رزمایش مدافعان آسمان ولایت3 از فردا

امیرخلبان احمد میقانی فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء(ص) دیروز از برگزاری رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت ۳ از ۲۵ آبان به مدت پنج روز در گستره آسمان کل کشور خبر داد. وی همچنین ماموریت اصلی این قرارگاه را حفاظت از قلمرو هوایی کل کشور با به کارگیری یگان‌های تحت تابعیت و نیز یگان‌های تحت عملیاتی خود عنوان کرد. به گزارش خبرگزاری فارس، میقانی با بیان اینکه برگزاری رزمایش از جمله اقدامات سالانه قرارگاه پدافند هوایی در سطح گروه‌های پدافندی و مناطق پدافندی محسوب می‌شود، گفت: امسال ۵ تمرین تاکتیکی در مناطقی مانند تهران (فردو)، نطنز، بوشهر و غرب کشور انجام شد که این رزمایش‌ها مانند یک نبرد حقیقی صورت گرفت. وی با اشاره به رزمایش بزرگ مدافعان آسمان ولایت ۳ تصریح کرد: این برای اولین بار است که چنین رزمایش بزرگی در جغرافیای کل کشور با به‌کارگیری تمام یگان‌های پدافندی نیروهای مسلح که تحت کنترل عملیاتی قرارگاه پدافند هوایی هستند، اجرا می‌شود.

میقانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با بیان اینکه ما در این رزمایش دو هدف عمومی و خاص را دنبال می‌کنیم، اضافه کرد: در زمینه اهداف عمومی پدافند کل کشور و همه یگان‌های پدافند هوایی نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه و نیروی انتظامی مشارکت دارند و به همین دلیل یکی از اهداف مهم ما ایجاد انسجام و هماهنگی در میان این یگان‌ها است.

وی با تاکید بر اینکه امروز قریب به اتفاق سامانه‌های پدافند هوایی بهینه شده یا سامانه‌های جدید طراحی و ساخته شده‌اند، ارزیابی این سامانه‌ها را یکی دیگر از اهداف این رزمایش دانست و افزود: یکی از سامانه‌های مورد استفاده در این رزمایش سامانه ضدالکترونیک هستند و نیز تمرین عملیات‌ جنگ روانی، تاکتیک‌های جنگ ناهمگون، ‌انتقال تجربه از نسل‌های قدیمی به جوانان، ارزیابی توانمندی فرماندهان و مسوولان صف و ستاد، ارزیابی عملکرد یگان‌ها، ارتقای روحیه سلحشوری، نمایش صلابت و اقتدار و نیز شناسایی نقاط ضعف و قوت از جمله اهداف ما در بخش عمومی خواهد بود.

افزایش برد رادارهای پدافندی به ۳۰۰۰ کیلومتر

فرمانده قرارگاه پدافند هوایی خاتم‌الانبیاء در ادامه به موضوع پیشرفت‌های راداری کشور اشاره کرد و گفت: چند سال قبل ساخت رادار ملی زمینه‌ای برای توانمندی‌های آینده شد؛ به طوری که ما امروز هر راداری را با هر برد یا فرکانس در حالت‌های اکتیو یا پسیو در داخل می‌سازیم و اگر در گذشته حداکثر برد رادارهای ما ۴۰۰ کیلومتر بود امروز این مژده را می‌دهیم که ما ساخت سامانه راداری با شعاع ۳۰۰۰ کیلومتر را در دست داریم که به این ترتیب تمام پرنده‌های اطراف کشور را با سطح راداری پایین شناسایی خواهیم کرد.