مصوبه استقلال بانک مرکزی در دستور کار امروز کمیسیون تلفیق

کاظم دلخوش، عضو کمیسیون تلفیق مجلس اعلام کرد که این کمیسیون امروز (دوشنبه) مصوبه اخیر مجلس درباره ترکیب جدید مجمع عمومی بانک مرکزی را مجددا بررسی می‌کند. دلخوش در حاشیه جلسه علنی دیروز مجلس در گفت‌وگو با «ایرنا» افزود: در این جلسه موضوعات مختلفی که به کمیسیون تلفیق ارجاع شده است، مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی گفت: موضوع کنار گذاشتن رییس‌جمهور از مجمع عمومی بانک مرکزی به دلیل درخواست‌های بسیار نمایندگان در این جلسه مورد بحث و بررسی قرار خواهد گرفت. به گزارش ایرنا، حدود ۵۰ نماینده مجلس این درخواست را مطرح کرده‌اند.

نمایندگان مجلس هفته گذشته با تغییر ترکیب مجمع عمومی بانک مرکزی، رییس‌جمهور را از ریاست مجمع عمومی این بانک کنار گذاشتند و برای نخستین بار نمایندگان بخش خصوصی را به این مجمع افزودند. این پیشنهاد از سوی «محمدرضا باهنر» رییس کمیسیون تلفیق برنامه پنجم توسعه مطرح شده بود.

براساس قوانین فعلی؛ مجمع عمومی بانک مرکزی متشکل از پنج نفر شامل رییس‌جمهور به عنوان ریاست مجمع؛ وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور؛ وزیر بازرگانی و یک نفر از وزرا به انتخاب هیات وزیران است، اما مجلس ترکیب این افراد را به ۱۱ نفر افزایش داد.

براساس مصوبه جدید مجلس، وزیر امور اقتصادی و دارایی؛ معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رییس‌جمهور؛ دادستان کل کشور؛ رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران و هفت نفر اقتصاددان که حداقل ۱۵ سال سابقه و تخصص فعالیت پولی و بانکی داشته باشند، اعضای مجمع عمومی بانک مرکزی را تشکیل می‌دهند که در دوره اول، رییس‌جمهور به طور همزمان هفت نفر اقتصاددان را به مجلس معرفی می‌کند و آنها باید با رای اکثریت مجلس انتخاب شوند.

براساس این مصوبه، رییس‌جمهور می‌تواند هر دو سال یکبار فقط یک نفر از هفت اقتصاددان را با رای اعتماد مجلس تغییر دهد. همچنین اعضای مجمع عمومی از بین خود فردی را به عنوان رییس مجمع انتخاب می‌کنند.