دنیای اقتصاد- با واریز یارانه نقدی تهرانی‌ها در واپسین دقایق شامگاه پنج‌شنبه، گام اول اجرایی شدن قانون یارانه‌ها به پایان رسید و انتظار برای اجرای گام دوم و مهم‌تر این قانون؛ یعنی آزادسازی قیمت‌ها شروع شد؛ اگرچه دولت رسما زمان شروع مرحله اصلی قانون یارانه‌ها را اعلام نکرده است،. اما روز چهارشنبه هفته گذشته در مجلس یک جلسه غیرعلنی با حضور وزیر اقتصاد و چند مقام دولتی دیگر درباره قانون یارانه‌ها برگزار شد که در پایان جلسه، غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون ویژه طرح تحول اقتصادی مجلس به خبرنگاران گفت که آزادسازی قیمت‌ها از آذر ماه اجرا خواهد شد. یک عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس هم خبر دقیق‌تری داد و گفت که آزادسازی قیمت‌ها مشخصا از نیمه آذرماه شروع می‌شود. همزمان با این تحولات، درخواست‌های متعدد از دولت برای کنترل بازار آغاز شده است که از جمله احمد جنتی در خطبه‌های دیروز نماز جمعه خواستار برخورد با گرانی‌ها شد تا به گفته او مردم گرانی‌ها را به حساب قانون یارانه‌ها نگذارند. با واریز یارانه نقدی به حساب تهرانی‌ها، هدفمند کردن یارانه‌ها به نقطه عطف رسید

انتظار برای آزادسازی قیمت‌ها

۲۰میلیون خانوار که ثبت‌نام یارانه‌ای کرده بودند، یارانه نقدی خود را بر مبنای هر نفر۸۱ هزار تومان دریافت کردند

دنیای‌اقتصاد- با واریز یارانه نقدی شهروندان تهرانی در پنج شنبه هفته گذشته، فاز نخست اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها به پایان رسید و نوبت به مهم‌ترین بخش این اجرای آن؛ یعنی آزادسازی قیمت‌ها رسید. آزادسازی‌ای که بر اساس آخرین خبرها، با اعلام ناگهانی قیمت‌های جدید ۷ حامل انرژی آغاز می‌شود.

بر اساس اطلاعاتی که چهارشنبه گذشته در جلسه غیرعلنی مجلس به اطلاع نمایندگان رسیده است، مرحله اصلی هدفمند کردن یارانه‌ها یعنی آزادسازی قیمت‌ها، احتمالا تا اول آذر ماه یا نهایتا نیمه این ماه آغاز می‌شود. بر اساس همین اطلاعات که حسین سبحانی نیا، نماینده نیشابور به نقل از غلامرضا مصباحی‌مقدم، رییس کمیسیون ویژه مجلس نقل کرده است، دولت قصد دارد قیمت ۷ حامل انرژی را همزمان تغییر دهد. بنزین، گازوئیل، نفت سفید، نفت کوره، گاز مایع، گاز طبیعی و برق هفت حامل انرژی هستند که قیمت‌های آنها به صورت همزمان تغییر خواهند یافت.

بنزین «حتما - شاید ۴۰۰ تومانی» (به قول وزیر اقتصاد)، افزایش کمتر از چهار هزار تومانی قبوض برق برای ۷۰ درصد مشترکان (به قول وزیر نیرو) و افزایش بیش از دو برابری قیمت سی ان جی (به قول رییس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت) اخبار مختلفی بوده که تاکنون درباره وضعیت جدید قیمت حامل‌ها ی انرژی در شرایط هدفمندی یارانه‌ها اعلام شده است. درعین حال، قرار است تنها چند ساعت مانده به آغاز رسمی اصلاح قیمت‌ها، دستور برداشت یارانه نقدی از حساب‌ها صادر شود؛ یارانه‌ای که برای هر نفر ۴۰۵۰۰ تومان در ماه در نظر گرفته شده است.

قیمت برق و گاز و بنزین

در حالی که چهارشنبه گذشته سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت خبر داد که این کارگروه با همکاری وزارتخانه‌های نیرو و نفت، اطلاعات و جزئیات تغییرات قیمتی برق و گاز را در روزهای آینده اطلاع رسانی خواهد کرد، محتمل‌ترین رقم اعلام شده درباره قیمت بنزین، همچنان همان رقم ۴۰۰ تومان است. رقمی که اوایل مهر ماه یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خبر تعیین آن را داد.

حسن خسته‌بند در خصوص قیمت نهایی بنزین هنگام آزادسازی یارانه‌ها به خبرگزاری فارس گفته بود: بر اساس صحبت‌های انجام شده بنا بر این شده که دولت قیمت بنزین را بر مبنای فوب خلیج‌فارس محاسبه کند. اگر فوب خلیج‌فارس بالای ۴۰۰ تومان بود، دولت مابه‌التفاوت آن را به صورت یارانه پرداخت می‌کند و اگر پایین‌تر بود، مابه‌التفاوت آن با قیمت ۴۰۰ تومان به عنوان درآمد دولت تلقی خواهد شد.

این خبر به حدی جریان ساز شد که سخنگوی اقتصادی دولت در اولین نشست خبری خود پس از انتشار این خبر در واکنش به اینکه «آیا گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس مبنی بر فروش بنزین ۴۰۰ تومانی از آبان ماه را تایید می‌کنید؟»، از عبارت «حتما شاید» استفاده کرد. شمس‌الدین حسینی وزیر امور اقتصادی و دارایی، با تاکید بر اینکه قیمت واقعی هنگام اصلاح قیمت حامل‌های انرژی مشخص می‌شود از لفظ «حتما شاید» استفاده کرد که برداشت خبرنگاران این بود که این رقم اعمال خواهد شد.موضوع درباره برق اما اندکی متفاوت‌تر بود. هنگامی که در ماه گذشته دو قیمت ۴۰ و ۴۳ تومانی برای برق اعلام شد، وزیر نیرو با تکذیب قیمت‌های ۴۰ و ۴۳ تومانی برق گفت: به‌زودی قیمت واقعی برق در طرح هدفمندی یارانه‌ها اعلام خواهد شد. مجید نامجو تصریح کرده بود: قیمت‌های نهایی برق تعیین شده اما قرار شده که این قیمت‌ها فعلا اعلام نشود و هنوز رییس‌جمهور اجازه اعلام قیمت‌ها را نداده است. حتما رییس‌جمهور مصلحتی دانسته است که گفته است این را اعلام نکنید.

افزایش قیمت آب با تاخیر

درباره هدفمندی قیمت آب نیز اخبار متفاوتی اعلام شده است، ولی در یکی از دقیق ترین اخبار معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا گفت: افزایش قیمت آب احتمالا همزمان با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها یا با کمی تاخیر اجرا خواهد شد. محمدرضا عطارزاده افزود: بسته ‌تعیین قیمت آب به کارگروه تخصصی طرح تحول اقتصادی داده شده است و این کارگروه در حال مطالعه این بسته بوده و امید است که در دو هفته آینده این بررسی‌ها به اتمام برسد و در نهایت تصویب شود. وی ادامه داد: طبق برنامه قیمت آب به صورت پلکانی در ۵ سال افزایش خواهد یافت و ممکن است همزمان با طرح هدفمندی یارانه‌ها یا با کمی تاخیر اجرا شود.

وضعیت گندم پس از یارانه‌ها

درباره هدفمندی قیمت نان هم بعضا اخبار ضدو نقیضی اعلام شد، ولی آخرین خبرها حاکی از اجرای قطعی هدفمندی قیمت نان است. در این رابطه مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه قیمت گندم پس از هدفمند کردن یارانه‌ها ۲۴۰ تا ۳۰۰ تومان خواهد بود، گفت: به همه مردم این بشارت را می‌دهیم که وضعیت نان بهبود پیدا می‌کند. ممکن است در یک چارچوب عقلایی قیمت آن افزایش پیدا کند، اما با توافقات صورت گرفته بیشتر از یک حدی نخواهد بود.

همچنین رییس اتحادیه قنادان و نان آزادپز تهران با رد هرگونه افزایش قیمت نان آزادپز و اعلام نرخ‌های مصوب نان آزادپز در تهران گفت: با اجرای طرح هدفمندی یارانه‌ها نان آزادپز ارزان می‌شود، اما به نظر نمی‌رسد قیمت شیرینی کاهش پیدا کند.

۲۰ میلیون خانوار ایرانی یارانه گرفتند

در همین حال رییس مرکز آمار ایران روز پنج‌شنبه گفت: یارانه‌ای که به‌حساب سرپرست خانوارها واریز شد، بر مبنای ۲۰ میلیون خانواری است که اطلاعات آن توسط مرکز آمار ایران در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار گرفت. به گزارش خبرگزاری فارس، عادل آذر که به بوشهر سفر کرده بود، اظهار داشت: بر اساس آخرین آمار ارائه شده به وزارت رفاه و سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها ۲۰ میلیون خانوار ایرانی فرم اطلاعات اقتصادی خانوارها را پر کرده‌اند. وی تصریح کرد: این تعداد خانوار ایرانی شامل ۶۷ میلیون و ۶۴۰ هزار نفر می‌شود که فرم مربوط به اطلاعات اقتصادی را پر کرده‌اند.وی افزود: یارانه‌ای که به‌حساب سرپرست خانوارها واریز می‌شود بر مبنای ۲۰ میلیون خانواری است که اطلاعات آن توسط مرکز آمار ایران در اختیار سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها قرار می‌گیرد.

ثبت‌نام دوباره اطلاعات خانوار؛ آذرماه

همچنین به گزارش واحد مرکزی خبر، رییس مرکز آمار ایران در بوشهر گفت: آن دسته از کسانی که اطلاعات اقتصادی خانوارشان تغییر پیدا کرده است، می‌توانند ماه آینده از طـریق سامـانه الکترونیکی آن را اصلاح کنند. عادل آذر افزود: کسانی هم که فرم اطلاعات اقتصادی خانوار را هم پر نکرده‌اند، می‌توانند از طریق همین سامانه، فرم را تکمیل کنند.