توافق مسکو و تهران برای همکاری‌ هسته‌ای و اقتصادی بیشتر

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه گفت مسکو و تهران توافق کردند که به همکاری‌شان در زمینه استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بر مبنای قوانین بین‌المللی ادامه دهند. به گزارش ایسنا، خبرگزاری قطر به نقل از لاوروف گزارش داد که دیمیتری مدودف، رییس‌جمهور روسیه و محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران پس از دیدار با یکدیگر در حاشیه نشست دریای خزر در باکو رضایت خود را از این روند اعلام کرده و موافقت کردند که به همکاری‌های‌شان در این زمینه و هماهنگ با قوانین بین‌المللی و قوانین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و نیز معاهدات منع اشاعه هسته‌ای ادامه دهند.

به گزارش خبرگزاری قطر، لاوروف افزود: دیدار رییسان‌جمهور روسیه و ایران ثابت کرد که هر دو طرف ماهیت بی‌طرفانه‌ شراکت‌شان را درک می‌کنند.

وزیر خارجه روسیه گفت: ایران همسایه ماست و ما می‌خواهیم با این کشور دوست باشیم. ما می‌خواهیم همکاری‌های اقتصادی را که برای هر دو طرف منفعت به همراه دارد افزایش دهیم.

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: ما برای حداکثر همکاری‌های عمیق در همه حوزه‌هایی که به نفع دو کشور است آماده‌ایم و احمدی‌نژاد این را به خوبی درک کرد.

لاوروف در بخش دیگری از اظهاراتش با بیان این که نیروگاه بوشهر به‌زودی از نظر فیزیکی راه‌اندازی خواهد شد، افزود: این پروژه در فاز نهایی‌اش قرار دارد.

سرگئی پریخودکو، دستیار ارشد رییس‌جمهور روسیه نیز روز پنج‌شنبه در پایان دیدار مدودف و احمدی‌نژاد گفت: مدودف در دیدار با رییس‌جمهور ایران بر اهمیت اینکه ایران برنامه هسته‌ای‌اش را صلح‌آمیز نگه دارد تاکید کرد.

پریخودکو، گفت: این گفت‌وگو ماهیتی بسیار باز داشت. نه ما و نه طرف مقابل‌مان از سوالات نامطلوب دوری نکردیم. مدودف در این گفت‌وگوها درباره اهمیت تداوم برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز ایران صحبت کرد.

او در بخش دیگری از اظهاراتش گفت ما به توسعه روابط تجاری، اقتصادی و دیگر حوزه‌هایی که شامل تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل نمی‌شوند، علاقه‌مندیم. این سومین دیدار احمدی‌نژاد با مدودف پس از ریاست‌جمهوری دیمیتری مدودف بود.