هدف‌گیری هوایی با «اس- 200» ایرانی

عکس‌ها: علیرضا فرهادی‌فر هدف‌گیری هوایی با اس-۲۰۰ ایرانی

سامانه موشکی اس-۲۰۰ با پرواز۱۰۰ کیلومتری جنگنده‌های فرضی دشمن را در آسمان منهدم کرد

شبکه سامانه ضدکروز در کل کشور مستقر شد

رزمایش بزرگ پنج روزه پدافند هوایی مدافعان آسمان ولایت ۳ دیروز با دستیابی به اهداف از پیش تعیین شده به کار خود پایان داد. در آخرین روز از این رزمایش‌، سامانه موشکی برد بلند زمین به هوای اس-۲۰۰ به سمت اهداف در ۱۰۰ کیلومتری شلیک و آنها را در پهنه آسمان کشور منهدم کرد. همچنین شبکه سامانه ضد کروز در کل کشور مستقر شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در این رزمایش سه مرحله‌ای‌، علاوه بر تست و آزمایش سامانه‌های مختلف پدافندی کشور برخی تاکتیک‌ها و طرح‌های عملیاتی مورد ارزیابی قرار گرفت.

هدایت عملیات توسط شبکه‌ یکپارچه فرماندهی و کنترل، تست و ارزیابی سامانه‌‌هایی مانند مرصاد، تور ام ۱، اس-۲۰۰، راپیر، اف ام ۸۰،‌ از جمله اقداماتی بود که در رزمایش پدافند هوایی کشور صورت گرفت.

مقابله با هواپیماهای باسرنشین و بدون سرنشین و نیز استفاده از سامانه‌های ضد کروز از جمله مواردی بود که در این رزمایش به کارگیری شد و طی آن بیش از ۸۴ درصد از هواپیماهای بدون سرنشین مورد هدف قرار گرفته و منهدم شدند.

در این رزمایش همچنین سطح آمادگی دیده‌بان‌های بصری در دستور کار قرار داشت که این دیده‌بان‌های مجهز به سلاح توانستند علاوه بر کشف و ردگیری به مقابله با برخی اهداف هوایی نیز بپردازند.

ایجاد انسجام و تعامل میان یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح، تست و ارزیابی سامانه‌های بومی و بهینه شده، انتقال دانش و تجربه به نیروهای جوان، مقابله با جنگ الکترونیک و نیز انجام طرح‌ها و عملیات‌های تاکتیکی تحت پوشش سامانه یکپارچه فرماندهی و کنترل از جمله اهداف مهم رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۳ بود.

در این رزمایش که برای اولین بار در جغرافیای کل کشور و با حضور تمامی یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروی انتظامی و بسیج برگزار شد، عملیات ‌به صورت واقعی انجام گرفت که طی آن نیروی هوایی ارتش و نیروی هوافضای سپاه به عنوان طرف متخاصم و پدافند هوایی به عنوان طرف مدافع در آن شرکت کردند. این رزمایش طی ۵ روز و در سه مرحله انجام شد.

شلیک سامانه موشکی برد بلند اس-۲۰۰

امیرسرتیپ میقانی‌، فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) در تشریح برنامه‌های اجرا شده در آخرین روز رزمایش پدافند هوایی اعلام کرد: همزمان با آخرین روز از رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت ۳، سامانه موشکی برد بلند زمین به هوای اس-۲۰۰ به سمت اهداف در ۱۰۰ کیلومتری شلیک و آنها را در پهنه آسمان کشور منهدم کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، امیرسرتیپ میقانی دیروز در جمع خبرنگاران در منطقه رزمایش گفت: سامانه موشکی زمین به هوا ارتفاع بالای اس-۲۰۰ که توسط متخصصان قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) بهینه سازی شده است با موفقیت اهداف مورد نظر را منهدم کرد.

وی اضافه کرد: در این مرحله از رزمایش شبکه یکپارچه پدافند هوایی با دستور آتش به سامانه‌های موشکی زمین به هوای برد بلند اس-۲۰۰ تعدادی از جنگنده‌های دشمن فرضی را که در ارتفاع بالایی از سطح زمین پرواز می‌کردند در ۱۰۰ کیلومتری مورد اصابت قرار داده و در آسمان منهدم ساخت.

وی بررسی میزان کارآیی سامانه پدافندی اس-۲۰۰ اعم از بخش موشکی و راداری و همچنین ارتقای سطح مهارت و دانش کارکنان عملیاتی و فنی در مراحل مختلف را از اهداف شلیک این سامانه پرقدرت پدافند موشکی برد بلند دانست.

استقرار سامانه ضدکروز در سراسرکشور

وی همچنین با بیان اینکه شبکه ضدکروز کشور حدود ۸۴ درصد از اهداف را مورد اصابت قرار داد، گفت: روز شنبه در کل کشور شبکه ضد کروز را مستقر کردیم.

میقانی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به استفاده از شبکه ضد کروز کشور در رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۳ افزود: خوشبختانه شبکه ضدکروز و پدافند در عمق بیشتر از حد انتظار ظاهر شد؛ به طوری که در حدود ۸۴ درصد از هدف‌های مورد نظر منهدم شدند.

وی با اعلام اینکه در برگزاری رزمایش مدافعان آسمان ولایت ۳ به همه اهداف از پیش تعیین شده دست پیدا کرده‌ایم، گفت: اقتدار و آمادگی پدافند هوایی امروز کشور با ۵ سال پیش و حتی یک سال گذشته بسیار متفاوت است، زیرا ما سالانه در پدافند هوایی شاهد جهش و تحول هستیم.فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء (ص) همچنین در خصوص اینکه شبکه ضد کروز پدافند هوایی ارتش چه میزان از سطح کشور را پوشش می‌دهد نیز گفت: با توجه به اینکه کروز سامانه ای است که سطح مقطع پایینی دارد و از قابلیت پنهان کاری نیز برخوردار است ضمن اینکه کشور ما هم کشوری ذو عارضه است و این سامانه به راحتی می‌تواند خود را پنهان کند، گفت: اما در عین حال این سامانه موشکی نقاط ضعفی دارد که خوشبختانه بر روی آنها کار می‌کنیم.

وی افزود: در عمق کشور نیز سامانه‌های برد کوتاه، زمین به هوا مجهز به رادارهای پیشرفته و سامانه‌های الکترواپتیکی با حجم بالای آتش مستقر کردیم که می‌تواند علیه موشک‌های کروز دشمن عملیات خود را انجام دهد.

امیر میقانی با مثبت ارزیابی کردن روند برگزاری رزمایش در سراسر کشور گفت: تبعیت یگان‌های شرکت کننده در رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت ۳ از شبکه فرماندهی و کنترل قرارگاه پدافند هوایی خاتم الانبیاء(ص) مثال زدنی بود.وی با اشاره به اینکه رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت ۳ رزمایشی دو سویه بود، اعلام کرد: ما روزانه در این رزمایش ده‌ها فروند از پهپادها (هواپیماهای بدون سرنشین) کشور نارنجی که علیه ما حملاتی را انجام می‌دادند‌، به پرواز در می‌آوردیم و به خوبی عملیات کشف، رهگیری و مقابله با آنها انجام می‌شد.

پیام رزمایش؟

امیر میقانی همچنین گفت: پیام این رزمایش برای کشورهای منطقه صلح و دوستی است، زیرا ما کشورهای منطقه را به حکم قرآن دوست داریم. توانمندی ایران پشتیبان کشورهای منطقه است و به ایجاد صلح و ثبات و امنیت در منطقه کمک می‌کند.وی در بیان پیام رزمایش برای کشورهای متجاوز نیز اظهارکرد: ما نسبت به کشورهای متجاوز به شدت و باغلظت عمل می‌کنیم و اگر تعرضی انجام شود آنها را در اولین خاکریز که پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء است زمین‌گیر و با حملات کوبنده منهدم می‌کنیم.

نمایی از سامانه موشکی اس-۲۰۰ به هنگام شلیک به سمت هدف/ عکس: خبرگزاری فارس