آلودگی هوای تهران رکورد شکست

طرح زوج و فرد در تهران حتی در روزهای تعطیل نیز اجرا ‌می‌شود

روز گذشته در پی ادامه روند پایداری آلودگی هوا جلسه کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوا تشکیل و شرایط تهران اضطراری اعلام شد. به گزارش فارس، در جلسه دیروز کمیته اضطرار کاهش آلودگی هوای تهران، با توجه به آلودگی هوا شرایط تهران اضطراری اعلام شد.

در کمیته اضطرار کاهش آلودگی همچنین تصویب شد با توجه به این‌که تهران به دلیل آلودگی هوا در شرایط اضطرار قرار دارد، بازی‌های لیگ برتر و دیگر مسابقات ورزشی در تهران تا اطلاع ثانوی لغو شد. همچنین برگزاری نمایشگاه و سمینار در تهران تا اطلاع ثانوی ممنوع اعلام و قرار شد در صورت آلودگی شهرهای ورامین، قرچک و پاکدشت نیز در لیست تعطیلی قرار گیرند. در کمیته اضطرار آلودگی هوا تصویب شد طرح زوج و فرد در تهران حتی در روزهای تعطیل نیز همچنان اجرا ‌شود.

رکورد جدید هوای ناسالم

براساس این گزارش هوای تهران همچنان در وضعیت هشدار است ودرایستگاه‌های آزادی به لحاظ آلاینده منواکسید کربن و ایستگاه‌های پارک سلامت و پارک قائم به لحاظ ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون در شرایط اضطرار قرار دارد. با این شرایط درحال حاضرتعداد روزهای ناسالم به ۴۵ روزرسیده واین درحالی است که کل تعداد روزهای ناسالم سال گذشته ۴۲ روز بود.

به گزارش خبرگزاری ایلنا، براساس اطلاعات رسیده از ایستگاه‌های سنجش آلودگی هوای شهر تهران از میزان غلظت کلیه آلاینده‌ها نسبت به روزجمعه هفته گذشته کاسته شده است به این ترتیب میانگین غلظت آلاینده ذرات معلق کمتر از ۵/۲ میکرون فراتر از حد مجاز بوده و شاخص کیفیت هوا در شرایط هشدار است.

لازم به ذکر است ایستگاه‌های آزادی به لحاظ آلاینده منواکسید کربن به ایستگاه‌های پارک سلامت و پارک قائم به لحاظ ذرات معلق کمتر از ۲/۵ میکرون در شرایط اضطرار قرار دارد.

بر اساس این گزارش توصیه می‌شود افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و ریوی سالمندان و کودکان از فعالیت طولانی مدت و سنگین در فضای باز اجتناب کرده و بقیه افراد باید فعالیت‌های طولانی و سنگین خود را در فضای باز کاهش دهند.

آلودگی برخی مناطق در وضع اضطرار

محمودی معاون عمرانی استاندار تهران نیز در مصاحبه با واحد مرکزی خبر در این باره گفت: برخی ایستگاه‌ها از جمله فرمانداری شهرری؛ ایستگاه آزادی، رازی و قیام به مرز اضطرار رسیده ولی به طور کلی شاخص آلودگی در تهران در وضع هشدار قرار دارد و شاخص آن ۱۵۱ است.

معاون عمرانی استاندار تهران در ادامه با بیان اینکه الودگی هوا در شهر تهران کنترل شده است گفت: با آغاز آلودگی هوا شاخص آلودگی میان ۱۳۰ تا ۱۵۰ بوده است که ما توانستیم این شاخص را تا حدود ۱۵۰ کنترل کنیم و فراتر از این نرود.

وی افزود: متاسفانه مدت ۲۴ روز است که حتی یک لکه ابر و وزش باد بالاتر از یک متر بر ثانیه در شهر تهران نداشته‌ایم که این امر وضع هوای تهران را با مشکل مواجه کرده است.

تا روز دوشنبه کیفیت هوای تهران درشرایط غیراستاندارد می‌ماند

یوسف رشیدی مدیرعامل مرکز اطلاع‌رسانی آلودگی هوا نیز در مورد عامل به وجود آمدن وضعیت هشدار در هوای تهران به ایلنا گفت: عامل تشدید آلودگی درتهران این است با توجه به پایداری هوا امکان تخلیه هوا وجود ندارد.

اوتنها راه غلبه بر معضل آلودگی هوای تهران را مدیریت منابع تولید آلودگی دانست و افزود: یکی ازجنبه‌های مدیریت هوا، همین بحث کنترل عبور ومرور خودروها به‌وسیله طرح زوج وفرد است که توانسته است تا حد قابل توجهی حجم ترافیک را کاهش دهد.

رشیدی تاکید کرد: با این شرایط، پیش‌بینی می‌شود تا روز دوشنبه کیفیت هوای تهران درشرایط غیراستاندارد بماند.

او تصریح کرد: درحال حاضرتعداد روزهای ناسالم به ۴۵ روزرسیده واین در حالی است که کل تعداد روزهای ناسالم سال گذشته ۴۲ روز بود.

افزایش ساعت طرح ترافیک وزوج و فرد

در همین باره رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ با اشاره به کاهش بیش از ۴۰ درصدی ترافیک پایتخت با ادامه اجرای طرح تردد زوج و فرد خودروها در تهران از افزایش ساعت طرح ترافیک و زوج و فرد در تهران خبر داد و گفت: بر این اساس طرح ترافیک و زوج و فرد ازساعت ۶:۳۰ تا ۱۹ از امروز یکشنبه در تهران اجرا می‌شود. سردار حسین رحیمی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اینکه نواقص اجرای طرح زوج و فرد که از هفته گذشته آغاز شده است برطرف شد، افزود: هم‌اکنون در ۴۰۰ نقطه تیم‌های ثابت پلیس راهور مستقر شده و خودروهای گشتی و تیم‌های موتوری نیز به شدت محدوده طرح زوج و فرد وطرح ترافیک را کنترل می‌کنند. رییس پلیس راهور تهران تصریح کرد: بدین ترتیب در کل تهران خودروهایی که دارای رقم سمت راست یک، ۳، ۵، ۷ و ۹ هستند روزهای فرد و خودروهایی که دارای رقم سمت راست ۲، ۴، ۶ و ۸ هستند تنها روزهای زوج اجازه تردد داشته و در داخل محدوده طرح ترافیک و زوج و فرد کماکان مانند روزهای قبل تنها خودروهای دارای مجوز طرح ترافیک اجازه حرکت دارند. وی خاطرنشان کرد: محدودیت تردد زوج و فرد در تهران شامل خودروهای دارای آرم طرح ترافیک، سرویس‌های مدارس و خودروهای امدادی نمی‌شود.

۹ هزار وسیله‌نقلیه دودزا توقیف و روانه پارکینگ شدند

رییس پلیس راهور تهران با اشاره به اینکه حجم تخلفات و توقیف خودروها نیز به شدت کاهش یافته است به ایسنا گفت: طی هفته گذشته بیش از ۵ هزار دستگاه موتورسیکلت و بیش از ۴ هزار خودرو دودزا توقیف و روانه پارکینگ شدند که هم‌اکنون میزان خودروها و موتورسیکلت‌های دودزا در تهران به شدت کاهش یافته است.

وی با اشاره به اینکه ۸۰ درصدآلودگی هوای تهران مربوط به منابع متحرک شامل خودروها و موتورسیکلت‌ها است، تصریح کرد: اجرای طرح زوج و فرد در کل تهران موجب شد تا به‌‌رغم پایداری جوی از وضعیت «هشدار» به «اضطرار» نرسیم.

تهرانی‌ها با دائمی شدن طرح سراسری زوج و فرد مشکلی ندارند

رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ همچنین در گفت و گو با مهر گفت: مردم تهران مشکلی با دائمی شدن طرح سراسری زوج و فرد ندارند. سردار حسین رحیمی ادامه داد: طرح زوج و فرد طرحی اثرگذار در کاهش ترافیک، آلودگی هوا و سایر تبعات ناشی از ترافیک بود به نحوی که امروز شاهد وضعیت روان و بسیار مناسب در ترافیک تهران هستیم. وی در پاسخ به دائمی شدن اجرای سراسری طرح زوج وفرد گفت: سایر مسوولان و متولیان امر ترافیک باید به این موضوع بپردازند، زیرا دیگر نباید منتظر ماند تا با بروز شرایط اضطرار به دنبال راه حل گشت.

وی ادامه داد: طرح زوج و فرد طرح موفقی است که با ادامه دار بودن اجرای آن می توان آثار مطلوبی را در بحث کاهش ترافیک به دست آورد.

خسارت ۱/۵ میلیارد دلاری هر روز تعطیلی

رییس کمیسیون تلفیق، تعطیلی تهران به دلیل آلودگی را یک اضطرار دانست و گفت: تولید ناخالص داخلی سالانه کشور ۵۰۰ میلیارد دلار است و مفهوم این است که با تعطیلی یک روز کشور به درآمد ناخالص ۵/۱ میلیارد دلار آسیب می‌رسد.

محمدرضا باهنر در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در مورد دلایل تعطیلی‌های اخیر تهران اظهار کرد: وضعیت آلودگی در حد اضطرار است و طبیعی است که دولت باید در این زمینه چاره‌ای بیندیشد، به هر حال در تعطیلی‌های اخیر شهر تهران چاره‌ای وجود نداشت.

رییس کمیسیون تلفیق با بیان اینکه دولت می‌تواند با اجرای برخی سیاست‌ها این نوع تعطیلی‌ها را کمتر کند، افزود: ساماندهی سیستم‌های حمل‌ونقل و ساماندهی رفت‌وآمد‌ها و نوسازی و تجهیز کارخانه‌ها و کارگاه‌ها می‌تواند در کم کردن آلودگی هوای شهرها موثر باشد. باهنر افزود: اگر چه دولت در این خصوص تصمیمات خیلی خوبی گرفته است، اما اجرای آن باید سرعت و قدرت بیشتری انجام شود. رییس کمیسیون تلفیق مجلس افزود: تصمیم‌گیری‌های اساسی و بلند‌مدت برای ساماندهی خودروهایی که روز به روز برشهرهای بزرگ افزوده می‌شود نیز باید در تصمیمات دولت گنجانده شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا باید خودروهای کمتری از طریق سازندگان خودرو ارائه شود، گفت: میزان خودروها زیاد نیست، اما سامانه‌های راه و ترابری و حمل و نقل آنها در داخل شهرها باید به نحوی باشد که باعث آلودگی مضاعف نشود. باهنر در مورد میزان خسارات تعطیلی‌های مکرر گفت: اگر چه تعطیلات شهرها ضررهای زیادی بر اقتصاد کشور وارد می‌کند، اما قضاوت باید بر اساس مقایسه ضرر و فایده وارده انجام شود، به طوری که این تعطیلی‌ها در کنار خسارت‌هایی که به اقتصاد کشور وارد می‌کند از سوی دیگر جلوی ضررهای سنگین‌تری را هم که به واسطه آلودگی هوا به سلامت مردم وارد می‌شود، می‌گیرد. باهنر افزود: تولید ناخالص داخلی سالانه کشور ۵۰۰ میلیارد دلار است و مفهوم این است که با تعطیلی یک روز کشور به درآمد ناخالص ۵/۱ میلیارد دلار آسیب می‌رسد، اما در کنار آن این تعطیلی‌ها یک نوع اضطرار و حادثه است و چاره‌ای جز این نیست و در آن سلامت مردم هم لحاظ می‌شود. همچنان که در ایجاد یک زلزله مجبور به اغماض از بسیاری مسائل هستیم. رییس کمیسیون تلفیق مجلس در این خصوص که شایع شده دولت با اعلام تعطیلی به دنبال فرصت مناسبی جهت اجرای هدفمند‌سازی یارانه‌ها است، گفت: اینها شایعاتی بیش نیستند، زیرا این تعطیلی‌ها به دنبال حمایت از سلامتی مردم انجام می‌شود و حتی مردم نیز از این نوع تعطیلی‌ها لذت نمی‌برند و آن را دوست ندارند.