درخواست خطیب جمعه برای برخورد قاطع با گران فروشی

احمد جنتی: دولت با گران‌فروشی‌های بی‌جا برخورد کند تا مردم آن را به حساب هدفمندکردن یارانه‌ها نگذارند احمد جنتی خطیب موقت جمعه تهران با اشاره به اجرای هدفمند کردن یارانه‌ها و برخی تبعات احتمالی آن گفت: دولت با گران‌فروشی‌های بی‌جا برخورد کند تا مردم آن را به حساب هدفمند کردن یارانه‌ها نگذارند.

به گزارش خبرگزاری مهر، احمد جنتی دبیر شورای نگهبان در خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران، با اشاره به طرح هدفمند کردن یارانه‌ها، اظهار کرد: این اقدام بسیار مهم تاکنون باید انجام می‌شد ولیکن امروز تحت هر شرایطی باید انجام شود، زیرا مقدار یارانه‌ای که داده می‌شود حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان بوده و آن قشر که از این یارانه‌ها حداکثر بهره را می‌برد متمولین هستند و کسانی که حداقل استفاده را از یارانه‌ها می‌برند قشر فقیر جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه توزیع یارانه‌ها به این شکل مطابق با عدالت اسلامی نیست، گفت: همه باید کمک کنند دولت در خط مقدم برای اجرای این قانون فعال شده و مردم و مسوولان و رسانه‌ها در این زمینه یاری رسان دولت باشند و البته دولت نیز باید با گران‌فروشی‌هایی که ربطی به هدفمند کردن یارانه‌ها ندارد، برخورد کند که مردم آن را به حساب هدفمند کردن یارانه‌ها نگذارند.

خطیب جمعه تهران در بخش دیگری از سخنان خود به واقعه ۱۳ آبان اشاره کرد و گفت: امسال این مراسم پرشکوه‌تر و با حضور جوانان دشمن‌شکن بود و البته حضور همین جوانان در مقطع مختلف تاریخی توانسته است نقش‌آفرینی بزرگی را در انقلاب اسلامی داشته باشد که از آن جمله می‌توان به فتنه سال گذشته اشاره کرد. جنتی با تاکید بر اینکه باید در رابطه با مساله فتنه جدی بود، گفت: دشمن و فتنه‌گران بیکار ننشسته‌اند و آتش زیر خاکستر هستند. وی در ادامه گفت: برخی از فتنه گران با گرفتن مرخصی از زندان به خارج پناه می‌برند و در آنجا شروع به طراحی توطئه علیه نظام مقدس جمهوری اسلامی می‌کنند که من موافق با مرخصی دادن به اینگونه افراد که از کار خود نادم و پشیمان نیستند، نیستم. خطیب جمعه تهران در ادامه خواستار برخورد با کسانی شد که هنوز از قضایای فتنه سال گذشته دستگیر نشده‌اند و گفت: باید اینگونه افراد دستگیر شده و با آنها برخورد صورت گیرد و اگر در این اقدام تعللی شود، بی عدالتی است.

نباید به فتنه‌گران مرخصی داد

آیت‌الله احمد جنتی در خطبه‌ دوم نماز جمعه تهران همچنین اظهار کرد: برخی هیاهو راه می‌اندازند تا یک فرد که به زندان افتاده آزاد شود، وقتی برای او وثیقه می‌گذارند برخی از آنها باهم جلسه می‌گذارند و برنامه‌های خود را تنظیم می‌کنند و کارهای خود را ادامه می‌دهند. این درست است که یک زندانی که محکوم شده و در فتنه نقش داشته است، باز هم کارهای خود را دنبال کند و به دنبال کار خودش باشد؟ نباید به اینها مرخصی داد.

به گزارش ایسنا، وی برخورد با «کسانی که هنوز دستگیر نشده‌اند» را خواستار شد و تاکید کرد: این را باید جدی بگیریم، اگر اینها به ایران آمدند باید دستگیر شوند. درباره یکی از اینها پیش‌تر بچه‌های اطلاعات پیش من می‌آمدند و ناراحت بودند از اینکه این فرد فسادهای گوناگون دارد و جرات ندارند علیه او دم بزنند. حالا بحمدلله طوری شده که امنیت از این فرد گرفته شده است، حالا توصیه می‌کنند که اگر آمد و خواست بیاید در فرودگاه دستگیر نکنند؛ چون هتک احترامش می‌شود. به خانه برود و بعد از آن که استراحت کرد، سراغش بروند. تازه زندان هم نبرند، خانه‌ای به او بدهید و ترددهایش را محدود کنید و در عین حال در آن خانه در رفاه کامل باشد. همین‌طور خواسته‌اند که پرونده‌اش به اطلاعات و سپاه نرود و در همان قوه قضائیه آن هم توسط قاضی عادل ـ از نظر اینها ـ رسیدگی شود. قاضی عادل از نظر اینها کسی است که تبرئه کند یا محکومیت کمی بدهد؛ والا ظالم است. چنین توقعی وجود دارد که بی‌عدالتی است.

انتقاد از برخی نمایندگان

دبیر شورای نگهبان با انتقاد از برخی نمایندگان مجلس گفت: دستگاه نظارت وظیفه‌اش نظارت است، چشم تیزبین نظارت ما در همه جا کار می‌کند. شنیده‌ام ـ ان‌شاءالله این حرف‌ها که به من گفتند واقعیت نداشته باشد، اگر واقعیت داشته باشد، ناظرین ما نظارت خود را می‌کنند ـ نمایندگان وزیری را دعوت می‌کنند و از او چیزی می‌خواهند و قبول نمی‌کند و او را تهدید به استیضاح می‌کنند. این درست نیست، آقایان نماینده عزیز که صبح تا شب فعالیت می‌کنید، مبادا چند نفر پیدا شوند که اجر همه شما را ضایع کنند.