خبرگزاری ایسنا نوشت آمریکا از پکن خواست که برای متوقف کردن شرکت‌های چینی از ارائه کمک و تخصص به برنامه هسته‌ای و موشکی ایران تلاش بیشتری کنند. به گزارش ایسنا، روزنامه واشنگتن ‌پست با اعلام این خبرگزارش داد: دولت باراک اوباما، رییس‌جمهور آمریکا بر این عقیده است که چندین شرکت چینی در حال نقض تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران است.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، یک مقام آمریکایی که نامی از وی برده نشد در گفت‌وگو با این روزنامه آمریکایی گفت که رابرت آینهورن، مشاور ویژه وزارت خارجه آمریکا که نظارت بر اجرایی شدن تحریم‌های اعمال شده علیه ایران را برعهده دارد ماه گذشته فهرستی بلندبالا از چنین شرکت‌ها و بانک‌هایی را به مقامات چینی ارائه کرد.

ونگ بائودونگ، یک سخنگوی سفارت چین در واشنگتن گفت که کشورش اتهامات آمریکا را مورد بررسی قرار خواهد داد.

این مقام آمریکایی اشاره‌ای به نام شرکت‌های چینی مربوطه یا اینکه چند مورد از آنها در فهرست ذکر شده بود، نکرد؛ اما در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفت که آژانس اطلاعات جاسوسی آمریکا معتقد است چندین شرکت و باند چینی در فراهم کردن فناوری ممنوعه به ایران به ویژه برای برنامه‌های موشکی‌اش دخالت داشته‌اند.

یک مقام آمریکایی دیگر که او نیز نخواست نامش فاش شود، در گفت‌وگو با واشنگتن‌پست گفت: شرکت‌های چینی موادی را به ایران فروخته‌اند که می‌تواند برای ساخت سانتریفیوژهای بهتر مورد استفاده قرار گیرد.