اقدام به خودکشی در زنان جوان بیشتر از مردان است

رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت از کاهش آمار خودکشی در کشور خبر داد و گفت: طرح جامع کشوری پیشگیری از خودکشی تدوین‌شده و اکنون در دو دانشگاه علوم پزشکی کشور در مرحله اجرای آزمایشی است. احمد حاجبی در گفت‌وگو با ایسنا، کاهش آمار خودکشی را دستاورد مهمی عنوان کرد و گفت: حتی یک دهم کاهش این آمار مستلزم فعالیت‌های زیادی است. با اقدامات و مداخلات انجام شده در کشور آمار خودکشی در ایران از ۱/۶ در هرصدهزار حدود پنج سال گذشته به ۶/۵ در هر صد هزار کنونی کاهش یافته است. آمار کنونی کشور در مقایسه با سایر کشورهای جهان و منطقه آمار مطلوبی است و حتی در مقایسه با اغلب کشورهای دنیا به ویژه کشورهای شمال اروپا پایین‌تر است.

وی از تدوین طرح جامع کشوری پیشگیری از خودکشی و اجرای آزمایشی آن در دانشگاه‌های علوم پزشکی همدان و ایران (در شهرهای ساوجبلاغ و نهاوند) خبر داد و گفت: این طرح تحت عنوان طرح جامع اجرا می‌شود که بخشی از آن مربوط به روابط بین سازمانی است که درمرحله بعدی طرح اجرا می‌شود. در مجموع قسمتی از طرح که به وزارت بهداشت مربوط است در حال اجرای آزمایشی است.

به گفته وی، این طرح حدود هفت ماه است که به اجرای آزمایشی گذاشته شده و امیدواریم تا سال آینده نتایج آنالیز آن مشخص شود تا پس از برطرف کردن نقایص آن به تدریج به سطح کشور گسترش یابد. نتایج آنالیز این طرح میزان تاثیر مداخلات انجام شده را در کاهش آمار خودکشی در کشور مشخص خواهد کرد.

رییس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، اقدام به خودکشی را اغلب در جوانان کشور عنوان کرد و ادامه داد: همچنین معمولا اقدام به خودکشی در زنان کشور بیشتر از مردان است.