تکذیب رسمی دعوت لاریجانی از «‌استراو»

دنیای اقتصاد- روابط عمومی مجلس شورای اسلامی با صدور اطلاعیه‌ای دعوت علی لاریجانی رییس مجلس شورای اسلامی از جک استراو‌، وزیر اسبق خارجه انگلیس و عضو مجلس عوام‌این کشور را تکذیب کرد. در همین حال، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شایعه دعوت لاریجانی از جک استراو را برای حضور در ‌ایران یک شیطنت انگلیسی دانسته است. به گزارش ایرنا به نقل از اداره اخبار مجلس شورای اسلامی، هیچ‌گونه دعوتی از سوی دکتر لاریجانی برای انجام سفر وزیر خارجه پیشین انگلیس به‌ایران انجام نگرفته و اصل خبر تکذیب می شود. همچنین در ‌این اطلاعیه آمده است: بدیهی است انجام‌ این‌گونه شیطنت‌های رسانه‌ای، تنها باعث ‌ایجاد تشویش افکار عمومی شده و لازم است رسانه‌های متعهد کشور پیش از انتشار‌این‌گونه اخبار صحت و سقم آن را احراز کنند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران به عنوان ناشر اولیه خبر دعوت لاریجانی از استراو در واکنش به تکذیبیه روابط عمومی مجلس نوشت: «در تکذیب‌ این خبر از سوی روابط عمومی مجلس شورای اسلامی به شیطنت رسانه‌ای اشاره شده است در حالی که‌ ایرنا فقط اصل مصاحبه با جک استراو را که فایل صوتی آن نیز موجود است منتشر کرده است و‌این موضوع، هیچ مسوولیتی را متوجه خبرگزاری جمهوری اسلامی نخواهد کرد.»

ایرنا پس از این توضیح کوتاه‌، متن کامل مصاحبه خبرنگار خود با جک استراو را منتشر کرد که به این شرح است:

خبرنگار ایرنا: آیا این دیدار هفته آینده خواهد بود.

استراو: نه، سال آینده، در حال بررسی زمان آن هستیم. دعوتنامه‌ای رسمی است و از طریق وزارت امورخارجه و از طریق کاردار و سفارت ایران در اینجا (انگلیس) در حال مراوده و مکاتبه هستیم. (این مساله) هم اکنون بر روی میز قرار دارد و زمان آن را بررسی می‌کنیم.

خبرنگار ایرنا: این یک گفت‌وگوی دوجانبه است؟

استراو: این گفت‌وگوی دوجانبه از طریق این دعوتنامه رسمی است.

خبرنگار ایرنا: آیا این دعوت از طریق رییس مجلس ایران صورت گرفته است؟

استراو: تصور می‌کنم از طرف آقای لاریجانی است. اینها دعوتنامه رسمی است و ما به طور رسمی آن را پذیرفته‌ایم. زمان دقیق آن را به شما می‌گویم، ساعت ۱۰:۳۰ سه‌شنبه ۲۶ اکتبر (۴ آبان). در این زمینه تصمیم گرفته می‌شود.

شیطنت انگلیسی

در این میان، علاءالدین بروجردی، رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شایعه دعوت لاریجانی از جک استراو را برای حضور در ‌ایران یک شیطنت انگلیسی دانسته است.

به گزارش خبرگزاری فارس‌، بروجردی دیروز در جمع خبرنگاران درباره شایعات مطرح شده در مورد دعوت لاریجانی از جک استراو به‌ایران گفت: به اعتقاد من ‌این مساله نوعی شیطنت انگلیسی است، انگلیس‌ها ‌این روش را همیشه به کار می‌برند تا با دروغ‌پردازی و ادعاهای مغایر با سیاست‌های جمهوری اسلامی‌ایران در داخل کشور تنش‌ ایجاد کنند.

وی با بیان‌اینکه ملت ما از قدیم در مکر انگلیس واقفند افزود: طبیعی است که مواضع مجلس شورای اسلامی مواضعی بسیار قاطع و جدی است. همچنین تعدادی از نمایندگان مجلس چندی پیش، طرح قطع رابطه با انگلیس را مطرح کردند بر‌این اساس مواضع ریاست مجلس یعنی آقای لاریجانی هم مواضع شفاف و جدی در برابر مجموعه سیاست‌های خصمانه انگلیس در قبال جمهوری اسلامی ‌ایران است.

بروجردی گفت: با وجودی که ما با انگلیس رابطه رسمی داریم و سفارتخانه در هر دو کشور وجود دارد ولی انگلیسی‌ها در همه عرصه‌ها اعم از هسته‌ای و همچنین بحث تحریم‌ها و بحث حقوق بشر همیشه در خط مقدم مقابله با ما حضور دارد و تا زمانی که سیاست‌های انگلیس ‌این گونه است طبیعی است که ما شاهد هیچ تغییری در‌این زمینه‌ها نخواهیم بود.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تصریح کرد: اگر بخواهیم منحنی رابطه انگلیس با جمهوری اسلامی‌ایران را طی چند سال اخیر نمایش دهیم، می‌بینیم مجموعه همکاری‌های تجاری و اقتصادی با انگلیس بر اساس نگرش مقابله جدی و شفاف سیر خود را طی کرده است.

شیطنت در انتخاب رییس فراکسیون اصولگرایان

بروجردی همچنین گفت: با توجه به‌اینکه بحث انتخاب فراکسیون اصولگرایان و ریاست آقای لاریجانی بر‌این فراکسیون چند وقتی است که مطرح شده، شایعه است انگلیسی‌ها قصد دارند که در ‌این زمینه شیطنتی را انجام دهند و به همین دلیل برخی شایعات را مطرح می‌کنند، البته من فکر نمی‌کنم که‌این شایعات تاثیری در انتخابات فراکسیون اصولگرایان داشته باشد.

بروجردی همچنین در پاسخ به سوالی گفت: اگر جمهوری اسلامی بخواهد جک استراو را برای حضور در‌ ایران دعوت کند یا باید از طریق دولت باشد یا از طریق مجلس که معمولا دعوت‌های مجلس هم از طریق وزارت خارجه بر مجاری رسمی صورت می‌گیرد. بر‌این اساس خبر دعوت جک استراو به‌ایران کاملا ساختگی است.

وی در پاسخ به سوال دیگری اظهار کرد: انگلیسی‌ها در موارد متعددی درخواست حضور در‌ایران را مطرح کردند، ولی از آنجا که ما در خصوص سیاست انگلیسی‌ها نسبت به جمهوری اسلامی ‌ایران واقفیم، هیچ فایده‌ای را در مبادله هیات‌ها حتی در سطح گروه‌های دوستی بین دو کشور نمی‌بینیم.

وی افزود: البته ارتباطاتی از گذشته در قالب گروه‌های دوستی بین کشورها وجود داشته است و فلسفه وجودی گروه‌های دوستی نیز همین نکته است، ولی در کل باید گفت که ‌این گونه ارتباطات به بهبود روابط بین ‌ایران و انگلیس کمک نمی‌کند، مگر اینکه انگلیس از سیاست خصمانه خود در قبال جمهوری اسلامی ‌ایران دست بردارد.

استراو ۴ ماه پیش درخواست سفر به ‌ایران را داده بود

حسن نجابت، رییس گروه دوستی پارلمانی‌ایران و انگلیس نیز در این زمینه گفت: جک استراو، وزیر خارجه پیشین انگلیس از چهار ماه پیش درخواست سفر به ‌ایران را به سفارت جمهوری اسلامی ‌ایران در لندن تقدیم کرده است. نجابت در گفت‌و‌گو با ‌ایرنا افزود: علاوه بر استراو، برخی دیگر از نمایندگان پارلمان‌این کشور نیز خواهان سفر به‌ایران هستند که درخواست آنان به وزارت امور خارجه داده شده است.

جک استراو‌، وزیر خارجه اسبق انگلیس به تازگی به عنوان رییس گروه دوستی پارلمانی مجلس عوام انگلیس با‌ایران منصوب شده است. استراو طی سال‌های ‎ ۲۰۰۱تا ‎ ۲۰۰۳میلادی در سمت وزیرخارجه انگلیس پنج بار به کشورمان سفر کرد. او در دوران ‎ ۱۳ساله حضور حزب کارگر در قدرت‎‌،(۱۹۹۷-۲۰۱۰) علاوه بر مسوولیت وزارت خارجه، سمت‌هایی نظیر وزیر کشور، وزیر دادگستری و رهبر جناح اکثریت در پارلمان انگلیس را برعهده داشت. وی از سال ‎ ۱۹۷۹ میلادی تاکنون در مجلس عوام‌این کشور نیز عضویت دارد.