماست و یقین بدانید شما نسبت به ‌این حرکات راه به جایی نمی‌برید و مایوس‌تان می‌کنیم؛ چرا که یاس از جنود ابلیس است و با تهدید کردن علما، دانشمندان، فرهیختگان ما نمی‌توانید در حرکت شتابان صنعت هسته‌ای‌مان سستی و کندی‌ایجاد کنید.‌ این حرف را بدون غلو می‌گویم؛ در آینده ملت‌ ایران شاهد دستاوردهای بزرگی خواهد بود.

تاثیر تولید کیک زرد بر مذاکرات با ۱+۵

رییس سازمان انرژی اتمی در‌این کنفرانس مطبوعاتی درباره تاثیر تولید کیک زرد معدن گچین بندرعباس در مذاکرات‌ایران و ۱+۵ گفت: طرف مقابل و کسانی که درباره فعالیت‌های هسته‌ای‌ ایران اطلاعات دارند، می‌دانند؛ اما وانمود می‌کنند که‌ایران در برخی مسائل مشکلاتی دارد. مثلا درباره تولید اورانیوم با غنای ۲۰ درصد می‌گفتند که‌ایران توانایی انجام‌ این کار را ندارد. اما ما تا الان ۳۵ کیلوگرم اورانیوم با غنای ۲۰ درصد تولید کرده‌ایم. همچنین در زمینه تولید مجتمع سوخت مجازی، ما ثابت کردیم که توانایی ‌این کار را داریم و امیدواریم در شهریورماه آینده اولین مجتمع سوخت را وارد رآکتور تهران کنیم. آنها همچنین در زمینه اکتشاف و استخراج و تبدیل اورانیوم به کیک زرد مباحثی را مطرح می‌کردند؛ اما الان می‌بینید که‌ ایران در‌این زمینه نیز توانایی‌های خاص خود را دارد.

معاون رییس‌جمهور تاکید کرد: اقدام امروز ما می‌تواند موجب شود تا مقامات کشورمان با قدرت و قوت در مذاکرات حاضر شوند. ما لطف و مرحمتی از کسی طلب نمی‌کنیم. مذاکرات ‌ایران و ۱+۵ یک برون‌رفت سیاسی برای طرف مقابل ‌ایران و برون‌رفتی آبرومندانه برای کسانی است که پرونده ساختگی برای رسیدن به امیال سیاسی‌شان درباره‌ ایران ‌ایجاد کردند.

می‌توانیم به بانک سوخت خدمات ارائه دهیم

صالحی دربار‌ه هدف از‌ایجاد بانک سوخت بین‌المللی نیز گفت: یک بار روس‌ها پیشنهاد تشکیل چنین بانکی را دادند که در آژانس به تصویب رسید و روس‌ها اعلام کردند مقدمات تاسیس ‌این بانک سوخت را فراهم کرده‌اند.‌ این‌بار آمریکا و آژانس پیشنهاد تشکیل چنین بانکی را می‌دهند، اما شرایط استفاده از‌این بانک برای کسانی که حتی فاقد توانایی تولید سوخت هستند غیر قابل قبول است؛ چرا که ‌این شرایط به گونه‌ای است که می‌توانند کاری کنند که سوخت به دست آنها نرسد. اما اگر‌این سوخت با چارچوبی که جنبش غیرمتعهدها تعیین کرده است به طور مستمر و مطمئن برای تامین سوخت نیروگاه‌ها تضمین شود، ما مشکلی نداریم. ما خوشبختانه در‌این وادی نیستیم. نیازهایمان را می‌توانیم تامین کنیم و چرخه سوختمان را کامل می‌کنیم. اگر بانکی هم تاسیس شد می‌توانیم از نظر سوخت و اورانیوم غنی شده، خدمات ارائه کنیم.

سال ویژه برای اکتشاف و استخراج

رییس سازمان انرژی اتمی در بخشی دیگر از‌این کنفرانس خبری گفت: امسال‌، سال ویژه‌ای برای اکتشاف و استخراج مواد اولیه است. با عنایت رییس‌جمهور سعی داریم برای تامین مواد اولیه که تضمین‌کننده و اطمینان‌بخش برای تامین مستمر سوخت هسته‌ای نیروگاه‌هایمان است، اقدام کنیم.

بهمن‌ جشن بهره‌برداری از نیروگاه بوشهر برگزار می‌شود

صالحی در واکنش به اظهارات هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا مبنی بر‌اینکه تحریم‌های بین‌المللی بر روند فعالیت‌های هسته‌ای ‌ایران تاثیر داشته است، گفت: همان‌طور که شاهد هستید در نیروگاه بوشهر سوخت به طور کامل به قلب رآکتور انتقال یافته و درپوش آن گذاشته شده است و طی یکی دو هفته‌ آینده حداقل فعال شدن قلب رآکتور را شاهد خواهیم بود و اواسط دی‌ماه برق ‌این نیروگاه به شبکه سراسری وصل می‌شود و بهمن‌ماه به طور رسمی جشن بهره‌برداری از نیروگاه را خواهیم داشت. البته ما توانایی بهره‌برداری نیروگاه در دی‌ماه را داریم، اما با توجه به تقارن آن با‌ایام سوگواری اباعبدالله(ع) به بهمن ماه موکول شده است.

وی افزود: همچنین تاسیسات نطنز به خوبی کار می‌کند و گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را در ‌این زمینه شاهد بودید و افکار عمومی هم در جریان قرار گرفت که چه مقداری از اورانیوم غنی شده را در اختیار داریم. همچنین در حال حاضر کیک زرد تولید شده در کشور به سایت هسته‌ای اصفهان وارد شده است. باید از کسی که معتقد است تحریم‌های بین‌المللی بر‌ایران تاثیر گذاشته است پرسید اگر روند فعالیت‌های هسته‌ای ‌ایران کند یا متوقف شده است پس‌این کارها و اقدامات چیست؟

تولید صفحه‌ سوخت در‌ایران

صالحی اظهار کرد: همچنین یک کارگاه بزرگ برای تولید صفحه سوخت برای استفاده در رآکتور تهران ‌ایجاد خواهیم کرد و‌ایران در زمره کشورهایی قرار می‌گیرد که توانایی تولید صفحه سوخت را خواهد داشت. همچنین در کارخانه اف‌ام‌پی درباره تولید سوخت برای نیروگاه بوشهر هم کار می‌شود.

عکس: ایرنا