دنیای اقتصاد- سرانجام پس از مدت‌ها گمانه‌زنی از رقم یارانه نقدی، دیروز اعلام شد که از امروز ۸۱ هزار تومان به حساب هر ایرانی به تدریج واریز خواهد شد، اما سوالی که مقامات دولتی همچنان آن را بی‌پاسخ گذاشتند، این بود که آیا این مبلغ برای دو ماه است، بیشتر یا کمتر؟. مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها از سوی دولت به عنوان منبع انحصاری اطلاع‌رسانی درخصوص یارانه‌ها معرفی شده و در همین راستا ظاهرا از سخنگوی طرح تحول و سخنگوی اقتصادی دولت که تاکنون وظیفه اطلاع‌رسانی در این زمینه را به عهده داشتند سلب اختیار شده است. به همین دلیل، دیروز شمس‌الدین حسینی با خودداری از پاسخ به سوالات خبرنگاران درخصوص میزان یارانه نقدی آنها را به مدیرعامل سازمان هدفمندی ارجاع داد، اما او نیز به همین مقدار بسنده کرد که هنوز مشخص نیست مبلغ ۸۱ هزار تومان برای چه مدتی است. اما نکته جدیدی که وی گفت آن بود که یارانه نقدی تا زمان آزادسازی قابل‌برداشت نیست، نکته‌ای که تاکنون اظهارات متنوعی از سوی مقامات اقتصادی دولت در این باره بیان شده است. مدیر عامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها از واریز وجوه به حساب خانوارهای ۳ استان خبر داد

۸۱ هزار تومان برای هر نفر

خبرگزاری فارس: وزارت اقتصاد به مدیران عامل تمامی بانک‌ها آماده‌باش یارانه‌ای داده است

دنیای‌اقتصاد- سرانجام دولتمردان رقم «اولین قسط کمک دولت و یارانه نقدی» را که قرار است امروز به حساب سرپرستان خانوار واریز شود، اعلام کردند.

این یارانه که به ازای هر نفر ۸۱ هزار تومان اعلام شده، البته به صورت «علی‌الحساب» به حساب مردم واریز می‌شود و حتی مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها هم نمی‌داند که این رقم، برای چند ماه محاسبه شده است. اما با توجه به گفته‌های قبلی دولتمردان این رقم باید برای دو ماه محاسبه شده باشد و بنا بر این رقم یارانه نقدی برای هر ماه ۴۰ هزار و ۵۰۰ تومان خواهد بود. هرچند محاسبه این رقم برای شش ماه پایانی سال برای ۶۰ میلیون و ۵۰۰ هزار متقاضی دریافت یارانه، مجموع یارانه نقدی را به بیش از ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان بالغ می‌کند.

واریز یارانه همان‌گونه که پیش‌تر نیز اعلام شده بود، به صورت استان به استان انجام می‌شود و در نخستین مرحله، امروز حساب‌های مردم سه استان خراسان رضوی، خراسان شمالی و خراسان جنوبی شارژ خواهد شد. البته گفته شده که خانوارهای ساکن بقیه استان‌های کشور هم تا هفته اول آبان ماه، حساب‌های خود را شارژشده خواهند دید؛ اما دولتمردان تاکید کرده‌اند که مبالغ یارانه نقدی تا زمان آزادسازی قیمت‌ها قابل برداشت نیست.

آقای مدیرعامل: ۸۱ هزار تومان برای یک تا ۴ ماه

بهروز مرادی، مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها که اولین منتشرکننده خبر مبلغ یارانه نقدی بود، در این باره گفت: مبلغ ۸۱ هزار تومان به صورت سرانه هر فرد به حساب خانوارها واریز می‌شود، ولی هنوز مشخص نیست که این مبلغ برای چه مدتی است؛ اما آنچه در مرحله اول به حساب خانوارها واریز می‌شود، همین ۸۱ هزار تومان است.

وی تصریح کرد: این ۸۱ هزار تومان دارای تبصره است؛ چرا که هنوز مدت این ۸۱ هزار تومان مشخص نیست؛ ممکن است یک ماه، دو ماه، سه ماه یا چهار ماه باشد، اما اینکه ما نمی‌گوییم این مبلغ برای چه مدت زمان است دارای منطق اقتصادی است.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از شبکه خبر، مرادی افزود: از روز سه شنبه یارانه نقدی به حساب خانوارهای سه استان خراسان رضوی، شمالی و جنوبی که سرپرستان خانوار شماره حساب بانکی اعلام کرده‌اند واریز خواهد شد و برای بقیه استان‌های کشور نیز تا هفته اول آبان واریز می‌شود. مدیرعامل سازمان هدفمندی یارانه‌ها اظهار داشت: واریز تمام مبالغ در سراسر کشور در این مرحله به طور یکسان است و این مبالغ تا زمان اجرای قانون و آزادسازی قیمت‌ها قابل برداشت نیست؛ ولی پس از آزادسازی قیمت‌ها خانوارها می‌توانند مبالغ واریزی را از حساب خود برداشت کنند. البته پیش از این صادق محصولی وزیر رفاه گفته بود که یارانه نقدی از زمان واریز قابل برداشت خواهد بود.

مرادی همچنین در بخش دیگری از سخنانش خاطرنشان کرد: حساب‌های بیش از ۹۸ درصد خانوارهایی که متقاضی دریافت یارانه بودند، توسط سیستم بانکی تایید شده است و هیچ مشکلی برای واریز یارانه‌ها به حساب این خانوارها وجود ندارد. آن دسته از خانوارهایی که موفق نشده اند شماره حساب جدید اعلام کنند و در زمان ورود اطلاعات حساب خود به سیستم با مشکل روبه‌رو شدند نیز می‌توانند در این هفته به سایت www.refahi.ir مراجعه و حساب بانکی خود را ثبت کنند. وی همچنین گفت: ۱۴ درصد از کسانی که فرم اطلاعات خانوار خود را پر کرده‌اند، متقاضی دریافت یارانه نبودند و کد انصرافی خود را برای دریافت نکردن یارانه اعلام کرده‌اند.

آقای وزیر: به وعده خود وفا کردیم

درباره جزئیات پرداخت یارانه ۸۱ هزار تومانی و اینکه این رقم برای چند ماه تخصیص می‌یابد، وزیر اقتصاد هم حرفی برای گفتن ندارد. شمس‌الدین حسینی که روز گذشته در حاشیه همایش بررسی سیاست‌های کلی اصل ۴۴ در برابر سوال خبرنگار دنیای‌اقتصاد قرار گرفته بود، پرداخت یارانه نقدی با رقم ۸۱ هزار تومان را تایید کرد؛ اما در پاسخ به اینکه این مبلغ برای دو ماه و یا یک ماه در نظر گرفته شده، گفت که دراین باره اظهارنظری نخواهد کرد. حسینی تشریح جزئیات میزان یارانه نقدی را بر عهده سخنگوی کارگروه طرح تحولات اقتصادی دانست و در پاسخ به اصرار خبرنگاران برای ارائه‌ جزئیات بیشتر از موضوع یارانه نقدی گفت: براساس تقسیم کار صورت گرفته، این موضوع بر عهده سخنگوی کارگروه تحول (محمدرضا فرزین) است.

وی در عین حال گفت: فقط می توانم بگویم که دولت به عهد خود وفا کرد و برخلاف آنچه عده‌ای قلم می‌زدند و تاخیر در اجرای این قانون را برای سرباز زدن دولت از اجرای آن معرفی می‌کردند، می‌بینید که دولت آنچه را که قول داده بود، اجرا کرد.

گزینه «یارانه نقدی» در خودپردازها

آنگونه که محمدرضا فرزین، سخنگوی کارگروه تحول اقتصادی دولت گفته است، یارانه نقدی واریزی تا زمان آغاز اصلاح قیمت‌ها قابل برداشت نخواهد بود، ولی مردم می‌توانند از بانک‌ها موجودی این مبلغ را بگیرند. در همین حال، خبرگزاری فارس در گزارشی نوشت: مسوولان وزارت اقتصاد روز پنج‌شنبه هفته گذشته به مدیران عامل تمامی بانک‌ها اعلام کردند که به منظور اجرای قانون هدفمندسازی یارانه‌ها به بهترین شکل ممکن، تا سه ماه آینده در وضعیت آماده‌باش قرار داشته باشند و خودپردازها را به منظور اجرای این قانون به طور کامل تجهیز نمایند. بر اساس این گزارش، مسوولان وزارت امور اقتصادی و دارایی طی برگزاری جلسه مشترکی با مدیران بانک‌ها با عنوان «جلسه هماهنگی و هم‌افزایی مدیران بانک‌های دولتی و خصوصی در ارتباط با گردهمایی سراسری نظام بانکی» به ارائه برنامه‌هایی برای آمادگی شبکه بانکی در زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها پرداختند. در جلسه مذکور مسوولان وزارت اقتصاد با اعلام آماده باش به بانک‌ها برای واریز شبانه یارانه‌های نقدی از مدیران شبکه بانکی خواستند تا آمادگی‌های لازم را برای واریز یارانه‌های نقدی داشته باشند.

در این جلسه مقرر شد تا همزمان با واریز یارانه‌های نقدی به حساب‌های سرپرستان خانوار، دستگاه‌های خودپرداز بانک‌ها مجهز به گزینه «یارانه نقدی» شوند؛ به این نحو که در دستگاه‌های خودپرداز گزینه‌ای اضافه شود که با زدن آن کلید، مشتریان مبلغ واریزی یارانه‌ها را مشاهده کنند. همچنین بانک‌ها باید تمامی برنامه‌های لازم را برای کنترل حساب‌ها و ممنوعیت برداشت یارانه‌های نقدی تا زمان اعلام رسمی توسط دولت، اجرا کنند. در این جلسه خطاب به مدیران بانک‌ها تاکید شد که آمادگی داشته باشند تا به محض اعلام رسمی مبالغ یارانه‌ها را به حساب سرپرستان خانوار واریز کنند. مسوولان وزارت اقتصاد خطاب به مدیران بانک‌ها با اشاره به اینکه براساس اعلام دولت «مردم حق برداشت یارانه‌ها را تا زمان اعلام رسمی ندارند» تاکید کردند: واحدهای فناوری اطلاعات بانک‌ها این تدابیر را اندیشیده‌اند که مشکلی در این باره پیش نیاید.