ثبت‌نام جا ماندگان یارانه نقدی از اول آذر

عکس: دنیای اقتصاد، نگار متین‌نیا

اعلام نحوه اصلاح و تکمیل اطلاعات خانوار رییس مرکز آمار ایران تشریح کرد:

فراخوان دوباره برای ثبت‌نام یارانه‌ای

عادل آذر: ثبت‌نام از جامانده‌ها، اصلاح یا تکمیل اطلاعات خانوار برای دریافت یارانه از اول آذر ماه به مدت ۴۵ روز آغاز می‌شود

دنیای اقتصاد - زهرا واعظ: رییس مرکز آمار ایران دیروز در یک نشست خبری به تشریح چگونگی ثبت‌نام دوباره، اصلاح یا تکمیل اطلاعات اقتصادی خانوار برای دریافت یارانه نقدی که از اول آذر ماه آغاز خواهد شد و تا ۴۵ روز ادامه خواهد داشت‌، پرداخت و اعلام کرد‌:‌ در‌این بازه زمانی هر فرد‌ایرانی که پیش از‌این اطلاعات خود را در‌این سامانه ثبت کرده و کد رهگیری یا رمز عبور دارد، می‌تواند برای اصلاح یا تکمیل آن به پایگاه‌اینترنتی www.yaraneh.amar.org.ir مراجعه کند. عادل آذر افزود: همچنین کسانی که به هر دلیلی تاکنون در‌این طرح ثبت نام نکرده‌اند می‌توانند با مراجعه به‌این پایگاه‌اینترنتی به ثبت نام اقدام کنند.

وی در ادامه تصریح کرد‌: ثبت‌نام شدگان سال ۱۳۸۷ که فرم کاغذی مربوط به اطلاعات اقتصادی خانوار را پر کرده‌اند برای دسترسی به اطلاع خود در‌این سامانه‌‌اینترنتی باید شماره ملی و کد رهگیری خود را به همراه داشته باشند. از سوی دیگر‌، ثبت‌نام‌شدگان اردیبهشت ماه سال جاری که اطلاعات خود را از طریق پایگاه‌اینترنتی مرکز آمار‌ایران ثبت کرده‌اند نیز برای اصلاح آن به شماره ملی و رمز عبور نیاز خواهند داشت. آذر در ادامه تصریح کرد: در صورتی که سرپرست خانوار کد رهگیری یا رمز عبور خود را فراموش کرده باشد باید از ۱۵ آذرماه به بعد به‌این سامانه مراجعه کند. نحوه‌ ورود ‌این دسته از افراد متعاقبا توسط مرکز آمار ‌ایران اعلام خواهد شد. همچنین تلفن گویای مرکز آمار‌ایران به شماره‌ ۸۵۸۷ ـ ۰۲۱ با ۹۶۰ خط از هم اکنون پاسخگوی سوالات متقاضیان خواهد بود.

رییس مرکز آمار ایران در ادامه افزود‌: کسانی که می‌خواهند درباره‌ سرپرست خانوار خود اطمینان حاصل کنند می‌توانند با ارسال شماره ملی به مرکز پیام ۳۰۰۰۰۰ از‌این موضوع اطلاع یابند. به این ترتیب از طریق این مرکز پیام اعلام می‌شود که سرپرست خانوار کیست‌این بدان معنا است که اگر کسی طی زمان جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوار به هر دلیلی از خانواده‌ای منفک شده می‌تواند اطمینان یابد که اطلاعات اقتصادی او هم اکنون تحت پوشش خانوار قبلی است یا‌اینکه هنوز در سامانه مرکز آمار‌ایران ثبت نشده است. به گفته وی‌، اگرچه در ‌این مرحله از تکمیل اطلاعات اقتصادی خانوار سرپرست خانواده می‌تواند با مراجعه به سامانه نسبت به اصلاح یا تکمیل اطلاعات خود اقدام کند، اما کسانی که تاکنون به هر دلیلی در‌ این سامانه ثبت نام نکرده‌اند نیز می‌توانند نسبت به ثبت اطلاعات خود و اعضای خانوارشان اقدام کنند.

آخرین اطلاعات خانوار

رییس مرکز آمار ایران در ادامه در خصوص آخرین اطلاعات خانوار که در سایت مرکز آمار‌ایران به صورت الکترونیکی جمع‌آوری شده است، گفت: ۲ میلیون و ۲۷۲ هزار واقعه تولد، ۵۰۹ هزار واقعه فوت و یک میلیون و ۵۶۶ هزار واقعه ازدواج و طلاق در سامانه‌این مرکز درج شده است. وی تعداد افرادی که تاکنون ثبت نام کرده‌اند را ۶۸ میلیون و ۴۸۲ هزار نفر ذکر کرد و گفت: تاکنون ۲۰ میلیون خانوار در سامانه مرکز آمار‌ایران ثبت نام کرده‌اند.

حذف اطلاعات قبلی

وی تاکید کرد: خانوارهای جدیدی که براثر ازدواج تشکیل می‌شوند حتما باید پیش از ورود اطلاعات جدید، اطلاعات قبلی خود را که در خانوار پدری ثبت شده است‌، حذف کنند. پسر و دختر جدیدی که ازدواج کرده‌اند باید هر دو در خانوارهای قبلی خود ‌این مهم را اصلاح کنند.

پرداخت یارانه نقدی به جدیدی‌ها

آذر در ادامه در پاسخ به دنیای اقتصاد مبنی بر اینکه آیا درصورت آزادسازی قیمت‌ها از آذرماه‌، ثبت نامی‌های جدید شامل پرداخت‌ها می‌شوند یا خیر، گفت: همان‌طور که وزارت رفاه اعلام داشته‌، آمادگی اعلام شماره حساب از سوی خانوارهای جدید وجود دارد، اما دستورالعمل‌های اجرایی و پرداخت‌ها را سازمان هدفمندی یارانه‌ها تدوین خواهد کرد و پرداخت یارانه نقدی به آنها‌، به تصمیم کارگروه طرح تحول اقتصادی بر می‌گردد.

اجرای سرشماری آزمایشی نفوس و مسکن

رییس مرکز آمار‌ایران همچنین به موضوع سرشماری سال آینده و سرشماری آزمایشی که هم اکنون در حال انجام است، پرداخت و گفت: این سرشماری از هشتم آبان ماه در شهرهای منتخب آذربایجان شرقی، بوشهر، تهران، کرمان و کرمانشاه در حال انجام است و تا ۲۷ آبان ادامه خواهد داشت‌.‌ وی گفت: هم اکنون یکی از مشکلات در اجرای طرح هدر رفت زمان است و وقتی مامور آمارگیر به خانه‌ها مراجعه می‌کند فرد پاسخگو برای ارائه اطلاعات مورد نیاز به مدارکی نیاز دارد که احیانا در دسترس نیست و پیدا کردن آن کمی ‌زمان‌بر است. به همین دلیل زمان پر کردن فرم توسط آمارگیر افزایش می‌یابد‌. وی افزود: اگر فقط یک دقیقه در زمان مصرف شده توسط هر مامور آمارگیر برای پر کردن فرم‌ها صرفه‌جویی شود ۳ میلیارد تومان صرفه‌جویی در هزینه سرشماری‌ ایجاد خواهد شد‌. وی با اشاره به ‌اینکه سرشماری عمومی ‌نفوس و مسکن سال ۱۳۸۵ رقمی ‌معادل ۴۵ میلیارد تومان هزینه در بر داشته است، از مردم خواست برای کاهش هزینه‌ طرح سرشماری آزمایشی کنونی و سرشماری عمومی‌ سال آینده به عنصر زمان توجه کنند و مدارک مورد نیاز را در محلی که دسترسی به آن آسان باشد قرار دهند.

خط فقر در مرکز آمار محاسبه می‌شود

رییس مرکز‌ آمار‌ایران همچنین با تاکید بر اینکه هم اکنون خط فقر در‌ این مرکز با روش‌های علمی ‌منطبق بر استانداردهای جهانی محاسبه می‌شود‌، اعلام کرد هرلحظه که قانون اراده کند ‌این عدد آماده اعلام شدن است. عادل‌آذر در پاسخ به سوالی درباره‌ محاسبه خط فقر‌، گفت: هم اکنون روش استانداردی برای محاسبه خط فقر در دنیا وجود دارد که ما نیز همان روش را در کشور پیاده‌سازی کرده و خط فقر را محاسبه می‌کنیم. وی با بیان ‌اینکه ‌این شاخص هم اکنون در مرکز آمار‌ایران محاسبه می‌شود گفت:‌ البته دیدگاهی وجود دارد که معتقد است برخی شاخص‌ها باید بومی‌سازی و‌ایرانیزه شود.‌ این موضوع می‌تواند در مورد خط فقر نیز با توجه به شرایط بومی‌کشور انجام شود، اما تا زمانی که‌این اقدام عملی نشده استانداردهای بین‌المللی ملاک عمل خواهد بود. وی درباره اظهارنظر وزیر رفاه درباره نبود امکان محاسبه خط فقر در‌ایران به دلیل شرایط خاص جغرافیایی یا جمعیتی‌، گفت:‌ به نظر من گفته وزیر رفاه به همان موضوع بومی‌سازی برمی‌گردد، اما هم اکنون خط فقر محاسبه شده در مرکز آمار‌ایران به تناسب شهری و روستایی و حتی با ظرفیت استانی نیز هم اکنون محاسبه می‌شود و قابلیت اعلام شدن دارد.

‌اطلاعات نرخ بیکاری تابستان تقریبا نهایی شده

آذر در ادامه‌این نشست خبری در پاسخ به ‌اینکه چرا با وجود گذشت حدود دو ماه از تابستان هنوز نرخ بیکاری اعلام نشده است، گفت: ‌اطلاعات مربوط به محاسبه نرخ بیکاری تقریبا نهایی شده و تنها اطلاعات مربوط به یک استان نیاز به بازبینی داشت که‌این کار در حال انجام است و به زودی اعلام خواهد شد. وی گفت:‌ تا زمانی که اطلاعات مربوط به محاسبه نرخ بیکاری نهایی نشود هیچ نظری درباره افزایش یا کاهش آن نمی‌توان اعلام کرد.

مشکل عدم واریز یارانه نقدی مربوط به مرکز آمار نیست

رییس مرکز آمار‌ایران همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر‌ اینکه چرا با وجود ‌اینکه برخی افراد فرم اطلاعات اقتصادی خانوار پر کرده و شماره حساب خود را نیز در سامانه وزارت رفاه ثبت کرده‌اند، اما پولی به حساب آنها واریز نشده است، گفت:‌ برخورداری از یارانه نقدی منوط به پر کردن فرم اطلاعات اقتصادی خانوار و اعلام شماره حساب به وزارت رفاه بوده است. وی ادامه داد:‌ در صورتی که کسی یارانه نقدی را دریافت نکرده قطعا در یکی از‌ این دو بخش با مشکل مواجه بوده است، بنابراین افراد می‌توانند در مهلت ۴۵ روزه اعلام شده با مراجعه به پایگاه مرکز آمار‌ایران اطلاعات خود را کنترل کنند. در صورتی که‌این اطلاعات صحیح و کامل باشد مشخص می‌شود که مشکل عدم واریز یارانه نقدی مربوط به مرکز آمار نیست و باید از طریق سایر مراجع مربوط پیگیری شود.

عکس: دنیای اقتصاد، نگار متین‌نیا