قیمت «گاز» و «برق» با اجرای قانون یارانه‌ها تبعیضی می‌شود

مدیرعامل سازمان هدفمندکردن یارانه‌ها با تاکید بر اینکه قدرت خرید هموطنانی که مصرف خود را در چارچوب الگوی بهینه مصرف تنظیم کنند، قطعا بالا می‌رود، از تعریف الگوی مصرف جدیدی متفاوت با الگوی مصرف فعلی که در قبوض مصرفی حامل‌های انرژی مدنظر قرار می‌گیرد، خبر داد. بهروز مرادی در گفت‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه الگوی مصرف بهینه‌ای که برای اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها تعریف شده، بسیار متعادل و متناسب با متوسط مصرف فعلی خانوارها است، یادآور شد: این الگو بر اساس تحلیل دو دهه مصرف خانوارها در سراسر کشور تدوین شده است.

مرادی در ادامه، با اشاره به اینکه قیمت‌ حامل‌های انرژی گاز و برق در زمان اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها تبعیضی خواهد بود، تصریح کرد: قیمت‌های تبعیضی گاز و برق بر اساس سردسیر و گرمسیر بودن مناطق تعیین شده است؛ به گونه‌ای که استان‌ها و شهرستان‌های سردسیر هزینه کمتری بابت گاز می‌پردازند، این در حالی است که در مقابل، قیمت برق در استان‌ها و شهرستان‌های گرمسیر پایین‌تر خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هدفمند کردن یارانه‌ها درباره دسته‌بندی استان‌ها به منظور تعریف قیمت تبعیضی برق و گاز گفت: استان‌ها و شهرستان‌های سردسیر در ماه‌های آبان تا نیمه فروردین ماه، توسط شرکت ملی گاز در پنج سطح تعریف شده‌اند و در مورد برق نیز میزان گرمسیری استان‌ها و شهرستان‌ها در هفت ماه نخست سال، در وزارت نیرو مشخص است.

پلکانی بودن قیمت انرژی برای مشترکان پرمصرف

مرادی با اشاره به پلکانی بودن قیمت حامل‌های انرژی برای مشترکان پرمصرف خاطرنشان کرد: بر این اساس با افزایش مصرف بی‌رویه، شیب افزایش قیمت در هر پله بیشتر می‌شود. وی در عین حال تاکید کرد: مصرف‌کننده‌ای که مصرفی بیشتر از الگوی بهینه تعریف شده داشته باشد، تنها برای اضافه مصرف خود، متناسب با پله‌ای که در آن قرار گرفته، هزینه بیشتری می‌پردازد.

به تعویق افتادن اجرای قانون شایعه است

مرادی اظهارات عده‌ای را مبنی بر اینکه اجرای قانون هدفمندکردن یارانه‌ها، تا زمان اتمام دور جدید ثبت اطلاعات اقتصادی خانوارها در آذر ماه به تعویق می‌افتد شایعه دانست و عنوان کرد: اجرای دور جدید جمع‌آوری اطلاعات اقتصادی خانوارها توسط مرکز آمار ایران، پس از پرداخت اولین دوره یارانه‌ نقدی به حساب سرپرستان خانوار صورت می‌گیرد. به گفته وی، مدت زمان مشخصی میان زمان واریز یارانه به حساب سرپرستان خانوار و اجرای قانون هدفمند کردن یارانه‌ها، فاصله خواهد بود. به گفته مرادی، تاکنون ۱۷ میلیون و ۱۸۴ هزار سرپرست خانوار (۸۶ درصد کسانی که فرم اطلاعات اقتصادی مرکز آمار را پر کرده بودند)، شماره حساب خود را در سامانه رفاهی ثبت کرده‌اند.