استقبال از مذاکره در ترکیه

دنیای اقتصاد- وزیر دفاع آمریکا از اعلام آمادگی ایران برای مذاکرات با ۱+۵ در ترکیه استقبال و پیشنهاد نظامی‌اسرائیل برای مقابله با‌ایران را رد کرد. همزمان آنکارا از موافقت غرب با برگزاری ‌این گفت‌وگوها در خاک ترکیه خبر داد و آمادگی‌این کشور را برای میزبانی مذاکرات‌ایران و ۱+۵ اعلام کرد. به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا دیروز از آمادگی ایران برای برگزاری گفت‌وگو با ۱+۵ در کشور ترکیه استقبال کرد.

وزیر دفاع آمریکا همچنین در ارتباط با آمادگی ایران برای مذاکره با ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، انگلیس، فرانسه به علاوه آلمان) مدعی شد که تحریم‌ها بیش از آنچه که پیش‌بینی شده بود، گزنده واقع شده است. منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران روز یکشنبه در یک نشست مطبوعاتی با جورج یئو، وزیر خارجه سنگاپور اعلام کرد: در دو سه روز گذشته به دوستان در ترکیه اطلاع داده‌ایم که ایران با برگزاری گفت‌وگو با ۱+۵ در ترکیه موافق است. وی در پاسخ به پرسش دیگری ابراز امیدواری کرد که در خصوص زمان، دستورکار و محتوای گفت‌وگوها به زودی توافق حاصل شود. کاترین اشتون‌، رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا و نماینده گروه ۱+۵ در گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران‌، حدود یک ماه پیش به سعید جلیلی دبیر شورای عالی کشورمان پیشنهاد داد تا گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران در اواسط ماه نوامبر سال‌جاری میلادی برگزار شود. در‌این میان، منابعی آگاه در وزارت خارجه ترکیه با تایید احتمال برگزاری گفت‌وگوهای هسته‌ای تهران و گروه ۱+۵ در این کشور، اعلام کردند: آنکارا از همان ابتدا تلاش‌هایی جدی را برای حل مساله هسته‌ای‌ایران از راه دیپلماتیک انجام می‌دهد و در‌این چارچوب آماده است هر اقدامی را انجام دهد. این منابع همچنین اعلام کردند: درباره مساله برگزاری مذاکرات در ترکیه توافق اصولی حاصل شده، اما در حال حاضر محل دقیق و زمان برگزاری گفت‌وگوها مشخص نشده است. خبرگزاری آناتولی نیز روز یکشنبه در گزارشی نوشت: پس از آنکه ترکیه درخواست‌ایران را مبنی بر مشارکت در مذاکرات هسته‌ای کشورش با گروه ۱+۵ دریافت کرد، آنکارا آمادگی خود را برای میزبانی مذاکرات‌ایران و گروه ۱+۵ اعلام کرد.‌این خبرگزاری آناتولی به نقل از یک منبع دیپلماتیک نوشت: از زمان آغاز پروسه حل موضوع برنامه هسته‌ای ‌ایران به شیوه‌ای دیپلماتیک، ترکیه تلاش‌های زیادی را در‌ این راستا انجام داده است.این منبع دیپلماتیک ترک گفت: آمادگی خود را برای انجام هرآنچه که در توانمان است، اعلام می‌کنیم. خبرگزاری آناتولی در ادامه‌این گزارش نوشت: قرار است که به زودی تاریخ و مکان دقیق مذاکرات هسته‌ای ‌ایران و گروه ۱+۵ مشخص شود.

رد پیشنهاد نظامی ‌اسرائیل از سوی آمریکا

در رویدادی دیگر، وزیر دفاع آمریکا اظهارات نخست‌وزیر رژیم اسرائیل را که خواستار تهدید نظامی «قابل قبول» علیه ایران شده بود را رد کرد. به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، گیتس گفت: ما آماده‌ایم آنچه را که لازم است انجام دهیم، اما در این مرحله همچنان معتقدیم که رویکرد سیاسی ـ اقتصادی که اتخاذ کرده‌ایم در حال تاثیر گذاشتن بر ایران است. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم اسرائیل روز یکشنبه به جو بایدن‌، معاون رییس‌جمهور آمریکا گفته بود که تنها یک تهدید نظامی قابل قبول می‌تواند ایران را از آن چه وی تلاش برای تولید سلاح هسته‌ای خواند، باز دارد. به گفته یک مقام عالی‌رتبه اسرائیلی که خواست نامش فاش نشود، نتانیاهو با تکرار اتهامات غرب مبنی بر نظامی بودن برنامه هسته‌‌ای ایران افزوده بود : تنها راه ایجاد یک تهدید قابل قبول در زمینه اقدام نظامی علیه تهران در صورت متوقف نکردن برنامه هسته‌‌ای‌اش است. دولت باراک اوباما‌، رییس‌جمهور آمریکا بارها تاکید کرده است که تحریم‌ها و دیپلماسی را به اتخاذ اقدام نظامی علیه تهران ترجیح می‌دهد. به گزارش خبرگزاری رویترز، گیتس در کنفرانس خبری‌اش در ملبورن گفت: من با این عقیده که تنها یک تهدید نظامی قابل قبول می‌تواند ایران را به اتخاذ اقدامی که باید انجام دهد متقاعد کند، مخالفم. وزیر دفاع آمریکا در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: رییس‌جمهور (آمریکا) بارها گفته است که وقتی پای ایران به میان می‌آید همه گزینه‌ها روی میز قرار دارند و ما آن چه باید انجام دهیم انجام می‌دهیم تا مطمئن شویم که او همه این گزینه‌ها را در اختیار دارد. گفت‌وگوهای بایدن با نتانیاهو در ایالت نیو اورلیانز در حالی اتفاق افتاد که کشورهای ۱+۵ در حال آماده شدن برای گفت‌وگو با ایران هستند.